Stichting Max Havelaar lanceert katoencampagne met Foute Actie

25/06/2008 14:36

Stichting Max Havelaar

Vanmiddag om 13.00 uur lanceerde Stichting Max Havelaar de Foute Campagne in de PC Hooftstraat in Amsterdam. Doel van de Foute Campagne is aandacht te vragen voor de problemen waar kleine katoenboeren in ontwikkelingslanden mee te maken hebben. Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar: "De campagne laat zien dat er ook een oplossing is. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade garandeert namelijk dat katoen is ingekocht onder eerlijke handelsvoorwaarden bij kleine katoenboeren in ontwikkelingslanden. Via deze voorwaarden kunnen zij zelf problemen aanpakken en de toekomst in eigen hand nemen."

Stichting Max Havelaar wil via de Foute Campagne met een knipoog serieuze problemen in de katoenteelt aan de kaak stellen. Een Foute Modeshow vormde de aftrap. Tijdens de guerrilla-actie werd de PC Hooftstraat kort tot catwalk omgetoverd en showden modellen kleding met daarop de boodschap 'Foute Katoen'. De Ruiter: "De keuze is op de PC Hooftstraat gevallen omdat veel katoen wordt verwerkt in kleding. Maar katoen zit natuurlijk ook in handdoeken, gordijnen en beddengoed."

Naast de ludieke Foute Modeshow zijn in heel Nederland Boomerangkaarten verspreid met de boodschap: foute sokken, foute slip, foute broek of fout shirt. En in september staat een feest gepland om het einde van de foute katoen te vieren. Verder zijn op de campagnewebsite www.foutepagina.nl de 'foute vrienden' te vinden: de ambassadeurs van goede katoen met Max Havelaar keurmerk. Onder de foute vrienden bevinden zich onder andere leden van de Jeugd van Tegenwoordig, Victoria Koblenko en CDA Tweede Kamerlid Corien Jonker. Via www.de-foutevrienden.hyves.nl kan iedereen zich aansluiten bij dit netwerk.

Katoenboeren in Afrika en India werken in lastige omstandigheden om katoen te produceren, maar ze krijgen daar te weinig voor terug. Daardoor kunnen ze hun gezinnen amper onderhouden. Laat staan dat ze kunnen investeren in milieuverbeteringen en sociale vooruitgang. Alleen al in West-Afrika proberen ruim 10 miljoen kleine katoenboeren hun hoofd boven water te houden. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade biedt een oplossing voor consumenten die verschil willen maken. Het keurmerk biedt kleine boeren in ontwikkelingslanden een afzetmarkt en garandeert dat katoen is ingekocht onder eerlijke handelsvoorwaarden. Hierdoor kunnen boerengemeenschappen investeren in een duurzame toekomst en op eigen kracht armoedegerelateerde problemen aanpakken. Dit wordt ook wel empowerment genoemd.

Coen de Ruiter over de Foute Campagne, die mede is mogelijk gemaakt door ontwikkelingsorganisatie ICCO: "We proberen met deze campagne aan de ene kant het aanbod in Nederland te verhogen door bedrijven te prikkelen. Er zijn nu negen koplopers die producten van Max Havelaar-gecertificeerde katoen op de Nederlandse markt brengen. We gaan er via deze campagne aan werken dit aantal te verhogen. Aan de andere kant proberen we vraag te creëren onder consumenten. Want mooie spullen kopen en tegelijkertijd bijdragen aan armoedebestrijding. Wie wil dat nou niet?"





http://www.foutepagina.nl