Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

WAKKER DIER WINT 'EFFIE' VOOR CASTRATIECAMPAGNE

Unieke effie: eerste actieorganisatie ooit en zonder reclamebureau

Amsterdam 24 juni 2008; Stichting Wakker Dier won zojuist een (bronzen) Effie, de meest prestigieuze prijs in de reclamewereld, voor haar succesvolle campagne tegen de onverdoofde castratie van biggetjes. De campagne maakte een eind aan de onverdoofde castratie van 6 miljoen biggen per jaar. Het is voor het eerst in Nederland dat een actie-organisatie deze prijs wint. En dat een organisatie zonder hulp van een reclamebureau wint. Wakker Dier maakt vandaag een doorstart met de bekroonde campagne, want nog steeds worden 4 miljoen biggetjes in Nederland onverdoofd gecastreerd. De meeste van deze dieren gaan vervolgens op transport naar Duitsland om daar vetgemest te worden. Samen met haar Duitse collega-organisatie Provieh (www.provieh.de) voert Wakker Dier actie om ook deze biggen de pijnlijke ingreep te besparen.

Exportvarkens

Met haar prijswinnende campagne zorgde Wakker Dier ervoor dat de meeste biggen in Nederland verdoofd zullen worden bij castratie. Dit geldt echter nog niet voor de levende exportvarkens. Nederland stuurt jaarlijks bijna 4 miljoen (CBS, 2006) mannelijke varkens op veetransport. Het grootste gedeelte hiervan gaat naar Duitsland. Ook voor deze varkens kost de verdoving maar één cent per kilo. Grote trekkers achter de stijgende markt in varkensvlees in Duitsland zijn de Aldi en de Lidl (bron: Boerderij, juni '08). In Nederland verkopen zij binnenkort varkensvlees van verdoofd gecastreerde biggen, maar in Duitsland regelen ze dat (nog) niet. "Discriminatie," vinden Wakker Dier en Provieh. Gezamenlijk gaan deze organisaties de Duitse consument en het Duitse bedrijfsleven op deze misstand wijzen. Ook in Duitsland moeten dierenwelzijneisen gaan gelden voor de Nederlandse biggetjes. Als Duitsland volgt, volgt ook de rest van Europa. Vandaag startte Wakker Dier met radiospots tegen de Duitse supermarkten: "Ding Dong, vandaag Karbonade lecker gutkauf aus Holland, want die Biggetjens sind unverdaubt kastriert".

Company Campaigning

Na diverse radiospots en ludieke acties zwichtten vorig jaar juni de Hema, Unox en de Nederlandse supermarkten voor de campagne van Wakker Dier. Het ene bedrijf na het andere werd door reclame-uitingen op radio of internet overtuigd om diervriendelijke keuzes te maken. McDonald's, Burger King, CoopCodis en de Febo stopten zelfs helemaal met de castratie. Hierna volgde de verklaring van Noordwijk: overheid, vleesindustrie en supermarkten tekenden gezamenlijk een overeenkomst waarin zij verklaren dat vanaf januari 2009 heel Nederland geen vlees meer eet én exporteert van onverdoofd gecastreerde biggetjes. "We zijn erg trots op de Effie," zegt een woordvoerder. "Die laat zien dat we ons werk goed doen. Maar wat eigenlijk belangrijker is: het lijkt erop dat geld verdienen over de rug van de dieren haar langste tijd gehad heeft."


- EINDE PERSBERICHT -

Meer informatie:

Wakker Dier, Hanneke van Ormondt: 06 45756529 of Sjoerd van de Wouw 06 44367179

PROVIEH:Sabine Ohm 0032486660380