SGP
25 - 06 - 08 | Minister Eurlings te weinig ambitieus
Minister Eurlings is te weinig ambitieus. Dat vindt SGP-kamerlid Van
der Staaij. Hij zei dat in het overleg met de regering over de
verkeersveiligheid.
De SGP wil dat het kabinet meer werk maakt van de verkeersveiligheid.
Minister Eurlings wil het aantal verkeersdoden terugbrengen van bijna
800 in 2007 naar 580 in 2020. Dat is nog te veel, vindt de SGP. Een
aantal van maximaal 500 is goed mogelijk.
Nederland heeft veel kennis in huis als het gaat over
verkeersveiligheid. De SGP wil dat de regering deze kennis moet
'exporteren' naar een land als China of naar veel Afrikaanse landen
waar (ook) op dit gebied nog veel moet gebeuren.
________________________________________
AO verkeersveiligheid
25 juni 2008
Van der Staaij
Positief
Al jaren gaat het gelukkig de goede kant op met de verkeersveiligheid,
ook in 2007. Iedere verkeersdode is er echter één teveel. Na alle
debatten over Elverding, filebestrijding en kilometerheffing is het
goed om te stipuleren, dat investeren in de verkeersveiligheid
economisch gezien zeer effectief is. De verkeers-onveiligheid kost
ieder jaar zoân 8 à 9 miljard euro; die maatschappelijke kosten zijn
veel hoger dan de maatschappelijke kosten als gevolg van de filedruk,
die hooguit op twee of drie miljard euro uitkomen. Als we dan kijken
naar al het geld en de aandacht die wordt gestopt in filebestrijding
mag de vraag worden gesteld of we ons dat altijd voldoende realiseren.
Nog even een formele vraag: Nederland doet het op zich erg goed op dit
terrein. Toch kopten de kranten onlangs, dat Nederland haar EU-doelen
inzake verkeersdoden niet haalt. Dat geeft een negatief signaal. Hoe
kan dit? Zijn die EU-doelen irrealistisch geformuleerd?
Ambities
Voorzitter. We wachten nog vol spanning op het Strategisch Plan
Verkeersveiligheid. Nu dit plan er niet is, is er echter wel de
gelegenheid om nog wat schoten voor de boeg te geven. Bekend is
inmiddels, dat de minister in dit rapport wil kiezen voor een
taakstelling van 580 verkeersdoden in 2020. Dat valt eerlijk gezegd
wat tegen. Het SWOV heeft met de haar kenmerkende grondigheid
becijferd dat het aantal verkeersdoden zelfs bij ongewijzigd beleid in
2020 gemiddeld rond de 500 doden zal liggen (zie hun recente rapport).
Deze taakstelling heeft de minister dus al op zak. Dat past niet bij
deze ambitieuze en bruisende minister. Overigens sprak de minister
zelf in 2007 al over 500 verkeersdoden in 2020. Dus waarom dan toch
een zekere terugtrekkende beweging?
In navolging van het genoemde SWOV-rapport zie ik ruimte voor een
scherpere ambitie. 500 verkeersdoden in 2020 lijkt zonder meer reëel,
terwijl met een aantal aanvullende maatregelen er nog meer resultaten
zijn te bereiken. Ik vind dat we dat serieus moeten bezien: met welke
extra middelen (volgens het SWOV bescheiden middelen) kunnen we een
nieuwe slag maken? Zal het komende Strategisch plan op dergelijke
strategische opties ingaan, inclusief kostenplaatjes en dergelijke?
Het SWOV heeft een aantal zeer kosteneffectieve voorstellen gedaan,
waarbij met een beperkt aantal extra maatregelen gekomen kan worden
tot 440 verkeersdoden in 2020. Wil de minister op die concrete optie
ingaan?
Tractoren
Voorzitter. Over het rijden op tractoren en dergelijke door jongeren
onder de achttien jaar is al het nodige te doen geweest. Mijn fractie
ziet zeker aanleiding voor aanscherping. Er vallen op dit moment
ongeveer 17 doden per jaar als gevolg van botsingen met tractoren.
Gelet op het relatief geringe aantal kilometers dat deze voertuigen
maken, is dat best veel.
Feit is dat op dit moment jongens van 16 jaar op de openbare weg op
trekkercombinaties zitten van vele tonnen zwaar, met snelheden rond de
50 km/u. Ik steun het CDA hierin om hieraan paal en perk te stellen.
Het moet echter wel praktisch uitvoerbaar zijn. VVN heeft het
initiatief genomen om tot een nieuwe beleidslijn te komen. Dat wachten
we af. Maar wat staat de minister voor ogen? Daarover meldt zijn brief
hoegenaamd niets.
Registratie
Vz. Van groot belang is de politieregistratie van dodelijke
ongevallen. Mede aan de hand daarvan bepalen we ons
verkeersveiligheidsbeleid. De registratiegraad vertoont echter al
meerdere jaren een dalende lijn; zowel SWOV als VVN laten dit zien. Er
komt steeds meer licht te zitten tussen de politieregistratie en de
werkelijke aantallen verkeersdoden. Dit is een slechte ontwikkeling.
Gegarandeerd moet zijn, dat de politie in beginsel alle verkeersdoden
en ernstig gewonden registreert. Hier moet een slag worden gemaakt. In
het verleden zijn reeds stappen en pilots aangekondigd t.a.v. de
kwaliteit van de gedane registratie. Geldt dit ook de registratiegraad
zelf? Hoe verklaart hij de teruglopende resultaten? Wil de minister
dit snel oppakken, samen met zijn collegaâs van Justitie/BZK?
Ik zou hierbij ook verruiming van het post-mortemonderzoek willen
noemen. Het werkelijke aantal alcoholslachtoffers in het verkeer is
beduidend hoger dan de registratie uitwijst. In hoeverre geeft dit
beperkingen aan mogelijke beleidsmaatregelen? Is bezinning hierop
zinvol?
Alcoholslot
Voorzitter. Wij zijn voorstander van de komende invoering van het
alcoholslot. Vanuit de verslavingszorg bereiken ons echter kritische
geluiden. Zij duiden aan, dat invoering van het alcoholslot gepaard
moet gaan met een verplicht medisch specialistisch onderzoek. Dit is
nodig om te voorkomen, dat alcoholverslaafden toch zouden kunnen
deelnemen aan het verkeer. Hun advies is dat een medisch onderzoek
onderdeel moet zijn van de toelating tot het alcoholslotprogramma voor
de overtreders boven de 1,8 promille, zodat alcoholverslaafden
uitgesloten blijven van verkeersdeelname. Dit klinkt plausibel. De
minister schijnt dit medisch onderzoek echter slechts te willen
instellen voor extreem hoge promillages (boven 2,1 promille), waardoor
nogal wat verslaafden de dans ontspringen. Dat zou een versoepeling
betekenen ten aanzien van de huidige praktijk. Kan de minister dat
uitleggen?
Export kennis
Ik weet dat er op bescheiden schaal al iets gebeurt aan het bevorderen
van de verkeersveiligheid in andere landen en continenten. Juist in
landen als China of in Afrika is er veel te winnen als het gaat om
verkeersveiligheid. Is het mogelijk om meer te doen aan de export van
onze kennis op dit terrein? Is hier ook geen grotere rol voor de EU
weggelegd?
Fietsverlichting
De verruiming van de regelgeving betreffende fietsverlichting steunen
wij.
Wijken
Naar ik heb begrepen weten wij van een aantal wijken, dat zij bekend
staan als verkeersonveilig. We kennen bij WWI inmiddels een integrale
wijkenaanpak. Laten we een dergelijke aanpak ook van de grond tillen
ten aanzien van de bekende verkeersonveilige wijken: integraal en het
budget erbij. Is hier nog iets denkbaar?
Dank u wel
Minister Eurlings te weinig ambitieus