EFFIE 2008: één maal goud, drie maal zilver en acht maal brons

24/06/2008 21:30

Creative Venue BV

Nederlandse merken scoren uitstekend

EFFIE 2008: één maal goud, drie maal zilver en acht maal brons

Amsterdam, 24 juni 2008 - De feestelijke uitreiking van de prijs der communicatieprijzen was dit jaar in het Tuschinski theater in Amsterdam een bijzondere gebeurtenis. Naast acht bronzen, drie zilveren en een gouden Effie over 2007 werden er ter gelegenheid van het jubileumjaar drie "Grand Effies" uitgereikt aan bureau, adverteerder en merk voor de meeste effectieve communicatie in de afgelopen 25 jaar. Reclamebureau DDB (35 Effies), adverteerder Unilever (18 Effies) en het merk Albert Heijn (8 Effies) mochten deze Effie 'achievement' Awards in ontvangst nemen.

De enige Gouden Effie dit jaar ging naar de campagne van Klene drop van Perfetti van Melle ontwikkeld door het bureau Y? Not Just Film. Er was drie maal zilver voor de tweedehands boekencampagnes van het bureau ETCETERA voor mediawinkel bol.com, de campagne van het bureau Only voor Zwitsal van Sara Lee en de campagne voor Biodermal van Chefaro, welke eveneens werd ontwikkeld door het reclamebureau ETCETERA.

De jury was volgens voorzitter Alexander Ribbink ook dit jaar uiterst kritisch op het ingezonden werk: "Het aantal genomineerden lag dit jaar wat lager dan in 2007. We hebben de lat weer hoger gelegd dan vorig jaar". 39% van de inzendingen kreeg een nominatie, van wie 12 uiteindelijk een Effie. Opvallend dit jaar was de prestatie van Nederlandse merken zoals Klene, Zwitsal, Biodermal, mediawinkel bol.com, bank Theodoor Gilissen en verzekeraar FBTO. "We zijn zeer trots dat de Gouden en Zilveren Effie Winnaars allemaal merken zijn met een duidelijke Nederlandse signatuur", aldus Ribbink.

Grand Effie

Bureau: DDB; totaal 35 Effies waarvan 11 x goud, 12 x zilver, 12 x brons

Adverteerder: Unilever; totaal 18 Effies waarvan 5 x goud, 4 x zilver, 9 x brons

Merk: Albert Heijn; totaal 8 Effies waarvan 3 x goud, 2 x zilver, 3 x brons

Gouden Effie

Case: Klene, origineel sinds 1876. De passie van toen is nog steeds heel smaakvol

Bureau: Y? Not Just Film

Opdrachtgever: Klene/Perfetti van Melle

Zilveren Effie

Case: Zwitsal weet hoe het voelt

Bureau: Only

Opdrachtgever: SaraLee H? / Zwitsal

Case: Nederlandse Biodermal boekt succes in zeer concurrerende huidverzorgingmarkt

Bureau: ETCETERA

Opdrachtgever: Chefaro Nederland B.V.

Case: bol.com, in acht maanden nr 1. in tweedehands boeken

Bureau: ETCETERA, pr bureau Creative Venue

Opdrachtgever: bol.com

Bronzen Effie

Case: Mijn 14 dagen met Activia

Bureau: Y? Not Just Film

Opdrachtgever: Danone Nederland BV

Case: Werken bij McDonald's. Het is jouw zaak.

Bureau: TBWA/NEBOKO & OMD Nederland

Opdrachtgever: McDonald's Nederland

Case: Einde aan de pijnlijke, onverdoofde castratie van biggen

Opdrachtgever: Stichting Wakker Dier

Case: Theodoor Gilissen. Serious money. Taken seriously.

Bureau: XXS

Opdrachtgever: Theodoor Gilissen

Case: Fruitshoot, the re-launch

Bureau: BSUR Agency

Opdrachtgever: Britvic International

Case: Andrélon Verrassend Volume

Bureau: UbachsWisbrun/JWT

Opdrachtgever: Unilever

Case: Hoe een kleine maatschappij een grote held werd: FBTO geeft de macht aan de klant.

Bureau: DDB & Lost Boys

Opdrachtgever: FBTO

Case: Groningen 2005 - 2007

Bureau: THABASCO, Open, iWink, Initio.dbk

Opdrachtgever: Marketing Groningen

De presentatie van de avond was in handen van Beau van Erven Dorens. De zaal in het Tuschinski Theater in Amsterdam was volledig uitverkocht met meer dan 500 aanwezigen.





http://www.effie.nl