|Datum | |24 juni 2007 | |Nummer | |132 |
Noord-Brabant wil automobilisten belonen die spits mijden
Vooruitlopend op de invoering van de kilometerheffing wil Noord-Brabant het verkeer in de regio Eindhoven-Helmond en de regio 's-Hertogenbosch 'rijdend' houden. De provincie en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) willen automobilisten 'financieel prikkelen' om buiten de spits te rijden en hen meer te laten telewerken of gebruik te maken van het openbaar vervoer en de fiets. Dit werd besproken tijdens het halfjaarlijkse bestuurlijk overleg dat gedeputeerde C. Steffens-van Nieuwenhuizen en de wethouders E. van Merrienboer (SRE) en T. Houthooft (Helmond) medio mei hadden met minister
C. Eurlings.
Deze plannen, die momenteel verder worden uitgewerkt, sluiten aan bij de maatregelen die samen met het bedrijfsleven in het kader van Wegwijs A2 al uitgewerkt zijn. Gemikt wordt op 1000 à 3000 automobilisten, die op vrijwillige basis, vanaf 2009 deelnemen aan een spitsmijdenproef.
Naar verwachting zal de proef in het gebied van de N65, de A67 ten oosten van Eindhoven en het middengebied tussen Eindhoven en Helmond plaatsvinden. Nader onderzoek moet uitwijzen of bijvoorbeeld de N69 hierbij wordt betrokken. De minister heeft E 100 miljoen voor dergelijke mobiliteitsprojecten. In het najaar wordt duidelijk of Noord-Brabant één van de gegadigden is en het plan in de praktijk getest kan worden.
Stations
In het overleg is een afspraak gemaakt over de financiering van P+R station Maarheeze. Ook de NS gaat akkoord met de plannen. De minister heeft daarom definitief een bijdrage van E1,25 miljoen toegezegd, waarmee de financiering rond is. Provincie, SRE, ProRail en NS zijn inmiddels begonnen met de voorbereiding van het P+R-station Maarheeze die na de zomervakantie beginnen. Ook over het buslijnennet dat na opening van het station gaat functioneren, hebben NS en SRE inmiddels overeenstemming bereikt.
Naast station Maarheeze heeft Brabant nog vijf andere nieuwe kansrijke stations in gedachten. Het gaat om de stations Berkel-Enschot, Maaspoort en Avenue 2 in 's-Hertogenbosch, Acht in Eindhoven en Breda-oost.
A67
Ook is aangedrongen op een snelle start van een structurele verbetering van de A67. Met name de hoeveelheid vrachtverkeer (42%) zorgt voor onveilige situaties. De minister zal dit najaar laten weten wanneer de verkenning A67 begint. De regio heeft ook gepleit voor een aantal korte termijn maatregelen die de doorstroming en de veiligheid ten goede komen (o.a. verlengde invoegstroken). Het SRE heeft hiervoor een voorfinanciering van E9,4 miljoen aangeboden.
A27 zuid
De minister heeft ingestemd met de uitkomsten van de regionale verkenning A27-zuid. Er is op dit moment geen aanleiding om de A27-zuid toe te voegen aan de planstudie A27-noord (Hooipolder - Lunetten). De provincie, de gemeenten Breda en Oosterhout en Rijkswaterstaat Noord Brabant hebben afgesproken om gezamenlijk een vervolgstudie te starten naar de aanpak van de afwikkelingsproblemen op de aansluitingen (nr. 15 en 16) bij Breda. Ook komt er een gezamenlijke studie naar een betere benutting van de hoofdwegenstructuur rondom Breda. De komende jaren wordt bovendien het HOV geïntensiveerd (Hoogwaardig Openbaar Vervoer), zodat er in 2010 een goed functionerend HOV-systeem is tussen Breda en Oosterhout.
N69
Het ministerie van V&W en de provincie zullen de formele overdracht van de N69 aan de provincie dit najaar vastleggen. Voorwaarde is dat het ministerie van V&W, conform de toezegging aan de Tweede Kamer, in het najaar het rijksaandeel van E70 miljoen in de kosten beschikbaar heeft. Na overdracht zal de provincie een planstudie/milieueffectrapportage (mer) opstellen. Rekening houdend met deze milieueffectrapportage en o.a. het aanpassen van bestemmingsplannen, duurt het nog zeker meerdere jaren voordat de nieuwe weg aangelegd kan worden.
Einde persbericht
Voor informatie:
Provincie Noord-Brabant, Sonja van der Graaf, 073-6812184 of 06-18303315
Gemeente Eindhoven, Petra Rijken, telefoon: 040-2382305 of 06-22701196.
---- --