'. 1 ·
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Rijkswaterstaat
de heer ir. B.K. van der Chijs
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
18juni2oo8
Ons kenmerk Uw kenmerk
4777
Onderwerp
Beantwoording vragen A4 DS
Geachte heer van der Chijs,
Uw brief van 2 mei j.1. heb ik in goede orde ontvangen. Naar aanleiding van deze brief
kan ik u het volgende berichten.
U stelt in uw brief een aantal zaken aan de orde, die betrekking hebben op de inhoud van
onderzoeken die zijn uitgevoerd in het kader van de lopende Trajectnota/MER procedure.
Zoals u weet is stap 1 van Trajectnota/MER recent opengebaar gemaakt en is
Rijkswaterstaat momenteel doende de onderzoeken voor stap 2 van de Trajectnota/MER,
het inrichtings-MER, uit te voeren. Deze twee stappen vormen samen de
Trajectnota/MER, die naar verwachting in het tweede kwartaal 2009 ter inzage zal
worden gelegd.
De Tracéwet voorziet er in dat - naar aanleiding van de ter inzage gelegde
Trajectnota/MER - zienswijzen kunnen worden ingediend. Deze zienswijzen zullen in de
op de Trajectnota/MER volgende stappen in de tracé/MER procedure worden behandeld.
Gezien de wettelijke procedure die hiervoor beschreven is, acht ik het op dit moment niet
aan de orde om in te gaan op uw vragen en opmerkingen m.b.t. de inhoud van het
onderzoek. Ik geef u in overweging om, indien u naar aanleiding van de definitieve
Trajectnota/MER nog steeds vragen en opmerkingen heeft, deze te zijner tijd als
zienswijze in te dienen.
Rijkswaterstaat Zuid-Holland Telefoon 010 4026200
Postadres Postbus 556, 3000 AN Rotterdam Fax 010 404 79 27
Bezoekadres Boompjes 200
t ..
Uit uw brief blijkt uw zorg op belangrijke punten als verkeersdoorstroming, samenhang
met onder andere verkeersontwikkelingen in de regio (onder meer het Trekvliettracé),
consequenties voor lucht en geluid, de ombouw van het Kethelplein en tunnelveiligheid. Ik
vind het van groot belang dat deze zorgpunten zorgvuldig en transparant in de tracé/MER
procedure aan de orde komen. Juist daarom is het van belang dat we hierover komen te
spreken op een moment dat we ons een totaalbeeld kunnen vormen van de problematiek
en ondersteund door onderliggende cijfers en onderzoeken. Dit totaalbeeld is naar
verwachting in het tweede kwartaal van 2009 in de Trajectnota/MER beschikbaar.
Dit laat onverlet het aanbod dat u in een eerdere brief, d.d. 25 maart 2008, is gedaan om
het komende jaar enkele malen overleg te hebben met Rijkswaterstaat waarbij u
geïnformeerd kunt worden over de voortgang van de studie.
Uw suggestie dat de 'notitie Winsemius' niet openbaar zou zijn deel ik niet. Zoals in de
brief van 25 maart jl. is vermeld betreft dit een notitie waarin de ruimtelijke
ontwikkelingsmogelijkheden van de Zuidvleugel worden geschetst. Een kopie van deze
notitie heeft u toen reeds ontvangen.
Ten aanzien van uw verzoek om een gerectificeerde brief naar omwonenden te sturen het
volgende. Het doel van de brief was om de bewoners rechtstreeks te informeren over de
voortgang van het project. De brief is gestuurd aan alle omwonenden in het studiegebied.
Dat komt neer op een mailing naar ruim 300.000 adressen. Uit het feit dat inmiddels
10.000 bewoners hebben aangegeven op de hoogte te willen blijven van de voortgang
van het project. kan worden opgemaakt dat de brief voorziet in een behoefte bij de
omwonenden. Juist vanwege de zorgvuldigheid bleef de bewonersbrief zo dicht mogelijk
bij de verwoording die is opgenomen in mijn brief aan de Tweede Kamer van 16 januari j.1.
en in het persbericht van dezelfde datum. Ik acht het dan ook niet nodig om een
herziening op de brief naar omwonenden te sturen.
Met betrekking tot het proces van de totstandkoming van de brief was in lOOS verband
afgesproken dat lOOS-leden de brief eerder dan omwonenden zouden ontvangen. Dit is
niet gebeurd. Dit betreur ik en ik zal er op toezien dat een goede afstemming met 10DS
leden over informatie aan omwonenden in de toekomst beter zal verlopen.
Gelet op het voorgaande zie ik geen gronden om verder in te gaan op de verzoeken die u
in uw brief van 2 mei j.1. gedaan heeft. Zoals ik hiervoor reeds heb aangegeven, zal in de
nog af te ronden Trajectnota/MER een totaalbeeld worden gegeven van alle aspecten, die
voor de besluitvorming omtrent het project A4 Delft-Schiedam relevant zijn, en zal de
inhoudelijke discussie op basis van deze gegevens worden voortgezet.
Een afschrift van deze brief zend ik aan de griffier van de vaste kamercommissie voor
Verkeer en Waterstaat.
---
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Hoogachtend.
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
namens deze,
DE+IOOFDINGENIELIR-DIRECTELIR RI.IKSWATERSTAAT ZUID-HOLLAND,
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat