ChristenUnie
Bijdrage van Hans Blokland aan debat over ontwikkeling van de
intelligente auto
Bijdrage van Hans Blokland aan debat over ontwikkeling van de intelligente
auto
donderdag 19 juni 2008 09:47
MdV,
Ik dank de rapporteur, mevrouw Gurmai, van harte voor haar rapport.
Zij heeft de juiste benadering gekozen.
Er zijn twee onderwerpen die in een resolutie over "De intelligente
auto" duidelijk naar voren moeten komen. Ten eerste dient de
ontwikkeling van de intelligente auto het belang van een schoon
milieu. Ten tweede dient deze ontwikkeling een positief effect te
hebben op de verkeersveiligheid. Ik ben verheugd dat deze onderwerpen
ook een duidelijke plaats hebben gekregen in het rapport van mevrouw
Gurmai.
Daarbij maak ik de volgende opmerkingen. Ten eerste vind ik het van
belang dat bij de ontwikkeling van de intelligente auto, de
milieudoelstellingen van de Europese Unie worden nagestreefd. In het
rapport wordt melding gemaakt van het doel van de Europese Commissie
om nieuwe personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen niet meer dan
gemiddeld 120g/km CO2 te laten uitstoten. Ik voeg hier aan toe dat het
doel voor het jaar 2020 80g/km is. Ik denk dat ook de onwikkeling van
intelligente auto's behulpzaam kan zijn om dit doel te verwezenlijken.
Zeker in het duurzaam ontwikkelen van energiebronnen voor de auto
liggen er nog veel intelligente mogelijkheden om de
CO2-uitstoot-doelen te verwezenlijken.
Ten tweede merk ik op dat ook de verkeersveiligheid gediend is bij het
verder ontwikkelen van intelligente auto's. Hierover wordt in het
rapport al veel geschreven, dus ik zal hier niet uitgebreid over
spreken. Ten aanzien van overweging J moet duidelijk zijn dat,
ongeacht of technologische ontwikkeling bestuurders een veiliger
gevoel geeft en daarom onoplettender maakt, elke bestuurder zelf
verantwoordelijk is voor een verstandig rijgedrag. Dit principe moet
voorop blijven staan en het is uitstekend als bestuurders hierop wordt
gewezen.
Mijn laatste opmerkingen richten zich op dit rapport als geheel. Het
is van het grootste belang dat de ontwikkeling van intelligente auto's
niet los wordt gezien van de ontwikkeling van een intelligente
auto-omgeving. Juist in deze samenwerking liggen veel mogelijkheden om
milieuvervuiling terug te dringen en het verkeer veiliger te maken.
Een goed vervoerssysteem is van essentieel maatschappelijk belang. Wel
dienen we onder ogen te zien dat vervoer ten koste van het milieu gaat
en gepaard zal blijven gaan met ongelukken. Echter, de ontwikkeling
van intelligente vervoerssystemen kan zeker een bijdrage leveren in
het verminderen van deze negatieve effecten van vervoer. Ik wil daarom
overweging 13 nog eens onder de aandacht brengen. Ik verwacht dat de
lidstaten en de Europese Commissie de introductie van
milieuvriendelijke en voertuigveilige voorzieningen met kracht zullen
ondersteunen. Verder benadruk ik dat het van belang is dat de kennis
van intelligente vervoerssytemen op een goede manier wordt gedeeld.
Het is immers aannemelijk dat de kennis beschikbaar komt in Lidstaten
die juist in verhouding minder last hebben van de hiervoor genoemde
negatieve effecten van vervoer. In dat geval zou het goed zijn wanneer
er een systeem ontstaat dat enerzijds zorgt dat deze belangrijke
kennis ook beschikbaar komt in Lidstaten die daar groot belang bij
hebben en anderzijds recht doet aan de intellectuele eigendomsrechten
van de ontwikkelaar van de intelligente vervoerssystemen. Naar mijn
mening moeten de Lidstaten hier onderling heldere afspraken over
maken.
Ik dank u wel.