Multiscope


Klantenpanel goed voor resultaat en loyaliteit

John Kivit | 22 Juni 2008 | Marketing & Marktonderzoek, Bedrijf & Markt |

De marketingtijden zijn drastisch veranderd. Henri Ford kon het zich nog permitteren om een statement te maken met "you can have any color car, as long as it is black". Consumenten zijn echter, mede door internet, mondiger en minder loyaal geworden aan bedrijven.

Menig marketeer trekt zich de haren uit het hoofd omdat hij geen vat meer krijgt op de ongrijpbare consument. Luisteren naar de klant biedt hierbij de oplossing. Is het immers niet marketing les nummer 1 dat de klant centraal moet staan? Internet is niet alleen een bedreiging voor de marketeer, maar biedt een instrument bij uitstek voor goede online marketinginformatie.

Online klantenpanel
Met een online klantenpanel krijg je een centrale cockpit in handen voor conversatie met de klant. Hierdoor kun je gebruik maken van `the wisdom of the crowds'. Online marktonderzoek is daarbij het middel waarmee je in gesprek gaat met je eigen achterban (klant of doelgroep). Een groot voordeel daarbij is dat je als marketeer zelf de gespreksonderwerpen bepaalt en de feedback terugkrijgt in je eigen (besloten) omgeving. Ik zie een duidelijke trend van de marketeer als `zender' naar de `luisterende' marketeer.

Voordelen
Slimme bedrijven weten inmiddels dat een online klantenpanel een hoger rendement van hun marketingeuro oplevert. Het stimuleert de klantretentie, omdat de klant weet dat je luistert. Een eigen klantkompas zorgt er bovendien voor dat alle marketingacties in één keer goed gaan, het brengt meer snelheid (vandaag verzonnen, morgen antwoord) EN het kan je ook nog eens een bak met inspiratie opleveren. Klanten zijn namelijk slimmer dan de gemiddelde marketeer denkt en hun feedback kan veel nieuwe ideeën opleveren.

Aan de slag!
Ben jij zo'n slimme marketeer die de voordelen van een online klantenpanel begrijpt? Check dan onze presentatie of website om je het laatste duwtje te laten geven. Want via welke partij je het ook oppakt, als je in deze tijd nog geen online klantenpanel hebt, laat je echt kansen liggen!