AutoRai

Porsche 911 Carrera 4 met elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving

(6/25/2008)
Zoals het een dynamisch merk betaamt, zet Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, de vernieuwing van de 911-reeks snel voort. Slechts een paar weken nadat de nieuwe 911 met achterwielaandrijving werd onthuld, presenteert Porsche nu de vierwielaangedreven Carrera 4 en Carrera 4S als coupé en cabriolet.

Deze zijn voor het eerst voorzien van het Porsche Traction Management, een aangepaste versie van de vierwielaandrijving uit de 911 Turbo.

Een complete reeks nieuwe technieken voor de motor, de transmissie en de aandrijving zorgt voor nog meer rijplezier bij een lager brandstofverbruik.

De korte reactiesnelheid van de nieuwe, elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving biedt een intensievere rijervaring, vooral in combinatie met de nieuwe boxermotoren met directe benzine-injectie en de optionele Porsche-Doppelkupplung (PDK), een snel schakelende transmissie met zeven versnellingen.

De verbeterde eigenschappen van de nieuwe generatie motoren spreken voor zich. Afhankelijk van het type nam het vermogen van de nieuwe Carrera 4-modellen toe met maximaal 8,5 procent, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-emissies met 12,9 en 15,4 procent daalden. Het vermogen van de 3,6-litermotor steeg bijvoorbeeld met 20 pk tot 345 pk (254 kW). Tegelijkertijd verbruikt bijvoorbeeld de 911 Carrera 4 Coupé met de nieuwe PDK-transmissie slechts 10,1 liter/100 km. Ook bij de 911 Carrera 4S met 3,8-litermotor vallen duidelijke verbeteringen te bespeuren: de motor produceert nu 385 pk (283 kW), maar liefst 30 pk meer dan voorheen. Toch nam ook hier het verbruik af: een Carrera 4S Cabriolet met PDK komt op 10,7 liter/100 km.

Porsche Traction Management
In de nieuwe generatie Carrera 4 en Carrera 4S vervangt het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management (PTM) de vierwielaandrijving met visco-lamellenkoppeling uit het huidige model. PTM is oorspronkelijk ontwikkeld voor de Porsche 911 Turbo en aangepast voor de Carrera 4-modellen. Het systeem zorgt voor het voor Porsche zo typische rijplezier, gecombineerd met nog meer stabiliteit, grip en wendbaarheid. Dat is ook te danken aan het standaard gemonteerde mechanische sperdifferentieel op de achteras.

De nieuwe vierwielaangedreven Porsches 911 zijn standaard voorzien van een sportieve handgeschakelde zesversnellingsbak. Als alternatief biedt Porsche zijn nieuwe PDK-transmissie aan. Deze vervangt de Tiptronic S-transmissie met koppelomvormer, kent kortere schakeltijden en zorgt voor een lager brandstofverbruik. De PDK heeft een dubbele koppeling en zeven versnellingen, die elkaar elektrohydraulisch en zonder krachtsonderbreking afwisselen.

Reflectorband
Dankzij enkele uiterlijke vernieuwingen aan voor- en achterzijde is de nieuwe generatie 911 duidelijk te onderscheiden van zijn voorganger. De nieuwe Carrera-modellen zijn uitgerust met bi-xenonkoplampen en led-verlichting voor overdag. Ook de nieuw ontworpen achterlichten zijn voorzien van led-techniek. Bovendien biedt Porsche adaptieve bochtverlichting als optie aan. Net als voorheen hebben de Carrera 4-modellen een 44 mm bredere achterkant ten opzichte van de 911 met alleen achterwielaandrijving. Een nieuwe reflectorband tussen de led-achterlichten geeft de achterzijde een dynamischer karakter.

Het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) met touchscreen maakt de bediening van de (deels optionele) navigatie-, informatie- en audiosystemen een stuk eenvoudiger. Bovendien zijn er optioneel aansluitingen aanwezig voor Bluetooth, USB en iPod.

Vanaf 25 oktober 2008 zijn alle vierwielaangedreven Carrera-modellen bij de Porsche-dealer verkrijgbaar. De prijzen beginnen bij 125.500 euro voor de Carrera 4 en 142.000 euro voor de Carrera 4S. Als cabriolet kosten deze modellen respectievelijk 141.500 en 157.500 euro. Alle prijzen zijn inclusief BTW en BPM.