Gemeente Barneveld
Promotiebeleid Barneveld richt zich op wonen, werken en recreëren
De gemeente Barneveld gaat méér werk maken van de promotie van de
gemeente. Dat staat in de Startnotitie Promotiebeleid Barneveld. Het
college van burgemeester en wethouders heeft de startnotitie vorige
week vastgesteld. De promotie van Barneveld richt zich in eerste
instantie op wonen, werken en recreëren.
De gemeente Barneveld ligt op een strategische locatie. Dat maakt
Barneveld niet alleen goed bereikbaar, maar biedt voor inwoners,
bedrijven en toeristen ook uiteenlopende mogelijkheden. Voor
(toekomstige) inwoners worden woonwijken gerealiseerd, bedrijven
kunnen zich vestigen op bestaande en nieuwe bedrijventerreinen en voor
toeristen en recreanten zijn er ongekende mogelijkheden in de Gelderse
Vallei en op de Veluwe. Dat alles maakt Barneveld tot een gemeente
waar het goed wonen, werken en recreëren is.
Promotie is belangrijk
De gemeente Barneveld vindt het belangrijk, dat "Barneveld" bij een
groter publiek wordt bekendgemaakt. Hierdoor neemt de naamsbekendheid
toe en worden bedrijven actief geïnformeerd over de mogelijkheden om
zich in Barneveld te vestigen. Ook toeristen en recreanten wordt
gewezen op de vele toeristische mogelijkheden, bezienswaardigheden,
activiteiten en evenementen.
In de Startnotitie Promotiebeleid Barneveld wordt een groot aantal
specifieke kenmerken van de gemeente Barneveld genoemd. Deze "unique
selling points" van de gemeente Barneveld hebben ervoor gezorgd, dat
de promotie van Barneveld zich in eerste instantie richt op wonen,
werken en recreëren.
Regiegroep, beeldmerk en uitvoeringsagenda
Eén van de eerste concrete stappen is de oprichting van een
regiegroep. In deze regiegroep krijgen vertegenwoordigers van diverse
organisaties (onder andere de Barneveldse Industriële Kring (BIK), de
Barneveldse Middenstandsvereniging (BMV) en de toeristische branche)
zitting. Ook wordt een beeldmerk ontwikkeld, dat straks voor alle
promotiedoeleinden kan worden gebruikt. Tenslotte is een
uitvoeringsagenda opgesteld, waarmee het promotiebeleid concreet
'handen en voeten' krijgt. Voorbeelden zijn onder andere de verkoop
van de vlag (en een wimpel) van Barneveld, het ontwikkelen van
informatiepakketten voor bedrijven, een toeristische kaart van
Barneveld, promotiemateriaal, advertenties, deelname aan beurzen, het
organiseren van netwerkbijeenkomsten voor het bedrijfsleven en de
uitgave van een magazine over Barneveld.
Het college van burgemeester en wethouders heeft de Startnotitie
Promotiebeleid Barneveld vastgesteld. De startnotitie is doorgestuurd
naar de gemeenteraad. De commissie Bestuur bespreekt de startnotitie
op dinsdag 24 juni 2008. De gemeenteraad neemt op 8 juli 2008 een
besluit.
Mutatiedatum 24/06/2008