Universiteit van Tilburg

Universiteit van Tilburg 16 juni 2008

Vrijdag geen goede slecht-nieuwsdag meer op de beurs

Promotie econoom Leon Zolotoy over informatie op aandelenmarkten

Het heeft weinig zin meer voor beursgenoteerde bedrijven om slecht nieuws op vrijdag te melden, als de aandacht van handelaren verslapt met het oog op het naderende weekeinde. Dat concludeert de econoom Leon Zolotoy in het onderzoek waarop hij 25 juni promoveert aan de Universiteit van Tilburg. Zolotoy onderzocht hoe internationale aandelenmarkten reageren op nieuwe informatie.

Mede als gevolg van de bedrijfsschandalen rond WorldCom, Enron, Tyco en QWest, werd in juli 2002 de Amerikaanse Sarbanes-Oxley wet ingevoerd. Door middel van strenge voorschriften over hoe bedrijfsinformatie naar buiten moeten worden gebracht, moest deze wet het vertrouwen van investeerders en beursanalisten in de aandelenmarkt herstellen.

De econoom Leon Zolotoy bestudeerde het effect van deze wet, in het bijzonder hoe snel bedrijfsinformatie wordt opgenomen in de aandelenprijzen. Volgens zijn analyses is die snelheid toegenomen, wat impliceert dat de Amerikaanse aandelenmarkten vanuit het oogpunt van informatie efficiënter geworden zijn. Tegelijkertijd zijn beursanalisten echter pessimistischer geworden in hun voorspellingen van bedrijfsinkomsten. Zolotoy concludeert dat analisten voorzichtiger zijn met het interpreteren van bedrijfsinformatie.

Vrijdageffect
Meer in het algemeen vindt Zolotoy dat de snelheid waarmee aandelenkoersen reageren op nieuwe informatie zowel sterk gerelateerd is aan het moment waarop informatie naar buiten komt, als aan de wetgeving. Via wetgeving, zoals de Amerikaanse Sarbanes-Oxley wet, kunnen aandelenmarkten efficiënter gemaakt worden. Zolotoy vindt ook dat het strategisch kiezen van het moment waarop met name slecht nieuws door bedrijven naar buiten wordt gebracht met de tijd minder effect heeft. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de afname van het "vrijdageffect". Vanuit de veronderstelling dat handelaren niet meteen op slecht nieuws zouden reageren met het oog op het naderende weekeinde, werd zulk slecht nieuws vaker op vrijdag dan op andere weekdagen naar buiten gebracht. Echter, de voordelen van de vrijdagse informatievoorziening door bedrijven zijn over de tijd sterk afgenomen, zo blijkt uit Zolotoys onderzoek. Aandelenmarkten zijn de laatste tijd efficiënter geworden.

Leon Zolotoy (1977, Moskou, Rusland) studeerde economie en bedrijfswetenschappen aan de Ben-Gurion University in Israel (MA summa cum laude) en voerde zijn promotieonderzoek vanaf 2005 uit bij CentER for Economic Research aan de Universiteit van Tilburg. Een deel van het onderzoek vond plaats aan de Leonard N. Stern School of Business van New York University. Vanaf september 2008 zal Zolotoy worden aangesteld als Assistant Professor / Senior Lecturer aan de Melbourne Business School in Australië.