Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
GLOBE Nederlandse scholieren naar Zuid Afrika voor wereldtop milieuonderzoek
38 Nederlandse leerlingen naar Zuid Afrika voor wereldwijde milieutop van het door Al Gore opgezette
milieuonderzoeksprogramma GLOBE.
Dit jaar is er van 22 t/m 27 juni een wereldwijde topconferentie voor en door scholieren in Kaapstad (Zuid Afrika).
Wereldwijd verzamelen leerlingen van 17.000 scholen in 110 landen data over het milieu in de eigen
schoolomgeving. Deze gegevens worden vervolgens door leerlingen en wetenschappers gebruikt voor onderzoek
aan o.a. het mondiale broeikaseffect.
Tijdens de GLOBE Learning Expedition in Kaapstad zullen de leerlingen de resultaten van dit onderzoek aan
elkaar en aan de wereld presenteren. Uit Nederland komt een delegatie van twee scholen: 6 leerlingen van
college de Heemlanden uit Houten en 32 leerlingen van het Sint Maartenscollege uit Maastricht.
De hele week vinden presentaties plaats van leerlingen uit deelnemende landen. Daarnaast zullen de leerlingen
GLOBE onderzoek doen in enkele Zuid Afrikaanse natuurparken.
De presentaties van de Nederlandse scholen vinden plaats op maandag 23 juni en gaan over hun onderzoek
naar de luchtkwaliteit in de schoolomgeving en de invloed daarvan op de gezondheid.
In Nederland wordt het GLOBE programma gecoördineerd door SME Advies. Dit bureau schreef een prijsvraag
uit, waarbij scholen hun onderzoek in Nederland konden presenteren aan een groep wetenschappers op een
conferentie in het Leidse Naturalis. De winnaar van deze prijsvraag, College de Heemlanden uit Houten,
verdiende hiermee 4.000,- als bijdrage voor de reis naar Zuid Afrika.
De nummer twee, Sint Maartenscollege uit Maastricht, liet het er niet bij zitten en zette een uitgebreide
sponsoractie op touw. Zij verzamelden zo de benodigde 50.000,- om met 32 leerlingen plus begeleiding de
GLOBE Learning Expedition in Zuid Afrika bij te wonen.
In Nederland werkt GLOBE samen met wetenschappelijke instellingen zoals het KNMI, RIVM, Alterra en
Wageningen Universiteit. Onderzoekers blijken de gegevens van leerlingen in de praktijk goed te kunnen
gebruiken. Doordat scholen gelijkmatig over het hele land verspreid liggen, krijgen de wetenschappers op deze
wijze beschikking over een veel fijnmazigere dataset dan anders ooit mogelijk zou zijn.
Resultaten van Nederlands leerlingenonderzoek naar aërosolen verschenen bijvoorbeeld in het internationale
Journal of Geophysical Research.
GLOBE inspireert leerlingen om een bèta vervolgopleiding te gaan volgen en zich actief in te zetten voor een
duurzame samenleving. Meer informatie: www.globenederland.nl
Ingezonden persbericht