EFFIE 2008: één maal goud, drie maal zilver en acht maal brons
24/06/2008 21:30
Creative Venue BV
Nederlandse merken scoren uitstekend
EFFIE 2008: één maal goud, drie maal zilver en acht maal brons
Amsterdam, 24 juni 2008 - De feestelijke uitreiking van de prijs der communicatieprijzen was dit jaar in het Tuschinski theater in Amsterdam een bijzondere gebeurtenis. Naast acht bronzen, drie zilveren en een gouden Effie over 2007 werden er ter gelegenheid van het jubileumjaar drie "Grand Effies" uitgereikt aan bureau, adverteerder en merk voor de meeste effectieve communicatie in de afgelopen 25 jaar. Reclamebureau DDB (35 Effies), adverteerder Unilever (18 Effies) en het merk Albert Heijn (8 Effies) mochten deze Effie 'achievement' Awards in ontvangst nemen.
De enige Gouden Effie dit jaar ging naar de campagne van Klene drop van Perfetti van Melle ontwikkeld door het bureau Y? Not Just Film. Er was drie maal zilver voor de tweedehands boekencampagnes van het bureau ETCETERA voor mediawinkel bol.com, de campagne van het bureau Only voor Zwitsal van Sara Lee en de campagne voor Biodermal van Chefaro, welke eveneens werd ontwikkeld door het reclamebureau ETCETERA.
De jury was volgens voorzitter Alexander Ribbink ook dit jaar uiterst kritisch op het ingezonden werk: "Het aantal genomineerden lag dit jaar wat lager dan in 2007. We hebben de lat weer hoger gelegd dan vorig jaar". 39% van de inzendingen kreeg een nominatie, van wie 12 uiteindelijk een Effie. Opvallend dit jaar was de prestatie van Nederlandse merken zoals Klene, Zwitsal, Biodermal, mediawinkel bol.com, bank Theodoor Gilissen en verzekeraar FBTO. "We zijn zeer trots dat de Gouden en Zilveren Effie Winnaars allemaal merken zijn met een duidelijke Nederlandse signatuur", aldus Ribbink.
Grand Effie
Bureau: DDB; totaal 35 Effies waarvan 11 x goud, 12 x zilver, 12 x brons
Adverteerder: Unilever; totaal 18 Effies waarvan 5 x goud, 4 x zilver, 9 x brons
Merk: Albert Heijn; totaal 8 Effies waarvan 3 x goud, 2 x zilver, 3 x brons
Gouden Effie
Case: Klene, origineel sinds 1876. De passie van toen is nog steeds heel smaakvol
Bureau: Y? Not Just Film
Opdrachtgever: Klene/Perfetti van Melle
Zilveren Effie
Case: Zwitsal weet hoe het voelt
Bureau: Only
Opdrachtgever: SaraLee H? / Zwitsal
Case: Nederlandse Biodermal boekt succes in zeer concurrerende huidverzorgingmarkt
Bureau: ETCETERA
Opdrachtgever: Chefaro Nederland B.V.
Case: bol.com, in acht maanden nr 1. in tweedehands boeken
Bureau: ETCETERA, pr bureau Creative Venue
Opdrachtgever: bol.com
Bronzen Effie
Case: Mijn 14 dagen met Activia
Bureau: Y? Not Just Film
Opdrachtgever: Danone Nederland BV
Case: Werken bij McDonald's. Het is jouw zaak.
Bureau: TBWA/NEBOKO & OMD Nederland
Opdrachtgever: McDonald's Nederland
Case: Einde aan de pijnlijke, onverdoofde castratie van biggen
Opdrachtgever: Stichting Wakker Dier
Case: Theodoor Gilissen. Serious money. Taken seriously.
Bureau: XXS
Opdrachtgever: Theodoor Gilissen
Case: Fruitshoot, the re-launch
Bureau: BSUR Agency
Opdrachtgever: Britvic International
Case: Andrélon Verrassend Volume
Bureau: UbachsWisbrun/JWT
Opdrachtgever: Unilever
Case: Hoe een kleine maatschappij een grote held werd: FBTO geeft de macht aan de klant.
Bureau: DDB & Lost Boys
Opdrachtgever: FBTO
Case: Groningen 2005 - 2007
Bureau: THABASCO, Open, iWink, Initio.dbk
Opdrachtgever: Marketing Groningen
De presentatie van de avond was in handen van Beau van Erven Dorens. De zaal in het Tuschinski Theater in Amsterdam was volledig uitverkocht met meer dan 500 aanwezigen.
http://www.effie.nl