Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek: woontrends rijkste Europeanen

Superrijken bouwen eigen bibliotheek en dansvloer in huis

Amsterdam, 20 juni 2008 - De rijkste Europeanen gaan fors investeren in hun huis. 83 procent is van plan om een eigen bibliotheek te bouwen en 41 procent kiest in de toekomst voor een unieke, volledig op maat gemaakte inrichting. Eén op de tien is van plan om thuis een dansvloer aan te leggen. Dit blijkt uit de nieuwe Centurion Luxury Living Index van American Express. De index toont de trends in de bestedingspatronen van de meest vermogende Europeanen.

Hoewel 25 procent aangeeft zich zorgen te maken over de problemen op de huizenmarkt, investeren veelverdieners in 'luxe stulpjes' die voorzien zijn van het volgende:

Personeel voor persoonlijk welzijn
Het onderzoek laat zien dat de focus niet alleen ligt op investeren in materiële zaken voor de woning. Zo heeft het type personeel dat de huidige welgestelde in dienst neemt steeds meer te maken met zelfverbetering en welzijn, en steeds minder met het traditionele uiterlijk vertoon. Meer dan een derde (39 procent) heeft al een persoonlijke voedingsdeskundige in dienst of is van plan dat binnen afzienbare tijd te doen, en 29 procent maakt al gebruik van een 'personal trainer'. Traditioneel personeel, zoals chauffeurs en butlers, is nu steeds minder in trek.

Investeren in onroerend goed
De index wijst tevens uit dat de investeringen in onroerend goed stijgen. De investeringen in onroerend goed voor persoonlijk gebruik nemen met 5 procent toe ten opzichte van 2007, en de aankoop van onroerend goed als belegging stijgt met 6 procent. De beleggingen in kunst en antiek nemen echter af, met een verwachte daling van 5 procent in de komende maanden.

Vice President & Country Manager American Express Benelux, Jean-Luc Nocart, zegt hierover: "Uit de bevindingen blijkt duidelijk dat eigen haard goud waard is en dat de allerrijksten het liefst investeren in voorzieningen en faciliteiten waarvan ze actief kunnen genieten - van een eigen dansvloer tot een keuken waar een chef met een Michelin-ster jaloers op is."

American Express voert dit onderzoek uit om een uniek inzicht te verkrijgen in de veranderende houding ten aanzien van en de uitgaven aan luxe artikelen en investeringen. Nocart: "De bevindingen zijn belangrijk, omdat ze ons helpen om te anticiperen op de toekomstige wensen en verwachtingen van onze klanten met de meest exclusieve kaarten, zoals The Gold Card, The Platinum Card en Centurion. Hierdoor kunnen wij producten en diensten blijven ontwikkelen die voorzien in hun specifieke behoeften."

Einde persbericht

Over American
American Express is vooral bekend geworden door de financiële diensten en producten die zij aanbiedt, zoals de American Express Kaart en American Express Travelers Cheques. American Express doet echter veel meer. Anderhalve eeuw na de oprichting in 1850, levert American Express een pakket van onderling afgestemde diensten op het gebied van lifestyle, verzekeringen en financiën. De betaalmiddelen garanderen de beste en meest persoonlijke service.

Over Centurion
Centurion van American Express is de meest exclusieve kaart ter wereld met een uniek aanbod van voordelen en services die speciaal ontwikkeld zijn om te voorzien in de behoeften van de superrijken. Centurion Cardmembers kunnen gebruik maken van een persoonlijke conciërgeservice.