25-06-2008
MKB-Nederland mist daadkracht en vernieuwing in Europese Small
Business Act
(Nieuwsbericht, Persbericht)
MKB-Nederland roept minister Van der Hoeven van Economische Zaken op
zich in Europa hard te maken voor een Small Business Act (SBA) met
tanden. Het SBA-ontwerp waarover de Europese Commissie
(waarschijnlijk) vandaag haar goedkeuring uitspreekt, staat bol van de
goede intenties voor het midden- en kleinbedrijf. Het ontbreekt echter
aan daadkracht en nieuwe maatregelen die die intenties ondersteunen,
aldus de ondernemerskoepel.
Think small first is het uitgangspunt van de Small Business Act. Met
dit samenhangende beleids- en actieprogramma wil de Europese Commissie
bewerkstelligen dat de lidstaten regelgeving en
ondersteuningsprogrammas beter afstemmen op het midden- en
kleinbedrijf. Bij ontwerp en toepassing moet het mkb steeds het
vertrekpunt zijn. Dat principe juicht MKB-Nederland uiteraard- van
harte toe.
Wat de ondernemersorganisatie echter node mist in het SBA is
daadkracht en vernieuwing. Het programma geeft een overzicht van
maatregelen waarvan een groot aantal allang bestaat. De geschetste
beleidsintenties verdienen waardering, maar de uitwerking ontbreekt
veelal.
Omdat het Europese SBA, anders dan bijvoorbeeld het Amerikaanse model,
geen wetgevend karakter heeft, is er voor de Europese Commissie en de
lidstaten geen juridische verplichting om die intenties ook
daadwerkelijk om te zetten in acties. Ook ontbreekt een evaluatie met
meetbare indicatoren. Dat maakt de vrijblijvendheid van het programma
groot.
MKB-Nederland is van mening dat het SBA verder moet doorpakken met
concrete maatregelen en actiepunten. Zo pleit de ondernemerskoepel
voor de introductie van het safeguardprincipe zoals dat wordt
toegepast in de Verenigde Staten en Slovenië. Dat houdt in dat
regelgeving niet kan worden vastgesteld als die indruist tegen de
basisbelangen van het mkb of mkb-bedrijven grote schade toebrengt.
De ondernemersorganisatie vindt dat het midden- en kleinbedrijf een
groter aandeel in de overheidsaanbestedingen moet krijgen. In het SBA
zou daarom een minimumpercentage moeten worden vastgelegd van de
aanbestedingen die naar het mkb gaan. In de VS is dat al jaren
wettelijk verplicht.
MKB-Nederland pleit eveneens voor een bindend only once principe waar
het gaat om het aanleveren van bedrijfsinformatie aan overheden. Dat
betekent dat ondernemers die informatie slechts eenmalig aan de
overheid hoeven te verstrekken. Dat vraagt om een overheidsdatabank
waar alle overheden de benodigde gegevens zelf moeten ophalen. België
is met haar kruispuntdatabank hiervoor een lichtend voorbeeld.
Verder vindt de organisatie dat regelgeving in het licht van het SBA
jaarlijks moet worden geëvalueerd aan de hand van een scorebord met
concrete en meetbare indicatoren. Dat moet zowel op nationaal als op
Europees niveau gebeuren, onder coördinatie van de Europese Commissie
en met betrokkenheid van de nationale overheden en de
mkb-organisaties.
MKB-Nederland vraagt minister Van der Hoeven van Economische Zaken om
tijdens de EU Concurrentieraad op 18 juli krachtig te pleiten voor een
concreter en doelgerichter SBA.
MKB-Nederland