European Union



Brussel, 20 juni 2008

Consumenten: de vijf prioriteiten van de Commissie voor het consumentenbeleid in het digitale tijdperk

Europees commissaris voor consumentenbescherming, Meglena Kuneva, schetste vandaag in een toespraak in Londen vijf prioriteiten voor het consumentenbeleid in het digitale tijdperk: 1) een heldere en uniforme wetgeving inzake consumentenovereenkomsten, 2) de door producenten opgelegde beperkingen van de handel via internet moeten opnieuw worden bekeken, 3) een kritische beoordeling van ondernemingsmodellen die gebaseerd zijn op geografische discriminatie op internet, 4) de strijd tegen de "nieuwe generatie" oneerlijke handelspraktijken op internet en 5) de aanpak van belangrijke problemen in verband met privacy, met name de voorwaarden waaronder consumenten geïnformeerd toestemmen met het gebruik van hun persoonsgegevens. Doel is de interne markt via e-handel ten behoeve van de consument te openen.

Volgens commissaris Kuneva "zal de interne kleinhandelsmarkt online tot stand komen. Internet biedt de consumenten enorme mogelijkheden. Het biedt toegang tot een grotere markt met meer providers en een grotere keuze. Dankzij internet kunnen de consumenten producten en prijzen op een tot dusver ongeziene schaal met elkaar vergelijken. We moeten ervoor zorgen dat de ontwikkeling van e-handel niet nodeloos wordt vertraagd doordat we er niet in slagen belangrijke obstakels van regelgevende aard uit de weg te ruimen, de markt voor misleidende praktijken en steeds nieuwe vormen van bedrog te vrijwaren, en belangrijke problemen in verband met privacy en vertrouwen op te lossen."

De vijf prioriteiten


1. Een heldere en uniforme wetgeving inzake consumentenovereenkomsten

"Dit najaar zal de Commissie voorstellen indienen voor één kaderwet inzake consumentenovereenkomsten voor de Europese interne markt. Momenteel zitten we opgescheept met een warboel van ingewikkelde wetten die de voorbije 20 jaar geleidelijk zijn ontstaan. Het resultaat is een labyrint van rechten en praktijken - van bedenktijden tot waarborgen - die voor consumenten en ondernemingen even verwarrend en onduidelijk zijn."


2. De internetbeperkingen moeten opnieuw worden bekeken in het kader van de herziening van de verordening over vertikale beperkingen uit hoofde van het Europees mededingingsrecht

"We moeten overwegen of de door producenten opgelegde beperkingen van de e-handel terecht zijn. Ik ben van mening dat de herziening van de verordening over vertikale beperkingen uit hoofde van het Europees mededingingsrecht het juiste ogenblik is om na te gaan of dergelijke internetbeperkingen gerechtvaardigd zijn. Ik wil nu al benadrukken dat ik als commissaris voor consumentenbescherming een actieve rol zal spelen bij de besprekingen over de vraag hoe de keuze van de consument kan worden verzoend met andere cruciale aspecten van e-handel."


3. De legitimiteit van kunstmatige geografische beperkingen die nationale grenzen voor de consument opwerpen, moet kritisch worden onderzocht

"Het is bijzonder belangrijk dat de consumenten ondernemingsmodellen op basis van geografische discriminatie aanvechten. We zouden niet mogen worden gedwongen dingen in onze eigen woonplaats of binnen onze nationale grenzen te kopen. Toch kunnen we computers, treinkaartjes of playstations niet vrij in de hele EU kopen. We worden gedwongen dingen in eigen land te kopen. Laat het duidelijk zijn dat er op de Europese interne markt geen plaats is voor kunstmatige geografische beperkingen die nationale grenzen voor de consument opwerpen. Ik voer momenteel een studie over e-handel uit en ik hoop dat deze studie de aanzet tot een debat zal geven."


4. De snel groeiende nieuwe generatie oneerlijke handelspraktijken op internet elimineren

"De Europese Commissie zal dit jaar een Digital User Guide publiceren om de rechten van de consument in de digitale wereld toe te lichten. Het grootste probleem vormen nieuwe praktijken waaraan de wetgeving nog moet worden getoetst (bijvoorbeeld het wijdverbreide gebruik van vooraf aangevinkte vakjes, virale advertenties en de vervaging van commerciële en niet-commerciële informatie). Ik ben van plan gedetailleerde richtsnoeren op te stellen over hoe de Europese voorschriften inzake oneerlijke handelspraktijken online en in de digitale wereld moeten worden toegepast."


5. Belangrijke kwesties inzake persoonlijke privacy - gegevensverzameling en profiling practices - mogen het vertrouwen in de digitale wereld niet schaden

"Ik wil ervoor zorgen dat de stem van de consument duidelijk wordt gehoord in de verhitte discussies over privacy. Ik wil nog meer inspanningen leveren om basisprincipes ter bescherming van de privacy van de consument te ontwikkelen die in het beleid geïntegreerd kunnen worden en op basis waarvan tracking en profiling consistenter kunnen worden aangepakt. Ik zal de andere commissarisen vragen met mij samen te werken om een samenhangend kader tot stand te brengen voor kwesties in verband met gegevensverzameling en profiling.

Ik ben van oordeel dat geïnformeerde toestemming (informed consent) het belangrijkste thema inzake privacy is dat het consumentenbeleid aan de orde moet stellen. Volgens de Europese toezichthouder voor gegevensbescherming vereist de huidige wetgeving iemands uitdrukkelijke toestemming telkens wanneer persoonsgegevens worden verzameld. Er gaapt echter een enorme kloof tussen dit principe en de praktijk op internet. Hoe moeten we trouwens toestemming geven als onze toestemming vereist is? Op veel websites kan een vakje 'enhanced services' worden aangevinkt. Ik vraag me af of dit werkelijk een vorm van geïnformeerde toestemming is. Hoeveel mensen weten dat ze door dit vakje aan te vinken ermee instemmen dat hun doen en laten wordt getraceerd en hun gegevens worden opgeslagen en commercieel gebruikt?"

Nadere informatie:

SPEECH/08/347