Gemeente Amsterdam



Nieuws uit B&W

Besluiten van het college van Burgemeester en Wethouders

Voorstellen aan de gemeenteraad

Data en agenda's van raad en raadscommissies

Datum 25 juni 2008

Kenmerk 26

Persberichten

Maatregelen Veemkade

Het beheer van de Veemkade komt in één hand, die van Haven Amsterdam. De regels over de toegankelijkheid van het gebied blijven ongewijzigd. Aanleiding hiervoor is de conclusie van de Gemeentelijke Ombudsman dat er verwarring was over de specifieke bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeentelijke partijen die betrokken zijn bij de Veemkade. Op dit moment is Haven Amsterdam tijdens het cruiseseizoen verantwoordelijk voor het beheer en stadsdeel Zeeburg buiten het cruiseseizoen. Dit blijkt uit de inhoudelijke reactie van het college van B&W op het onderzoek van de Ombudsman naar het dodelijke ongeval op de Veemkade op oudejaarsavond 2007.

Nagegaan wordt of er ook op andere plekken in de stad situaties zijn waarbij verschillende gemeentelijke partijen overlappende bevoegdheden hebben over beheer. In dat geval zal er voor gekozen worden om één partij eindverantwoordelijk te maken. Het college stelt verder voor om een veiligheidsparagraaf op te nemen bij alle nieuwe voorstellen voor de inrichting van de openbare ruimte. Ook komen er definitieve hekken aan de kop- en de lange zijde van beide kanten van de sloten van de Veemkade. Deze hekken komen aan de oost- en de westkant.

De Veemkade heeft de functie van openbare ruimte, maar is daarnaast ook een aanlegplaats voor cruiseschepen. Bij de besluitvorming over de inrichting van de Veemkade was er discussie over deze twee functies. Dit leidde tot bestuurlijke compromissen. In augustus 2006 kwam een rapport van de Arbo Unie uit over de risico's bij het werken op de kade van de Veemkade. Na dit rapport nam Haven Amsterdam meteen tijdelijke maatregelen op de kopse kanten van de Veemkade. Het rapport van de Arbo Unie spreekt niet over maatregelen aan de lange zijde van de sloten. Naast het plaatsen van de hekken is toen ook de openbare verlichting verbeterd en is markering op de kade geschilderd. Helaas zijn deze voorzieningen onvoldoende gebleken. In november 2007 kreeg de gemeente van het evenementenschip Ocean Diva een waarschuwing dat iemand bij de Veemkade te water was geraakt. Er is toen binnen de projectorganisatie gesproken over de risico's van de lange zijde van de sloten en eventuele maatregelen. Dat er een acuut probleem lag is echter niet direct onderkend.

Op 11 juni jl. ontving burgemeester Cohen het onderzoek van de Ombudsman naar de Veemkade. De Ombudsman heeft gekeken naar het handelen van de betrokken gemeentelijke onderdelen: Haven Amsterdam, Project Management Bureau en stadsdeel Zeeburg, voor, na en ten tijde van het ongeval. Het rapport van de Ombudsman gaat niet over civiele of strafrechtelijke verantwoordelijkheid. Het college reageert op de .

18 juni 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 2 van 6

bevindingen ten aanzien van Haven Amsterdam en het Project Management Bureau. Het stadsdeel zal op haar eigen deel van het rapport reageren. Iris Reshef 552 3412

Amsterdam en Rijk sluiten akkoord over Wijkaanpak (al eerder op 20 juni gepubliceerd)

Vandaag (vrijdag 20 juni) is het Charter tussen het Rijk en de gemeente Amsterdam voor de Wijkaanpak in de periode 2008-2018 getekend. Dit gebeurde op de feestelijke Dag van de Amsterdamse Wijkaanpak in het Cultureel Educatief Centrum in Zuidoost. De ondertekenaars waren minister Vogelaar van Wonen, Wijken en Integratie, wethouder Tjeerd Herrema (Wijkaanpak), en vijf portefeuillehouders uit de Amsterdamse Krachtwijken: Noord, Zuidoost, Oost, West (binnen de Ring) en Nieuw-West. In het charter spreken het Rijk en de gemeente met elkaar af om de komende tien jaar fors te investeren in de vijf Amsterdamse Krachtwijken. Ook de Amsterdamse woningcorporaties investeren veel geld.

Hoofddoel van de Wijkaanpak is te zorgen dat de aangewezen buurten over tien jaar op het basisniveau zijn van een gemiddelde Amsterdamse buurt. Dit wordt het `normaal Amsterdams peil' (NAP) genoemd. Het NAP wordt gemeten en bepaald op basis van onder andere de tweejaarlijkse monitor Staat van de Stad.

De Dag van de Amsterdamse Wijkaanpak was de aftrap van het Amsterdams Uitvoeringsprogramma Wijkaanpak (AUP) en de Buurtuitvoeringsprogramma's voor 2008 en 2009. De stadsdelen uit de Amsterdamse Krachtwijken hebben deze programma's opgesteld in nauwe samenspraak met woningcorporaties en bewoners en tal van betrokken instellingen waar `vitale coalities' mee gesloten zijn, zoals de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam, ROC's en welzijnsorganisaties. De Buurtuitvoeringsprogramma's zijn echte coproducties geworden.

Wethouder Herrema: "Vandaag vieren we dat we nu echt aan de slag kunnen gaan. Samen met de Amsterdammers uit de krachtige buurten. Het is goed dat het Rijk extra geld heeft uitgetrokken, juist voor de bewonersparticipatie."

De Amsterdamse Wijkaanpak is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen alle betrokken partijen, stedelijk en lokaal. Kenmerkend voor de Wijkaanpak is: · De Wijkaanpak is een intensivering en aanvulling van lopende programma's. · De Wijkaanpak sluit aan bij de bestaande praktijk. · De Wijkaanpak richt zich op het aanpakken van de problemen met de hoogste urgentie.
· De Wijkaanpak beslaat het brede terrein veiligheid/integratie en participatie/leren en opgroeien/wonen en leven/werk en economie. · Een krachtige uitvoering staat centraal.

Geldstromen
Voor de verwezenlijking van de doelstellingen van de Amsterdamse Wijkaanpak staan vier geldstromen ter beschikking:

1. Extra inzet vanuit de corporatiesector Het Rijk heeft met Aedes (de landelijke vereniging van woningcorporaties) afspraken gemaakt over een additionele bijdrage van de woningcorporaties in de 40 Krachtwijken in heel Nederland. Voor Amsterdam betreft de indicatieve additionele inzet 64,4 miljoen per jaar. De Amsterdamse corporaties zullen in de periode 2008-2009 indicatief een bedrag van 257,7 miljoen investeren in de Amsterdamse wijkaanpak. Dit geld wordt onder andere ingezet op wonen, bedrijfsonroerend goed, sociaalmaatschappelijk onroerend goed en leefbaarheidsprojecten.


---

18 juni 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 3 van 6

2. Extra rijksmiddelen
Het gaat hier om intensiveringen in de rijksbegroting, die een relatie hebben met de Wijkaanpak. Deze extra middelen komen ter beschikking aan alle gemeenten in Nederland, en aan lokale organisaties (bijvoorbeeld scholen) en regionale organisaties (bijvoorbeeld politiekorpsen, bureaus Jeugdzorg). Uitgangspunt is dat gemeenten met de 40 wijken de door hen te ontvangen extra middelen prioriteren voor de 40 krachtwijken.

3. Gemeentemiddelen
Voor 2008 en 2009 hebben de gemeente Amsterdam (centrale stad en stadsdelen) het voornemen om indicatief 76,2 miljoen in te zetten voor de dekking van de Buurtuitvoeringsplannen en het gezamenlijke Amsterdamse Uitvoeringsprogramma. Op diverse onderwerpen draagt de gemeente indirect, maar substantieel bij aan de financiering. Voorbeelden zijn het budget Stadsmariniers en de middelen voor 2008 voor voortzetting van de `achter de voordeur aanpak'. Andere voorbeelden zijn het Sportplan 2009 -2012 en de gemeentelijke investeringen in onderwijs, veiligheid, armoedebeleid, arbeidsparticipatie; de middelen van deze programma's slaan voor een groot deel neer in de Krachtwijken, omdat daar de doelgroepen oververtegenwoordigd zijn. In de begroting 2008 is voor ruim 400 miljoen ingezet op onderwerpen die in lijn zijn met de thema's uit het Krachtwijkactieplan van WWI.

4. Extra middelen ministerie VROM/WWI Er komt landelijk een bedrag van 300 miljoen beschikbaar voor de wijkenaanpak; 157 miljoen komt daarbij ter beschikking van gemeenten voor hun activiteiten in de wijkenaanpak. Deze 157 miljoen zal in 2008, 2009 en 2010 uitgekeerd worden. Daarnaast komt nog 55 miljoen ter beschikking voor bewonersinitiatieven in de 40 aandachtswijken. Deze budgetten worden in 2008, 2009, 2010 en 2011 uitgekeerd. Amsterdam gaat ervan uit een proportioneel aandeel van deze budgetten toegewezen te krijgen.

Meer informatie over de Amsterdamse Wijkaanpak (inclusief de teksten van het Charter en de Buurtuitvoeringsprogramma's) vindt u op de website: www.wijkaanpak.amsterdam.nl. Karlijn van Dongen 552 2967/Pim de Ruiter, communicatieadviseur Amsterdamse Wijkaanpak 552 7138/06 5537 1453

Andere A-besluiten
(genomen op basis van stukken en discussies)

Financiën
Het college heeft kennis genomen van de Rekeningrapportage 2007 Stadsdeelfinanciën 2007. Hierin wordt informatie verstrekt over de financiële positie van de stadsdelen ultimo 2007. Belangrijke punten hieruit zijn: a) de ontwikkeling van de financiële positie in 2007 (de totale reserves en voorzieningen zijn met 2,9% toegenomen), b) de analyse van de uitvoering van de afvalstoffenheffing door de stadsdelen, c) dertien van de veertien stadsdelen hebben een goedgekeurde accountantsverklaring ontvangen voor de getrouwheid en rechtmatigheid van de jaarrekening.

Economische Zaken
Het college heeft kennis genomen van het preadvies op de notitie Verweij over de modesector. De notitie van het raadslid H.G. Verweij (VVD) is door de wethouder in een eerste termijn eind mei 2007 besproken. Voordat de notitie Verweij kon worden beantwoord is besloten de sector goed in kaart te brengen. Behandeling in de raadscommissie is op 4 september en in de gemeenteraad op 10 september.

Het college heeft ingestemd met een cofinanciering door Amsterdam Topstad van gehonoreerde projectaanvragen voor het Noordvleugelprogramma Pieken in de Delta 2007. Het betreft een bevestiging van de eerder uitgesproken positieve intentie tot cofinanciering door Topstad (B&W, 30 oktober 2007). Het gaat hierbij overigens om een lager totaalbedrag voor deze projecten ( 1.310.200) dan destijds voorzien (1.900.000). Pieken in de Delta is het economische stimuleringsprogramma van het Rijk, gericht op het stimuleren van regionaal economische kansen: de zogenoemde Pieken in de Delta.
---

18 juni 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 4 van 6

Lucht- en Zeehaven
Het college heeft ingestemd met het beschikbaar stellen van een krediet van 39.760.000, exclusief verhaalbare BTW, voor de verdere inrichting en ontwikkeling van het Afrikahavengebied. Behandeling in de raadscommissie is op 4 september en in de gemeenteraad op 10 september.

Educatie
Het college is akkoord met de huur van 920 m² kantoorruimte in het kantoorgebouw Weesperstraat 103, en vijf parkeerplaatsen voor het gebouw van de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling. Dit is voor de duur van vijf jaar en zeven maanden tegen een aanvangshuurprijs van 160.000 per jaar (excl. BTW).

Educatie/Diversiteit
Het college heeft kennis genomen van de evaluatie `Homo-emancipatie in het Voortgezet Onderwijs (VO) 2007', besteding middelen Flos. Dit voorstel houdt in om maximaal 100.000 te bestemmen voor de continuering van het project homo-emancipatie in het VO.

Diversiteit
Het college heeft ingestemd met de herbenoeming van de heer M. Crul en de dames M. Sahraoui, M. van San en J.W.A. Verlaan tot leden van de Adviesraad diversiteit en integratie per 1 juli 2008 voor een termijn van twee jaar. Een herbenoeming van deze leden per 1 juli 2008 is noodzakelijk omdat de adviesraad anders uit minder dan vijf leden bestaat en dan niet bevoegd is tot het uitbrengen van advies artikel 8 lid 4 van de verordening Adviesraad diversiteit en Integratie.

Zorg
Het college heeft in april jl. in het kader van de rekening 2007 besloten om incidenteel 1.539.927 te reserveren voor mantelzorg. Dit bedrag wordt besteed aan: de invoering van het basispakket mantelzorg in de stadsdelen, de stedelijke coördinatie van en de communicatie over de activiteiten, een tijdelijke ophoging van het subsidiebudget mantelzorgondersteuning en één op één vrijwilligerswerk in de informele zorg in verband met de herijking van de subsidieverordening. Deze herijking zal in 2009 in gang worden gezet en in 2010 gerealiseerd zijn. Het huidige budget is ontoereikend om innovatie te bewerkstelligen en om ruimte te maken voor nieuwe spelers. Daarom is het noodzakelijk een bedrag te reserveren voor onvoorziene kosten in 2009 en 2010.

Het college heeft ingestemd met de raadsvoordracht om een investeringskrediet van 975.000 beschikbaar te stellen aan de GGD Amsterdam voor diverse onderhouds-, vervangings- en investeringswerkzaamheden. Normaal gesproken wordt dit soort investeringen opgenomen in de begroting van de dienst. Dit is door een samenloop van omstandigheden niet gebeurd. Het gaat om de verdere ontwikkeling van KIDOS (het elektronische kinddossier), de aanschaf van twee software pakketten om de bedrijfsvoering te verbeteren, de verbetering van de stabiliteit van het elektronische netwerk en de vervanging van meubilair.

Het college heeft ingestemd met de inhoud van de Bijzondere Subsidieverordening Belangenbehartiging 2009. De Bijzondere Subsidieverordening Belangenbehartiging moet per 1 januari 2009 in werking treden om op grond daarvan subsidie te kunnen verlenen voor activiteiten die in 2009 plaatsvinden. Het is daarom van belang dat het college voor het zomerreces de Bijzondere Subsidieverordening Belangenbehartiging 2009 vrijgeeft voor inspraak in de periode 1 juli tot 12 augustus 2008.

Milieu
Het college heeft ingestemd met de vaststelling van de herziening van de Bodemkwaliteitskaart en het Bodembeheerplan Westpoort. Hierin staan op grond van de Vrijstellingsregeling Grondverzet (Bouwstoffenbesluit) mogelijkheden beschreven om - onder strikte voorwaarden - licht verontreinigde grond opnieuw als `bodem' te gebruiken. Ook is er een vrijstelling opgenomen van het vereiste van bodemonderzoek bij bouwaanvragen en een beleidsuitgangspunt over de toepassing van chloridehoudende grond. De herziening van de Bodemkwaliteitskaart is gebaseerd op bodemonderzoeken die de afgelopen zes jaar zijn uitgevoerd. In vergelijking met de huidige
---

18 juni 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 5 van 6

Bodemkwaliteitskaart uit 2001 is een verbetering van de bodemkwaliteit te constateren. Het Bodembeheerplan moet op grond van deze nieuwe informatie worden aangepast. De Bodemkwaliteitskaart en het Bodembeheerplan hebben zes weken ter visie gelegen, waarbij geen zienswijzen zijn ingebracht.

Ruimtelijke Ordening
Het college heeft ingestemd met het ontwerpwegonttrekkingsbesluit om de oostelijke ventweg van de Zuiderzeeweg af te sluiten voor openbaar verkeer. Dit is nodig in het kader van de herontwikkeling van het Zeeburgereiland.

Grondzaken
Het college heeft vastgesteld dat een lijst met grondexploitaties uiterlijk per 31 december 2009 afgesloten moet zijn. Als deze datum niet gehaald wordt, dan wordt aan de planbeheerder 50.000 per plan in rekening gebracht. De betreffende grondexploitaties zijn na te lezen in het collegebesluit.

Het college heeft besloten de centrale regie op de erfpachtuitgifte te versterken. Daarnaast zal het reguliere erfpachtbeheer worden gecentraliseerd. Deze taken zullen worden uitgevoerd door het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam (OGA). De gemeente Amsterdam geeft jaarlijks voor ongeveer 300 miljoen euro aan nieuwe grond uit. Daarnaast worden er stadsbreed ongeveer 160.000 bestaande erfpachtcontracten beheerd. Bij de instelling van de stadsdelen is ervoor gekozen om de juridische kant van het erfpachtbeheer en de erfpachtuitgifte te decentraliseren. Deze wijze van organisatie heeft er onder meer toe geleid dat de jaarrekening van het OGA van de ACAM een afkeuring op rechtmatigheid heeft gekregen. Het knelpunt is dat stadsdelen nu erfpachtcontracten afsluiten of veranderingen in erfpachtcontracten verwerken die financiële consequenties hebben, terwijl deze financiële consequenties in de jaarrekening van het OGA worden verantwoord. Het besluit tot meer centrale regie op de uitgifte en de centralisatie van het beheer zal dit probleem wegnemen.

Waterbeheer
Het huidige systeem dat door Binnenwaterbeheer Amsterdam wordt gebruikt voor de heffing en inning van het binnenhavengeld moet worden vervangen. Het systeem is financieel afgeschreven en voldoet niet meer aan de eisen. Het college heeft ingestemd met een vervangingskrediet van 990.000 voor de aanschaf en implementatie van een nieuw binnenhavengeldsysteem.

Verkeer, Vervoer en Infrastructuur Het college is akkoord met de conceptverordening Werken in de Openbare Ruimte (WIOR). Deze verordening heeft betrekking op werkzaamheden in de openbare ruimte en is van toepassing op zowel de bovengrondse als de ondergrondse infrastructuur. In de conceptverordening zijn onder andere de algemene uitvoeringsvoorschriften, de financiële regelingen en het coördinatieproces voor werkzaamheden in de openbare ruimte opgenomen. De conceptverordening wordt vrijgegeven voor inspraak. De advies- en inspraakprocedure wordt medio augustus afgerond.

B-besluiten
(routinematig; geen stukken)

Financiën
· Adviesaanvraag Nacalculatie BCF-BTW stadsdeelfonds.

Economische Zaken
· Projectsubsidie Robodock festival 2008, stichting Adem.

Jeugdzaken
· Eenmalige subsidie aan Stichting Welzijn Zuider Amstel voor het project Born2bWild 2008.


---

18 juni 2008 Gemeente Amsterdam
Kenmerk 25 Bestuursdienst
Pagina 6 van 6

Zorg
· Verlenen van een projectsubsidie in 2008 aan Stichting De Omslag voor de Participatiemarkt 2007.
· Projectsubsidie 2008 en 2009 aan Stichting Vier Sterren voor klachtondersteuning en signalering Wmo.

Verkeer, Vervoer en Infrastructuur · Wijziging Aanvullend mandaatbesluit van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer.

Stukken die horen bij de in het college van B&W genomen A-besluiten zijn in principe openbaar en zijn - op aanvraag - vanaf de woensdag na de dinsdagvergadering in te zien in het Voorlichtingsloket.

Raad en raadscommissies

Voor de actuele agenda's, inclusief de vergaderstukken, zie www.gemeenteraad.amsterdam.nl

De bovenstaande gegevens waren bekend op de dag voor de verschijningsdatum van deze publicatie. Informatie over de definitieve agenda's van de vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies kunt u enkele dagen tevoren krijgen in het Voorlichtingsloket van de gemeente Amsterdam. Daar liggen ook de bij de vergaderingen behorende stukken ter inzage.

Adres Voorlichtingsloket:
Stadhuis, Amstel 1, 1011 PN AMSTERDAM Telefoon 14 020

Bezoekadres
Stadhuis, Amstel 1
1011 PN Amsterdam
Directie Communicatie Postbus 202
1000 AE Amsterdam
Telefoon 020 552 2117
Fax 020 624 5550
www.amsterdam.nl


---- --