Tegemoetkomen aan behoeften van cliënten in groeimarkten van vermogende
particulieren vereist flexibele service modellen en technologiestrategiëen
Amsterdam, 24 juni De wereldwijde groep high net worth individuals (HNWI's1) verschuift nu
mondiale economische en demografische trends een geheel nieuwe groep vermogende particuliere
beleggers oplevert. Hiermee ontstaat een groot groeipotentieel voor vermogensbeheerders die er het beste
in slagen bestaande marktstrategieën aan te passen om in te spelen op de unieke behoeften van nieuwe
markten, volgens het 12e World Wealth Report, dat vandaag door Merrill Lynch (NYSE: MER) en
Capgemini is gepubliceerd.
Vooraanstaande vermogensbeheerders erkennen de buitengewone groeikansen die zich voordoen door
nieuwe markten van vermogende particulieren, maar zij begrijpen ook dat het winnen van marktaandeel
en het daarop aanpassen van hun bedrijfsmodellen een grote uitdaging is. Om deze uitdaging te
verwezenlijken moeten vermogensbeheerders een veelheid aan complexe factoren aanpakken, te beginnen
met een effectief model voor de dienstverlening en een technologiestrategie waarmee zij de groei
rationeel, flexibel en uiteindelijk succesvol aankunnen. Om de overgang zo effectief mogelijk door te
maken, keren deze bedrijven terug naar de basis en moeten zij:
De groeistrategie voor de korte en lange termijn definiëren door eerst een inschatting te maken
van hun huidige sterke kanten en hun handicaps, en vervolgens hun ambities voor de toekomst
duidelijk vaststellen;
Uitgebreid inzicht krijgen in de behoeften van cliënten in nieuwe doelmarkten en een zeer
klantgerichte benadering vaststellen om daarop in te spelen;
Hun bestaande sterke kanten en achtergrond beoordelen en daarop inspelen door unieke
instrumenten te ontwikkelen en diensten te bieden aan zowel bestaande als nieuwe groeimarkten;
Hun modellen voor de dienstverlening voorzien van de juiste technologische toepassingen en
infrastructuur.
Sommige vermogensbeheerders slagen er al goed in om te groeien en de overgang te maken naar nieuwe
markten, maar voor vele anderen is de overgang verre van eenvoudig -- of zelfs haalbaar -- gezien de
bestaande modellen en infrastructuur die zij gebruiken bij hun dienstverlening, aldus Patrick Neuwirth,
management consultant bij Capgemini. Om te voldoen aan de behoeften van de verschillende cliënten en
adviseurs in zowel gevestigde als nieuwe marktsegmenten moeten bedrijven flexibele modellen voor hun
dienstverlening ontwerpen. Met modellen die aansluiten bij de IT- en groeistrategieën kunnen
vermogensbeheerders hun huidige zakelijke platforms als springplank gebruiken en hun
exploitatievermogen vergroten. Dit vermindert de risico's die gepaard gaan met het betreden van een
1 Personen met nettoactiva van ten minste USD 1 miljoen, afgezien van hun voornaamste woonhuis en hun
consumptiegoederen.
---
nieuwe markt aanzienlijk. Uiteindelijk zullen de bedrijven die hun cliënten het beste begrijpen op de
meest effectieve manier kunnen inspelen op bestaande sterke punten om zo hun dienstverlening om te
vormen en aan te passen aan de behoeften van cliënten in een nieuw te betreden groeimarkt.
Bij het ontwerpen van een succesvolle groeistrategie, zo stelt het rapport, moeten vermogensbeheerders
naar zes complexe dimensies kijken: de behoeften van de nieuwe cliëntendoelgroep, de identiteit van de
onderneming, het model van hun dienstverlening, exploitatie en technologie, de omgeving en hun
producten en diensten.
Belangrijkste conclusies
Nu er vanwege de wereldeconomische en demografische trends steeds meer nieuwe markten en nieuwe
kansen ontstaan om nieuwe cliënten te werven, dienen vermogensbeheerders hun modellen voor
dienstverlening en technologiestrategieën zodanig aan te passen dat er een duidelijk onderscheid ontstaat
in de ogen van (zeer) vermogende particulieren. Uiteindelijk zullen de ondernemingen die ambitieus een
groeistrategie volgen waarbij de behoeften van hun nieuwe cliënten, de bedrijfsidentiteit, het model voor
dienstverlening, exploitatie en technologie, de omgeving en hun producten en diensten centraal staan, het
meeste succes hebben.
Over Merrill Lynch
Merrill Lynch is een wereldwijd vooraanstaande onderneming in vermogensbeheer, advies en
kapitaalmarkten met kantoren in 40 landen en een totaal cliëntenvermogen van ongeveer USD 1.600
miljard. Als investment bank fungeert de onderneming als wereldwijd syndicaatleider voor effecten en
derivaten verdeeld over een breed scala van vermogensklassen en als strategisch adviseur voor
ondernemingen, overheden, institutionele en privébeleggers wereldwijd. Merrill Lynch is eigenaar van
circa de helft van BlackRock, een van de grootste beursgenoteerde beheerders ter wereld, met meer dan
USD 1.000 miljard vermogen in beheer. Meer informatie over Merrill Lynch is te vinden op
www.ml.com.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn
klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-,
technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij
werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience - samen
met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van
het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste resources op de juiste locatie
tegen concurrerende prijzen te kunnen leveren.
Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 83.000 medewerkers in dienst.
De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op
www.nl.capgemini.com.
Voor meer informatie en het rapport:
Capgemini Merrill Lynch
Madelon Kaspers Vie Blonk
Woordvoerder Vis-à-Vie
Telefoon: +31 (0) 30 689 2453 Telefoon: +31(0) 20 3303767
Mobiel: +31 (0) 6 100 358 34 Mobiel: +31(0 )6 2477 5567
Email: persvoorlichting.nl@capgemini.com Email: vie@vis-a-vie.com
Noot voor redacteurs/verslaggevers: u kunt het World Wealth Report 2008 downloaden op
www.capgemini.com/worldwealthreport.
---
Contactpersoon Capgemini: Contactpersoon Merrill Lynch:
Madelon Kaspers Vie Blonk
+31 6 1003 5834 +31 6 2477 5567
Cap Gemini Nederland