Partij van de Arbeid

Den haag, 24 juni 2008
Bijdrage lid Depla (PvdA) aan AO verdeling geld wijkaanpak

Gesproken woord geldt!

Voorzitter,
De PvdA is positief gestemd. Aan het einde van de week zijn alle charters voor de wijkaanpak getekend. Niets staat gemeenten, bewoners, corporaties meer in de weg om voort te gaan in het verbeteren en versterken van hun buurt. Alle energie, lokaal en landelijk, moet nu gericht zijn op de uitvoering.

Voorzitter,
Het is goed dat het kabinet in de voorjaarsnota extra rijksgeld uittrekt. Ik zeg met nadruk, extra. Extra geld via de corporaties, de ¤250 miljoen extra per jaar en de vieerhonderd miljoen die in het gemeentefonds is gestort. Bovenop het de programmagelden die dit kabinet extra investeert in conciërges, brede scholen, wijkagenten etc.

Het is goed dat een deel van dit geld ook beschikbaar komt voor buurten met buiten de veertig wijken.

We moeten dit ook bezien in het kader van de tegenvallers bij huurtoeslag. De komende jaren komt er ¤130 miljoen voor de huurtoeslag per jaaar bij. De tegenvaller van ¤900 mln komt voor rekeningg van het rijk. een tekort op de begroting van in totaal ¤900 miljoen euro. Volgens de begrotingsregels zou dit tekort voor rekening van de huurders moeten komen. Gelukkig gebeurt dat niet. Dat zou namelijk al snel een inkomensdaling beteken voor de laagste inkomens van meer dan ¤20 euro per maand.

Tegen die achtergrond is het een hele prestatie dat de Minister zoveel extra geld heeft weten vrij te maken. Helaas, maar wel begrijpelijk, wordt een deel hiervan uit de eigen begroting gedekt.

Bewoners aan zet: geld voor bewonersinitiatieven
De PvdA is verheugd dat de motie Depla cs ruimhartig wordt uitgevoerd. Ook voor de komende jaren is er geld, zelfs meer dan gevraagd, voor bewonersinitiatieven. Het zijn tenslotte de wijken van de bewoners. De bewoners moeten de kans krijgen om het heft in eigen handen te nemen en van hun buurt een buurt te maken waar je graag wilt wonen in plaats van zo snel mogelijk te verhuizen zodra je de kans krijgt. Bewoners moeten samen beslissen over de wijk en dus ook samen over de buurtbudgetten.

Wel hebben we een aantal vragen.


1. We zijn blij dat de minister het idee van het landelijk steunpunt aandachtswijken en de woonbond, het systeem van de bewonersvouchers, overneemt. De PvdA fractie gaat er vanuit dat het systeem van de vouchers ook voor de jaren 2009, 2010 en 2011 en in alle wijken ingezet wordt. Want wat is er mooier dat bewoners samen beslissen. Graag een bevestiging.


2. Ik krijg signalen dat gemeenten dwars liggen bij het maken van de modelverordening voor de bewonersbudgetten. Het ambtelijk wantrouwen tegen bewoners lijkt hier de oorzaak van te zijn. De PvdA fractie vindt het ongewenst dat gemeenten de bewonersinitiatieven willen toetsen aan het beleid van de gemeenten. Kunt u toezeggen dat dit niet in de modelverordening wordt opgenomen? En als het opstellen van de modelverordening blijft vastlopen, moeten we dan toch maar niet terugvallen op een apart fonds?


3. Hoe staat het met de invoering van de modelverordening, lukt dat voor 1 november? Dan organiseert het LSA voor de landelijke alliantie wijkaanpak en de bewoners van de 40 wijken een startdag voor het vouchersysteem.


4. We moeten de bewoners in positie brengen. Het is hun buurt. Dus zij verdienen het vertrouwen. Maar welke bewoners of bewonersgroepen krijgen de vouchers? Hoe voorkomen we dat we alleen buurtburgemeesters aan tafel krijgen? De PvdA hecht er aan dat de groep bewoners die de regie over de bewonersinitiatieven krijgt gerekruteerd wordt uit een breed spectrum aan groepen bewoners, maar bijvoorbeeld ook sportclubs. En voor grotere initiatieven zouden ze ook bewonersraadplegingen moeten organiseren.


5. Kunnen bewoners er ook voor kiezen om af te wijken van het vouchersysteem en het geld in te zetten voor projecten uit de wijkactieplannen die ze sneller gerealiseerd willen krijgen? Door bijvoorbeeld het geld in te zetten voor het nog niet gedekte deel van een project uit het actieplan?


6. Niet alleen de bewoners in de veertig wijken krijgen geld. Ook bewoners buiten de veertig wijken in de G31. Ook in die buurten moeten bewoners in positie gebracht worden. De PvdA steunt dit van harte.

60 miljoen voor buiten de veertig wijken
Het gaat erom dat we de veertig wijken in de spiraal omhoog krijgen.

Maar buiten de veertig wijken moeten we voorkomen dat buurten afglijden. Daarom is het goed dat er 60 miljoen euro beschikbaar is voor buurten die er slecht voorstaan en waar bewoners, corporaties en gemeenten alleen niet redden. Het is erg goed dat er niet alleen gekeken wordt naar de grote steden, maar ook naar gebieden als Noord Oost Groningen, waar achterstanden groot zijn. Gezinnen kunnen er generatie op generatie niet voor hun eigen inkomen zorgen. Of in een stad als Den Helder waar ook grote sociale problemen zijn, verergerd door afslanking van de Marine. Of een gemeente als Capelle aan de Ijssel onder de rook van Rotterdam. Die gemeente kent ook de grote stadsproblemen van Rotterdam. Buurten met hoge werkloosheid, tienermoeders etc.

De PvdA steunt het voorstel van de Minister om de helft van dit extra geld bij voorrang terecht in te zetten in de andere grote steden zonder krachtwijken. Immers Tilburg en Zoetermeer hebben buurten die bijna in gevarenzone zitten maar niet de eerste veertig wijken hebben gehaald.

Kamers met kansen
Voorzitter,
Ik wil speciale aandacht vragen voor het project kamers met kansen. In Groot-Brittannië heeft de vaste Kamercommissie gezien hoe goed dit kan werken. Het kan jongeren met veel problemen op het rechte pad houden en de omstandigheden scheppen dat ze toch een diploma halen en kan hebben op werk. In Dordrecht en Rotterdam zien we dat deze voorzieningen positief uitpakken. Minder overlast, betere schoolprestaties en meer toekomstkansen. De kern van de wijkaanpak. Maar voor deze aanpak wordt nu in veel steden zelf het wiel uitgevonden. Er is een stichting die veel expertise heeft en gemeenten en corporaties kan helpen met het uitrollen van jongerenfoyers of 'kamers met kansen'. Bent u bereid die club financieel te steunen?

Voorzitter,
Ik heb de minister al vaker de rol van stadsmarinier toegedicht. Belemmeringen in regelgeving moeten we opruimen. En waar nodig geven we nieuwe bevoegdheden. Ik krijg van wethouders te horen dat ze hier om zitten te springen. Dit moet de komende tijd uw prioriteit hebben.

U heeft de noodkreet van Amsterdam over de veel te complexe zorg voor de jeugd, door de gemeente het monster van Frankenstein genoemd, gehoord. Dit schreeuwt om een reactie en inzet van Den Haag. We weten allemaal dat veel welzijns- en zorginstellingen langs elkaar heen werken terwijl de problemen urgent zijn. Overlast, schulden, opvoedingsproblemen, mishandeling, vragen een doortastende aanpak. Veel buurten richten zich op de problemen achter de voordeur. Maar dan moeten we problemen die we opsporen ook op kunnen lossen.

Wanneer kunnen gemeenten daar steun vanuit Den Haag voor verwachten? Juist problemen met en van jongeren zijn in veel buurten het meest urgent.

Welke vooruitgang boekt u bij het opruimen van overbodige regels? Welke experimenten worden gestart?

De wethouders zijn lokaal verantwoordelijk voor verbeteren positie van deze buurten, u bent landelijk verantwoordelijk. Op lokaal niveau is er al veel overeenstemming tussen corporaties en gemeenten. Nu moeten we vooral samen aan het werk.

Voorwaarts en niet vergeten

Persvoorlichting Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid Plein 2
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
T 070 318 2694
E s.boting@tweedekamer.nl