Partij van de Arbeid

'Meer auto's op waterstof'

24-06-2008 10:27

PvdA-europarlementariër Dorette Corbey stelt voor dat tankstations in de Europese Unie minstens drie procent brandstof leveren uit waterstof, algen, elektriciteit of tweede generatie biobrandstof. Zo kan volgens haar op een verantwoorde wijze het Europese biobrandstofdoel behaald worden.

Omstreden doelstelling
Biobrandstof moet de CO2-uitstoot beperken en Europa minder afhankelijk maken van olielanden zoals Rusland en Iran. De Europese Unie wil in 2020 tien procent biobrandstoffen verplicht stellen, een omstreden doelstelling. Corbey is nauw betrokken bij EU-besluiten over toekomstige brandstof en wil dat technieken als waterstof en elektriciteit voor drie procent meetellen als brandstof voor autos voor het EU-doel van tien procent biobrandstof in 2020. Beide technieken zijn momenteel in ontwikkeling en het blijkt nu al dat elektriciteit voor auto's veel efficiënter is dan olie.

Voedselschaarste
Brandstof uit deze technieken komt gedeeltelijk in de plaats van de eerste generatie biobrandstof die uit gewassen als koolzaad, maïs en palmen gewonnen wordt. De explosief gestegen vraag naar deze landbouwgewassen maakt voedsel duurder wordt en voor mensen in ontwikkelingslanden niet te betalen is. Corbey vreest dat voedsel in de toekomst nog duurder wordt als de beoogde tien procent biobrandstof gewonnen wordt uit bijvoorbeeld koolzaad en maïs. Het Europese wagenpark gebruikt per dag nu 1,5 miljard liter olie. Dan zou dus per dag minstens 150 miljoen liter biobrandstof nodig zijn. Het is uiterst onzeker of deze 150 miljoen liter geproduceerd kan worden op land dat nu braak ligt.

Schandaalbenzine
Corbey wil bovendien vastleggen dat de Europese Unie het biobrandstofdoel onmiddellijk opschort als het voedsel nog veel duurder maakt dan nu het geval is. Ook wil ze criteria afspreken om 'schandaalbenzine' te voorkomen. Dat is brandstof die voortkomt uit misstanden zoals nu het geval kan zijn bij de eerste generatie biobrandstoffen. Sommige biobrandstoffen zijn in feite nauwelijks beter dan fossiele brandstoffen, als je de inzet van kunstmest meetelt. Ze zijn zelfs dramatisch veel slechter als er eerst tropische bossen gekapt worden.