Gemeente Purmerend
Waterlandse gemeenten slaan handen ineen
24 juni 2008
Samenwerken aan basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)
De gemeente Purmerend gaat voor zes omliggende gemeenten (Beemster,
Landsmeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zeevang) diensten
verlenen voor het beheer van de basisregistratie van alle adressen en
gebouwen in de betrokken gemeenten.
Door het Rijk zijn wetten gemaakt voor basisregistraties over o.a.
personen, adressen, bedrijven en gebouwen met als doel een betere
dienstverlening aan de burger. Nu worden die gegevens op veel plekken
bij verschillende organisaties geregistreerd en nauwelijks op elkaar
afgestemd. Door het op één plek vast te leggen is er minder kans op
foute gegevens, kan beter worden gehandhaafd, kan fraude beter worden
bestreden en zal het in principe ook goedkoper zijn. Daarnaast kunnen
gegevens over bijvoorbeeld bestemmingsplannen en bouwvergunningen,
verbonden aan adressen, beter toegankelijk gemaakt worden voor de
inwoners.
Voor kleinere gemeenten is het lastiger de basisregistraties zelf bij
te houden gezien de gevraagde expertise en continuïteit van het
beheer. Daarom hebben zeven gemeenten het initiatief genomen om samen
te gaan werken waarbij Purmerend in opdracht van de zes gemeenten de
registratie van de adressen en gebouwen gaat doen. De voorbereidingen
hiervoor zijn gestart en medio volgend jaar is het gerealiseerd.