BMW Nederland
BMW Museum heropent na grondige renovatie: bezoekers beleven geschiedenis en toekomst BMW
20.06.2008
München/Rijswijk. Het BMW Museum in München opent na een grondige renovatie vanaf 21 juni opnieuw zijn deuren voor het publiek. In het door architect Karl Schwanzer ontworpen gebouw, - Schwanzer tekende ook het ernaast gelegen karakteristieke hoofdkantoor van BMW - exposeert BMW in 25 ruimten en zeven 'themaruimtes' 125 voorbeelden van zijn producten, waaronder automobielen, motorfietsen en motoren. Het BMW Museum verwacht jaarlijks 400.000 bezoekers te verwelkomen.
De renovatie van het BMW Museum nam tweeënhalf jaar in beslag. Het gebouw is niet alleen de thuisbasis van tal van legendarische BMW-producten, door zijn opvallende architectuur is het ook een markante plek in München. Op het dak van de 40 vierkante meter grote schotel bevindt zich het grootste BMW-logo ter wereld. Door de laagbouw van het ernaast gelegen hoofdkantoor van BMW - ook wel 'viercilinders' genoemd - bij het museum te betrekken, is een vloeroppervlakte van ruim 5.000 vierkante meter gerealiseerd. De totale museumoppervlakte is hiermee vervijfvoudigd.
De tentoonstelling in het BMW Museum behelst de meer dan 90-jarige geschiedenis van het merk BMW in al zijn facetten. Bezoekers worden langs 125 producten van BMW geleid, waaronder hoogtepunten als de Isetta, de BMW 2002, de R32-motorfiets, de BMW 507 en de waterstofauto BMW H2R die snelheidsrecords brak. Uiteraard besteedt het BMW Museum tevens uitgebreid aandacht aan de M-modellen, waaronder de M1 en de M3 CSL. En ook aansprekende studiemodellen als de BMW Z22 en de BMW X Coupé ontbreken niet. Met sportauto's als de M12/7 en de Formule 1-bolide F1 Sauber uit 2006 staat het BMW Museum eveneens stil bij de indrukwekkende expertise van BMW op autosportgebied.
Thematische expositieruimtes
In totaal telt het BMW Museum zeven zogenoemde 'themaruimtes' met de thema's 'Design', 'Techniek', 'Modelrijen', 'Geschiedenis', 'Motorsport', 'Motorfietsen' en 'Merk'. De verschillende ruimtes belichten diverse aspecten van het desbetreffende thema. Tijdens een ongeveer twee uur durende rondleiding wandelen bezoekers langs alle thema's, waardoor ze een goed beeld krijgen van de wereld van BMW. Na de rondleiding kunnen bezoekers bijkomen van alle indrukken in Café M1 of winkelen in de BMW Museumshop.
De complete tekst van deze persmap kan worden gedownload als .rtf (zowel voor Apple als Windows) of als .doc bestand. Extra foto's zijn op te vragen in het foto-archief van de PressClub.