abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
23 juni 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2008/5723
Onderwerp
Aanbieding KiM-rapport De Mobiliteitsbalans 2008: congestie in perspectief
Geachte voorzitter,
Op 19 juni publiceert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) het rapport: De
Mobiliteitsbalans 2008; congestie in perspectief. Dit rapport bied ik u hierbij aan.
De Mobiliteitsbalans wordt elk jaar door het KiM uitgebracht. Deze keer staat het thema
congestie centraal. De balans geeft verklaringen voor de ontwikkeling van de congestie
over de afgelopen jaren op het Nederlandse autosnelwegennet. Ook doet het uitspraken
over verschillen in congestieproblematiek tussen de Randstad en diverse Europese
stedelijke regio's.
De belangrijkste conclusies uit de Mobiliteitsbalans zijn:
· In de periode 2000-2006 is het reistijdverlies op het Nederlandse
autosnelwegennet sneller toegenomen dan de verkeersomvang; respectievelijk 53
procent tegen 13 procent Dat is vooral zichtbaar tijdens de spits op de wegen
rond de grote steden in de Randstad.
· De spitsen worden breder en het wordt ook buiten de spits steeds drukker.
· Op de snelwegen in de Randstad is er meer reistijdverlies. Buiten de Randstad
groeit de verkeersomvang sterker. Het gaat dan vooral om de wegen in
Gelderland en Noord-Brabant die op de Randstad zijn gericht.
· De totale kosten als gevolg van files en vertragingen worden in 2007 geschat op
2,7 á 3,6 miljard euro. Dat is 10 procent meer dan in 2006.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2008/5723
· Het hoofdwegennet in de Randstad wordt intensiever gebruikt dan in
vergelijkbare stedelijke regio's in Europa. Daardoor is de kans op vertragingen ook
het grootst. Het hoge aantal op -en afritten en een beperkt onderliggend
wegennet waardoor de druk op het hoofdwegennet groot is, zijn daar onder meer
debet aan. In de Randstad wordt niet vaker gebruik gemaakt van de auto dan in
de andere onderzochte stedelijke gebieden.
· De aanleg van spits- en plusstroken, nieuwe wegen, wegverbredingen, verkeers-
en incidentenmanagement en verkeersinformatie zijn effectief gebleken in het
tegengaan van congestie. Waren die maatregelen niet genomen dan was het
reistijdverlies 66% gegroeid in plaats van met 53%.
Deze Mobiliteitsbalans toont eens te meer aan dat actie noodzakelijk is. Onder meer met
het introduceren van Anders Betalen voor Mobiliteit, het programma Randstad Urgent,
MIRT-projecten, de uitvoering van de adviezen van de commissie Elverding en de in
september te verschijnen MobiliteitsAanpak komt het kabinet tot die noodzakelijke actie.
Zowel in deze kabinetsperiode als richting 2020 worden veel investeringen gedaan en
andere maatregelen getroffen om de trend te kunnen ombuigen. De kwaliteit en
betrouwbaarheid van de netwerken moeten duidelijk verbeterd worden, zowel voor de
weg als het openbaar vervoer. De doelen die in de Nota Mobiliteit zijn gesteld gelden
daarbij nog altijd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat