RSS Feeds
Organisatie Effie haalt op laatste moment ganzenlever van menu
(24 juni 2008)
De organisatie van de uitreiking van de Effie, de meest prestigieuze
prijs binnen de reclamewereld, heeft vandaag op het nippertje
ganzenlever van het menu gehaald. Wakker Dier deed deze middag navraag
naar het menu bij organisator Bond voor Adverteerders (BVA). Wakker
Dier en ganzenlever gaan natuurlijk niet goed samen in één ruimte. De
BVA bedankte Wakker Dier voor de oplettendheid en paste het menu
direct aan. Wakker Dier is vanavond aanwezig bij de uitreiking, omdat
haar castratiecampagne genomineerd is voor een Effie. Het is uniek in
Nederland dat een actieorganisatie is genomineerd voor een Effie. Het
is ook de eerste keer dat een organisatie zonder hulp van een
reclamebureau is genomineerd.
Genomineerde campagne
De succesvolle campagne tegen de onverdoofde castratie van biggetjes
van Wakker Dier is genomineerd voor een Effie. De campagne maakte een
eind aan de onverdoofde castratie van 6 miljoen biggen per jaar.
Wakker Dier maakt kans op een Effie voor effectiviteit, maar ook voor
een speciale Effie voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en een
speciale Effie voor 'Smart budget'. Beide prijzen zijn in Nederland
nog niet eerder toegekend. Deze situatie is uniek: ten eerste omdat
een actieorganisatie is genomineerd en ten tweede omdat dit is gebeurd
zonder hulp van een reclamebureau.Wakker Dier maakt vandaag een
doorstart met de succesvolle campagne, want nog steeds worden 4
miljoen biggetjes in Nederland onverdoofd gecastreerd. De meeste van
deze dieren gaan vervolgens op transport naar Duitsland om daar
vetgemest te worden. Samen met haar Duitse collega-organisatie
Provieh voert Wakker Dier actie om ook deze biggen de pijnlijke
ingreep te besparen.
Campagne foie gras
Wakker Dier voert ook al enkele jaren campagne tegen foie gras, de
vervette levers van eenden en ganzen. Voor de productie van foie gras
worden eenden en ganzen met trechters en buizen 2 tot 3 weken lang
meermalen per dag pneumatisch gedwangvoederd. Zo worden de levers in
enkele weken tijd vijf tot tien keer groter dan normaal. Dagelijks
wordt ongeveer één vierde van het lichaamsgewicht aan vette maïsbrij
naar binnen gepompt. Hierdoor ontstaat een extreem vette ziekgemaakte
lever die in luxe restaurants als delicatesse wordt geserveerd.
Door de campagne zeiden Holland Casino's, de Bijenkorf, Makro, Lucas
Klamer, Super de Boer, Edah, het restaurant in de Tweede Kamer, Le
Cirque van Joop van den Ende en sterkok Kranenborg, Rabobank, G7
(horeca-organisatie van 175 toprestaurants) en vele restaurants al toe
aan Wakker Dier om geen foie gras meer te serveren.
Stichting Wakker Dier