Gemeente Enschede

Bezoek hybride autobus uit Zwitserland

Bus staat model voor Twentse plannen

Op woensdag 25 juni 2008 krijgt Roombeek in Enschede geruisloos maar bijzonder bezoek: een unieke hybride autobus uit Zwitserland. De bus bezoekt Enschede en enkele andere steden in Nederland om te bekijken of de techniek -stil, schoon, duurzaam en klimaatvriendelijk - ook hier goed werkt. Graag nodigen we u uit om van de gelegenheid gebruik te maken en kennis te maken met de LighTram.

De LighTram is de `zus' van de bus die vanaf 2010 in Enschede getest moet gaan worden... als het plan van gemeente Enschede, Regio Twente en Connexxion door het Rijk wordt goedgekeurd. De gemeente, de Regio en het vervoerbedrijf willen samen met andere partners (waaronder de Universiteit Twente) een nieuw type hybride bus ontwikkelen, dat speciaal geschikt is voor de Nederlandse omstandigheden.

Zulke bussen zijn comfortabeler, schoner en duurzamer; precies de zaken waar de partijen voor willen staan. Dat project wacht nog op een subsidieaanvraag en moet dan in 2010 twee rijklare bussen opleveren. Het is de bedoeling dat die stille bussen twee jaar lang op de Enschedese lijn 2 gaan rijden (Helmerhoek - Deppenbroek). Als de test goed verloopt kunnen er meer exemplaren van dit type bus in Twente worden ingezet.

De techniek van het nieuwe ontwerp zal worden gebaseerd op de Zwitserse LighTram. Juist daarom is het leuk voor geĂŻnteresseerden om er kennis mee te maken. Hoe comfortabel rijdt zo'n bus, hoe ervaar je de stilte (binnen en buiten!), hoe soepel trekt-ie op, wat zit er onder de motorkap?

De LighTram is een voor Nederlandse begrippen erg lange bus (24 m!). Daar zit een groot verschil met de hybride bus die de Twentse partijen laten ontwikkelen, dat wordt een "gewone" 12m bus. De hybride bus wordt aangedreven door een milieuvriendelijke dieselmotor en slaat energie op in zogenaamde supercaps. Ook de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen. Zo'n bus is enigszins te vergelijken met de welbekende Toyota Prius. Het hybride systeem leidt tot een brandstofvoordeel van ongeveer 20% en flink minder uitstoot van schadelijke stoffen.


25 juni 2008