Deltion College
Bedrijfsleven kiest Deltions beste
Exportmarketingplan 2008
Hagelslag, een kruidenlikeur of een karpet. Studenten van de
opleidingen Internationale Handel/Groothandel en International
Business Studies van het Deltion College deden het afgelopen jaar
marktonderzoek naar diverse producten voor de markt in Portugal, Polen
of Hongarije. De drie beste exportmarketingplannen, uit ieder land
één, zijn op woensdag 18 juni gepresenteerd aan diverse bedrijven,
instellingen en leraren. De studenten Alain Luxembourg uit Oldebroek
en Alex van Putten uit Zwolle hebben de eerste prijs gewonnen met hun
product Schrobbelér, een kruidenlikeur voor Polen.
Â
Deltion gaat al enkele jaren met studenten van Internationale
Handel/Groothandel naar Portugal om de lokale markt te onderzoeken.
Dit jaar konden studenten van Bank & Verzekeringen, Marketing &
Communicatie en International Business Studies ook meedoen met het
exportmarketingplan. Daarnaast kreeg Deltion ruimte om niet alleen
naar Portugal te gaan, maar ook naar Polen en Hongarije. Dit dankzij
een subsidie van de EVD, agentschap van het ministerie van Economische
Zaken. De EVD faciliteert en stimuleert internationale activiteiten
van bedrijven, overheden en instellingen.
Â
De uitvoering
De studenten kiezen in twee- of drietallen welk product ze zouden
willen exporteren. Het hele jaar hebben de studenten zich in Nederland
voorbereid op het schrijven van een exportmarketingplan. Ze hebben
onderzoek gedaan naar het bedrijf, het product en de afzetmarkt. De
afgelopen drie weken zijn de studenten daadwerkelijk in het land van
hun keuze geweest: Portugal, Polen of Hongarije. De studenten hebben
ter plaatse afnemers gezocht voor hun product. De één wat meer
succesvol dan de ander.Tijdens hun bezoek kregen ze veel hulp van de
landelijke Kamer van Koophandel in Krakau, Budapest en Lissabon en de
partnerscholen in Krakau en Budapest. De meesten waren ook aanwezig
bij de bijeenkomst op 18 juni.
Â
Praktijkervaring
Voor studenten is deze praktijkopdracht enorm leerzaam. âHet was echt
een gave ervaring,â zegt Alain, winnaar van het beste
Exportmarketingplan 2008. âNormaal volg je alleen theorielessen en nu
gingen we drie weken naar een vreemd land met een totaal verschillende
cultuur. Het was echt heel erg leerzaam.â Alain en Alex hadden nooit
verwacht dat ze zouden winnen. âDe andere presentaties waren ook echt
goed en achteraf heb je altijd het gevoel dat je te weinig hebt
verteld. Onze vijftien minuten waren zo voorbij!â. De heren hebben
veel hulp gehad van Fonds Koopman, vertegenwoordiger van Schrobbelér.
âFonds nam ons mee naar het bedrijf, was enorm behulpzaam en zorgde er
voor dat we tijdens de presentatie een rondje Schrobbelér konden
uitdelen aan het publiek. Dat was echt fantastisch,â besluit Alain.
Â
In de prijzen
De eerste prijs, een geldbedrag van ⬠100,- p.p., ging zoals gezegd
naar Alain en Alex. De tweede prijs werd gewonnen door Gerrit Jan
Timmerman en Danny Boxem. Zij kregen beiden ⬠50,-. De derde prijs
t.w.v. ⬠25,- ging naar Mike Rottink en Niels Stam.
Â