Universiteit Maastricht

Persberichten 2008

25 juni 2008
Eerste leerstoel `Evidence Based Onderwijs'
Duobenoeming Maassen van den Brink en Groot

De eerste leerstoel `Evidence Based Onderwijs' in Nederland wordt per 1 september aanstaande aan de Universiteit Maastricht bezet door prof. dr. Henriëtte Maassen van den Brink en prof. dr. Wim Groot. Zij zullen deze leerstoel, elk voor 0.5 fte bekleden. Wim Groot blijft daarnaast hoogleraar Gezondheidseconomie aan de UM. Henriëtte Maassen van den Brink, hoogleraar Onderwijs en Arbeidseconomie aan de UvA, brengt haar voltijdsaanstelling in Amsterdam terug naar 0,5 fte. Zij is tevens penvoerder van het interuniversitaire topinstituut TIER (Top Institute for Evidence Based Education Research), dat op 14 mei van start ging.

Op dit moment ontbeert de educatieve infrastructuur deugdelijk inzicht in de effectiviteit van onderwijsinterventies (welke innovaties werken wel en welke niet?). 'Evidence based onderwijs' staat voor de filosofie dat onderwijsbeleid en -praktijk gebaseerd dienen te zijn op de beste, wetenschappelijk bewezen methoden. Doel van de leerstoel 'Evidence Based Onderwijs' is het vergroten van kennis en inzicht in de (kosten)effectiviteit van onderwijsinterventies, en deze wetenschappelijke kennis ter beschikking te stellen aan onderwijsbeleid en -praktijk.

Het gaat om onderzoek gericht op de evaluatie van onderwijsinterventies in de meest brede zin van het woord en om het schrijven van reviews en meta-analyses naar de (kosten)effectiviteit van onderwijsinterventies. Het onderzoek beslaat het gehele gebied van leven lang leren, van voorschoolse educatie, basisonderwijs, voortgezet en beroepsonderwijs, en hoger onderwijs tot verdere (bedrijfs-) scholing en educatie.
Gezien de vele raakvlakken met verwant onderzoek wordt de leerstoel ondergebracht bij het Departement Algemene Economie van de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde.

Teachers Academy
Binnen de UM zijn de leerstoelhouders ook het boegbeeld van de Teachers Academy (TA); een samenhangend geheel van programma's variërend van vakinhoudelijke bijscholing van leraren en praktische modules op basis van inzichten over cognitieve en psychologische leerprocessen tot promotietrajecten voor docenten en managementtrainingen voor leden van schooldirecties. Een van de doelstellingen van de Teachers Academy is om `evidence based' onderzoeksresultaten over te dragen aan docenten in het primair, voortgezet en hoger onderwijs en om `evidence based' werken in het onderwijs te stimuleren. De leerstoelhouders zullen binnen de TA ook een leergang voor beleidsambtenaren ontwikkelen.

TIER
De activiteiten van de leerstoelhouders vormen onderdeel van het landelijk Top Institute for Evidence Based Education Research (TIER). In dit onderzoeksinstituut participeren naast de Universiteit Maastricht ook de Universiteit van Amsterdam en de Rijksuniversiteit Groningen. Maassen van den Brink is penvoerder van dit instituut. Doel van TIER is het verrichten van excellent wetenschappelijk onderzoek op het gebied van `evidence based onderwijs' en het bruikbaar maken van de resultaten voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid. Het ging 14 mei jongstleden van start. Klik hier voor het UM-persbericht.

NICES
Groot en Maassen van den Brink zullen vanuit de UM landelijk coördinatoren zijn voor het thema Onderwijs en Arbeidsmarkt van NICES, het Maatschappelijk Top Instituut voor Grootstedelijk Onderzoek in den Haag (NICES Institute for Urban Research & Practice).

Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij Femke Kools, tel. 043 3885230, e-mail femke.kools@ssc.unimaas.nl De afdeling Communicatie & Relatiebeheer van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@bu.unimaas.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992. De persberichten van de Universiteit Maastricht staan op internet: http://www.pers.unimaas.nl/

Leading in Learning
Based in Europe, focused on the world. Maastricht University is a stimulating environment. Where research and teaching are complementary. Where innovation is our focus. Where talent can flourish. A truly student oriented research university.