SGP


25 - 06 - 08 | Minister Eurlings te weinig ambitieus

Minister Eurlings is te weinig ambitieus. Dat vindt SGP-kamerlid Van der Staaij. Hij zei dat in het overleg met de regering over de verkeersveiligheid.
De SGP wil dat het kabinet meer werk maakt van de verkeersveiligheid. Minister Eurlings wil het aantal verkeersdoden terugbrengen van bijna 800 in 2007 naar 580 in 2020. Dat is nog te veel, vindt de SGP. Een aantal van maximaal 500 is goed mogelijk.
Nederland heeft veel kennis in huis als het gaat over verkeersveiligheid. De SGP wil dat de regering deze kennis moet 'exporteren' naar een land als China of naar veel Afrikaanse landen waar (ook) op dit gebied nog veel moet gebeuren.
________________________________________

AO verkeersveiligheid
25 juni 2008
Van der Staaij

Positief
Al jaren gaat het gelukkig de goede kant op met de verkeersveiligheid, ook in 2007. Iedere verkeersdode is er echter één teveel. Na alle debatten over Elverding, filebestrijding en kilometerheffing is het goed om te stipuleren, dat investeren in de verkeersveiligheid economisch gezien zeer effectief is. De verkeers-onveiligheid kost ieder jaar zoân 8 à 9 miljard euro; die maatschappelijke kosten zijn veel hoger dan de maatschappelijke kosten als gevolg van de filedruk, die hooguit op twee of drie miljard euro uitkomen. Als we dan kijken naar al het geld en de aandacht die wordt gestopt in filebestrijding mag de vraag worden gesteld of we ons dat altijd voldoende realiseren. Nog even een formele vraag: Nederland doet het op zich erg goed op dit terrein. Toch kopten de kranten onlangs, dat Nederland haar EU-doelen inzake verkeersdoden niet haalt. Dat geeft een negatief signaal. Hoe kan dit? Zijn die EU-doelen irrealistisch geformuleerd?

Ambities
Voorzitter. We wachten nog vol spanning op het Strategisch Plan Verkeersveiligheid. Nu dit plan er niet is, is er echter wel de gelegenheid om nog wat schoten voor de boeg te geven. Bekend is inmiddels, dat de minister in dit rapport wil kiezen voor een taakstelling van 580 verkeersdoden in 2020. Dat valt eerlijk gezegd wat tegen. Het SWOV heeft met de haar kenmerkende grondigheid becijferd dat het aantal verkeersdoden zelfs bij ongewijzigd beleid in 2020 gemiddeld rond de 500 doden zal liggen (zie hun recente rapport). Deze taakstelling heeft de minister dus al op zak. Dat past niet bij deze ambitieuze en bruisende minister. Overigens sprak de minister zelf in 2007 al over 500 verkeersdoden in 2020. Dus waarom dan toch een zekere terugtrekkende beweging?

In navolging van het genoemde SWOV-rapport zie ik ruimte voor een scherpere ambitie. 500 verkeersdoden in 2020 lijkt zonder meer reëel, terwijl met een aantal aanvullende maatregelen er nog meer resultaten zijn te bereiken. Ik vind dat we dat serieus moeten bezien: met welke extra middelen (volgens het SWOV bescheiden middelen) kunnen we een nieuwe slag maken? Zal het komende Strategisch plan op dergelijke strategische opties ingaan, inclusief kostenplaatjes en dergelijke? Het SWOV heeft een aantal zeer kosteneffectieve voorstellen gedaan, waarbij met een beperkt aantal extra maatregelen gekomen kan worden tot 440 verkeersdoden in 2020. Wil de minister op die concrete optie ingaan?

Tractoren
Voorzitter. Over het rijden op tractoren en dergelijke door jongeren onder de achttien jaar is al het nodige te doen geweest. Mijn fractie ziet zeker aanleiding voor aanscherping. Er vallen op dit moment ongeveer 17 doden per jaar als gevolg van botsingen met tractoren. Gelet op het relatief geringe aantal kilometers dat deze voertuigen maken, is dat best veel.
Feit is dat op dit moment jongens van 16 jaar op de openbare weg op trekkercombinaties zitten van vele tonnen zwaar, met snelheden rond de 50 km/u. Ik steun het CDA hierin om hieraan paal en perk te stellen. Het moet echter wel praktisch uitvoerbaar zijn. VVN heeft het initiatief genomen om tot een nieuwe beleidslijn te komen. Dat wachten we af. Maar wat staat de minister voor ogen? Daarover meldt zijn brief hoegenaamd niets.

Registratie
Vz. Van groot belang is de politieregistratie van dodelijke ongevallen. Mede aan de hand daarvan bepalen we ons verkeersveiligheidsbeleid. De registratiegraad vertoont echter al meerdere jaren een dalende lijn; zowel SWOV als VVN laten dit zien. Er komt steeds meer licht te zitten tussen de politieregistratie en de werkelijke aantallen verkeersdoden. Dit is een slechte ontwikkeling. Gegarandeerd moet zijn, dat de politie in beginsel alle verkeersdoden en ernstig gewonden registreert. Hier moet een slag worden gemaakt. In het verleden zijn reeds stappen en pilots aangekondigd t.a.v. de kwaliteit van de gedane registratie. Geldt dit ook de registratiegraad zelf? Hoe verklaart hij de teruglopende resultaten? Wil de minister dit snel oppakken, samen met zijn collegaâs van Justitie/BZK?

Ik zou hierbij ook verruiming van het post-mortemonderzoek willen noemen. Het werkelijke aantal alcoholslachtoffers in het verkeer is beduidend hoger dan de registratie uitwijst. In hoeverre geeft dit beperkingen aan mogelijke beleidsmaatregelen? Is bezinning hierop zinvol?

Alcoholslot
Voorzitter. Wij zijn voorstander van de komende invoering van het alcoholslot. Vanuit de verslavingszorg bereiken ons echter kritische geluiden. Zij duiden aan, dat invoering van het alcoholslot gepaard moet gaan met een verplicht medisch specialistisch onderzoek. Dit is nodig om te voorkomen, dat alcoholverslaafden toch zouden kunnen deelnemen aan het verkeer. Hun advies is dat een medisch onderzoek onderdeel moet zijn van de toelating tot het alcoholslotprogramma voor de overtreders boven de 1,8 promille, zodat alcoholverslaafden uitgesloten blijven van verkeersdeelname. Dit klinkt plausibel. De minister schijnt dit medisch onderzoek echter slechts te willen instellen voor extreem hoge promillages (boven 2,1 promille), waardoor nogal wat verslaafden de dans ontspringen. Dat zou een versoepeling betekenen ten aanzien van de huidige praktijk. Kan de minister dat uitleggen?

Export kennis
Ik weet dat er op bescheiden schaal al iets gebeurt aan het bevorderen van de verkeersveiligheid in andere landen en continenten. Juist in landen als China of in Afrika is er veel te winnen als het gaat om verkeersveiligheid. Is het mogelijk om meer te doen aan de export van onze kennis op dit terrein? Is hier ook geen grotere rol voor de EU weggelegd?

Fietsverlichting
De verruiming van de regelgeving betreffende fietsverlichting steunen wij.

Wijken
Naar ik heb begrepen weten wij van een aantal wijken, dat zij bekend staan als verkeersonveilig. We kennen bij WWI inmiddels een integrale wijkenaanpak. Laten we een dergelijke aanpak ook van de grond tillen ten aanzien van de bekende verkeersonveilige wijken: integraal en het budget erbij. Is hier nog iets denkbaar?

Dank u wel

Minister Eurlings te weinig ambitieus