Gemeente Barneveld


Promotiebeleid Barneveld richt zich op wonen, werken en recreëren

De gemeente Barneveld gaat méér werk maken van de promotie van de gemeente. Dat staat in de Startnotitie Promotiebeleid Barneveld. Het college van burgemeester en wethouders heeft de startnotitie vorige week vastgesteld. De promotie van Barneveld richt zich in eerste instantie op wonen, werken en recreëren.

De gemeente Barneveld ligt op een strategische locatie. Dat maakt Barneveld niet alleen goed bereikbaar, maar biedt voor inwoners, bedrijven en toeristen ook uiteenlopende mogelijkheden. Voor (toekomstige) inwoners worden woonwijken gerealiseerd, bedrijven kunnen zich vestigen op bestaande en nieuwe bedrijventerreinen en voor toeristen en recreanten zijn er ongekende mogelijkheden in de Gelderse Vallei en op de Veluwe. Dat alles maakt Barneveld tot een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is.

Promotie is belangrijk
De gemeente Barneveld vindt het belangrijk, dat "Barneveld" bij een groter publiek wordt bekendgemaakt. Hierdoor neemt de naamsbekendheid toe en worden bedrijven actief geïnformeerd over de mogelijkheden om zich in Barneveld te vestigen. Ook toeristen en recreanten wordt gewezen op de vele toeristische mogelijkheden, bezienswaardigheden, activiteiten en evenementen.
In de Startnotitie Promotiebeleid Barneveld wordt een groot aantal specifieke kenmerken van de gemeente Barneveld genoemd. Deze "unique selling points" van de gemeente Barneveld hebben ervoor gezorgd, dat de promotie van Barneveld zich in eerste instantie richt op wonen, werken en recreëren.

Regiegroep, beeldmerk en uitvoeringsagenda
Eén van de eerste concrete stappen is de oprichting van een regiegroep. In deze regiegroep krijgen vertegenwoordigers van diverse organisaties (onder andere de Barneveldse Industriële Kring (BIK), de Barneveldse Middenstandsvereniging (BMV) en de toeristische branche) zitting. Ook wordt een beeldmerk ontwikkeld, dat straks voor alle promotiedoeleinden kan worden gebruikt. Tenslotte is een uitvoeringsagenda opgesteld, waarmee het promotiebeleid concreet 'handen en voeten' krijgt. Voorbeelden zijn onder andere de verkoop van de vlag (en een wimpel) van Barneveld, het ontwikkelen van informatiepakketten voor bedrijven, een toeristische kaart van Barneveld, promotiemateriaal, advertenties, deelname aan beurzen, het organiseren van netwerkbijeenkomsten voor het bedrijfsleven en de uitgave van een magazine over Barneveld.

Het college van burgemeester en wethouders heeft de Startnotitie Promotiebeleid Barneveld vastgesteld. De startnotitie is doorgestuurd naar de gemeenteraad. De commissie Bestuur bespreekt de startnotitie op dinsdag 24 juni 2008. De gemeenteraad neemt op 8 juli 2008 een besluit.
Mutatiedatum 24/06/2008