Universiteit van Tilburg 16 juni 2008
Vrijdag geen goede slecht-nieuwsdag meer op de beurs
Promotie econoom Leon Zolotoy over informatie op aandelenmarkten
Het heeft weinig zin meer voor beursgenoteerde bedrijven om slecht
nieuws op vrijdag te melden, als de aandacht van handelaren verslapt
met het oog op het naderende weekeinde. Dat concludeert de econoom
Leon Zolotoy in het onderzoek waarop hij 25 juni promoveert aan de
Universiteit van Tilburg. Zolotoy onderzocht hoe internationale
aandelenmarkten reageren op nieuwe informatie.
Mede als gevolg van de bedrijfsschandalen rond WorldCom, Enron, Tyco
en QWest, werd in juli 2002 de Amerikaanse Sarbanes-Oxley wet
ingevoerd. Door middel van strenge voorschriften over hoe
bedrijfsinformatie naar buiten moeten worden gebracht, moest deze wet
het vertrouwen van investeerders en beursanalisten in de aandelenmarkt
herstellen.
De econoom Leon Zolotoy bestudeerde het effect van deze wet, in het
bijzonder hoe snel bedrijfsinformatie wordt opgenomen in de
aandelenprijzen. Volgens zijn analyses is die snelheid toegenomen, wat
impliceert dat de Amerikaanse aandelenmarkten vanuit het oogpunt van
informatie efficiënter geworden zijn. Tegelijkertijd zijn
beursanalisten echter pessimistischer geworden in hun voorspellingen
van bedrijfsinkomsten. Zolotoy concludeert dat analisten voorzichtiger
zijn met het interpreteren van bedrijfsinformatie.
Vrijdageffect
Meer in het algemeen vindt Zolotoy dat de snelheid waarmee
aandelenkoersen reageren op nieuwe informatie zowel sterk gerelateerd
is aan het moment waarop informatie naar buiten komt, als aan de
wetgeving. Via wetgeving, zoals de Amerikaanse Sarbanes-Oxley wet,
kunnen aandelenmarkten efficiënter gemaakt worden. Zolotoy vindt ook
dat het strategisch kiezen van het moment waarop met name slecht
nieuws door bedrijven naar buiten wordt gebracht met de tijd minder
effect heeft. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de afname van het
"vrijdageffect". Vanuit de veronderstelling dat handelaren niet meteen
op slecht nieuws zouden reageren met het oog op het naderende
weekeinde, werd zulk slecht nieuws vaker op vrijdag dan op andere
weekdagen naar buiten gebracht. Echter, de voordelen van de vrijdagse
informatievoorziening door bedrijven zijn over de tijd sterk
afgenomen, zo blijkt uit Zolotoys onderzoek. Aandelenmarkten zijn de
laatste tijd efficiënter geworden.
Leon Zolotoy (1977, Moskou, Rusland) studeerde economie en
bedrijfswetenschappen aan de Ben-Gurion University in Israel (MA summa
cum laude) en voerde zijn promotieonderzoek vanaf 2005 uit bij CentER
for Economic Research aan de Universiteit van Tilburg. Een deel van
het onderzoek vond plaats aan de Leonard N. Stern School of Business
van New York University. Vanaf september 2008 zal Zolotoy worden
aangesteld als Assistant Professor / Senior Lecturer aan de Melbourne
Business School in Australië.
Universiteit van Tilburg