Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 20 juni 2008 (20/06/08)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Vorige week las de trouwe lezer van de Nieuwsflits dat Helga Stevens
een Actuele Vraag stelde over de investeringen in de Waalse
ziekenhuisinfrastructuur. Woensdag stelde ze hierover opnieuw een
Actuele Vraag. Aanleiding was tweeërlei : enerzijds had minister
Vanackere vorige week beloofd dit dossier ter sprake te brengen op de
Interministeriële Conferentie (IC) van dinsdag ; anderzijds bleef de
Vlaamse ziekenhuiswereld (bij monde van het VVI) ongerust over de
onrechtmatige inbeslagname van 332 miljoen euro door Wallonië.
Minister Vanackere bevestigde dat hij het onderwerp ter sprake bracht
op de IC en herhaalde dat er geen reden tot ongerustheid is. Helga was
tevreden met dit antwoord. Wel blijft ze met een wrang gevoel zitten.
Feit dat de ziekenhuiswereld de noodklok blijft luiden in dit dossier,
betekent dat er iets borrelt. Waar rook is, is waarschijnlijk ook wel
vuur. Wordt onvermijdelijk vervolgd.
Mark Demesmaeker ondervroeg minister Keulen over het woonbouwproject
Novarode, een voormalige papierfabriek in Sint-Genesius-Rode. Mark
greep dit groot project (300 wooneenheden) in het centrum van de
faciliteitengemeenten aan om de werking en de rol van Vlabinvest te
bespreken. Vlaanderen noch Vlabinvest is bij dit project betrokken en
kan dus op geen enkele manier sturen om een Vlaams karakter van de
regio te beschermen, laat staan versterken. Via juridische
hoogtechnologie slaagden de investeerders er immers in om het recht
van voorkoop van Vlabinvest te omzeilen. Hoewel Vlabinvest steeds meer
middelen krijgt en een uitbreiding kent van het werkingsgebied, stuit
het nog steeds op beperkingen. Een ander knelpunt is dat de bereidheid
tot samenwerking van de lokale besturen vereist is. En laat dit nu net
geen evidentie zijn voor sommige gemeentebesturen in de Vlaamse Rand,
gedomineerd door een Franstalige meerderheid. De minister ziet het
project met lede ogen aan. Door het gunstig advies over het BPA heeft
ook de provinciale deputatie elke sturende hefboom uit handen
gegeven. En wat de knelpunten van Vlabinvest (vb. mbt. de omzeiling
van het recht van voorkoop) betreft, suggereerde de minister dat alle
suggesties welkom zijn. Mark neemt de handschoen op. Ook
stedenbouwkundig schort er toch wel een en ander aan dit project. Ook
hier zal Mark erop toezien dat de eigenheid van deze groene
buitengemeente niet opgeofferd wordt aan het geldgewin van
projectontwikkelaars. Mark zal hierover binnenkort minister Van
Mechelen bevragen.
Gino De Craemer stelde deze week minister Keulen de vraag of het
toewijzingsbeleid in de sociale huisvesting naar behoren werkte. De
minister wist te antwoorden dat vooral de grotere steden en gemeenten
nu volop bezig zijn met het opstellen van gemeentelijke
toewijzingsreglementen om het beleid in uitvoering te brengen. Door de
brede toetsing vanuit het veld die dit soort reglementen moet
ondergaan, gebeurt dit niet in 1-2-3. Ook wees Keulen op de lokale
verantwoordelijkheid voor van de vooruitgang in deze dossiers. Gino
was tevreden dat Brugge dit reglement als eerste heeft ingediend, in
tegenspraak met het bekende spreekwoord. Na aandringen van Gino
bevestigde de minister ook nog dat het hele proces van dichtbij door
de Vlaamse diensten wordt opgevolgd en dit zeker ook zo zal blijven
gedurende de eerste maanden van de werkelijke intrede van het beleid,
zodat een snelle aanpak van onbedoelde gevolgen mogelijk is.
Donderdag ondervroeg Piet De Bruyn de minister van onderwijs
Vandenbroucke over de werking van de Vlaamse Vereniging van Studenten
(VVS) en over de gevolgen van het opstappen van een aantal
studentenraden uit de VVS. De grootste bekommernis van Piet betrof het
gebrek aan representativiteit dat ontstond door het opstappen van de
Leuvense studentenkoepel LOKO en meer recent ook van de koepel W&K.
Als adviesorgaan voor de overheid, is het belangrijk dat VVS kan doen
wat het pretendeert te doen: spreken namens alle Vlaamse studenten.
Die garantie biedt de huidige samenstelling niet. De collegas van
Groen! en sp.a probeerden van het debat een ideologische strijd te
maken. Piet verwierp dit discours met klem. Het probleem is niet te
herleiden tot de klassieke wrijvingen die er tussen de verschillende
associaties bestaan. De minister bleef in zijn antwoord eerder op de
vlakte en verwees naar de statuten van de VVS en naar de decretale
bepalingen waaraan ze als adviesorgaan moeten voldoen. Opvallend was
de consensus over de partijgrenzen heen dat een verdeelde
studentenvertegenwoordiging geen goede zaak is voor de studenten in
Vlaanderen. Piet maakte na de commissie afspraken met de aanwezige
vertegenwoordigers van zowel VVS als LOKO om nader kennis te maken en
het dossier verder te bespreken.
Tijdens de plenaire vergadering werd een door Jan Peumans ondertekend
voorstel van resolutie betreffende het opstarten van proefprojecten
met "slimme" verkeerslichten bijna kamerbreed goedgekeurd. Zowel voor
het openbaar vervoer als voor het privé-vervoer is een goede
doorstroming essentieel op een moment dat de wegen dichtslibben en
verdere uitbreiding van de wegcapaciteit verre van evident is.
Dynamisch verkeersbeheer op basis van bestaande en steeds verdere
evoluerende technologie kan daarbij een deel van de oplossing zijn.
Het parlement vraagt daarom aan de Vlaamse regering de impact op de
verkeersdoorstroming te onderzoeken en in functie van dat onderzoek
proefprojecten te starten met zelfregulerende of slimme
verkeerslichten op kruispunten, om de fileduur en de milieuhinder
terug te dringen. Zon verkeerslicht telt met behulp van sensoren de
voertuigen die komen aanrijden in de verschillende richtingen. De
richting met de meeste wagens krijgt dan sneller groen licht. De
Vlaamse mobiliteitsproblematiek is immers in die mate één van dé grote
maatschappelijke problemen, dat het enkel door een combinatie van
maatregelen kan worden opgelost.
Het einde van het parlementair jaar is in zicht, en daarmee ook het
einde van het schooljaar. Een aantal volksvertegenwoordigers had
tijdens de plenaire vergadering vragen over de invulling van maandag
30 juni. Leerlingen kregen van overheidswege een verlofdag,
leerkrachten niet. Veel meer vragen waren er echter met betrekking tot
de deliberatieperiode na de examens, het gebrek aan opvang en het
probleem van luxespijbelen: ouders die eind juni of begin september
hun reis inplannen waardoor de kinderen enkele schooldagen missen.
Kris Van Dijck, die een verleden heeft als onderwijzer en vader is van
jonge kinderen, had een duidelijke visie op het probleem. De school
heeft wel degelijk een verantwoordelijkheid naar deze kinderen. Niet
alleen de data liggen vast, maar men moet ook verantwoordelijkheid
nemen en opvang voorzien. Kris steunde dan ook de minister, die een
maatregel wil uitwerken zodat de scholen opvang en liefst zinvolle
activiteiten dienen te organiseren voor ouders en leerlingen die
daarom vragen.
Jan Loones, die voor de N-VA woordvoerder is voor Toerisme en lid van
de bevoegde Commissie, vertegenwoordigde vrijdag de N-VA op het
jaarlijks overleg van de FTI (Federatie van de Toeristische Industrie)
met de Vlaamse parlementsleden. Dit overleg vond plaats op de zetel
van Ho.Re.Ca Vlaanderen in Brussel. Begin maart werd, onder impuls van
minister van Toerisme Geert Bourgeois, een structureel
samenwerkingsakkoord ondertekend tussen Toerisme Vlaanderen en de
Federatie van de Toeristische Industrie. Door regelmatig overleg te
plegen wil men de betrokkenheid tussen de beide partners verhogen en
op die manier samen verder werken aan de ontwikkeling van de
toeristische sector. Op de bijeenkomst met de parlementsleden werd een
stand van zaken gegeven in verband met de moeilijkheden en problemen
van de toeristische sectoren. Vooral uit het verslag van Ho.Re.Ca
Vlaanderen bleek dat er toch nogal wat samenwerkingsproblemen blijven
bestaan. De toeristische sectoren blijven op hun honger wat betreft
een daadwerkelijke inbreng in de marketingvisie van Toerisme
Vlaanderen. Voor een bijkomende probleem is Jan bijzonder gevoelig:
ook de toeristische sectoren kampen met een onvredegevoel over een
gebrek aan efficiënte promotie van de Vlaamse kust.
Kamer
De hoorzittingen in de commissie Binnenlandse Zaken rond het
elektronisch stemmen, die nu toch al enkele weken duren, naderen hun
eindpunt. Deze week werden de laatste experts gehoord. Dat het woord
experts tussen aanhalingstekens staat is geen toeval. Sommige van de
opgetrommelde experts gaven immers de indruk eerder ideologische
activisten voor deze of gene zijde te zijn. Nadat alle experts nog
eens kort hun kijk op de zaak mochten geven, kan volgende week het
debat tussen de commissieleden beginnen. Een debat dat diezelfde dag
nog zal worden afgesloten met politieke conclusies. Veel blijken de
hoorzittingen trouwens niet te hebben uitgehaald. De stellingen die de
partijen hadden ingenomen blijven zelfs na deze hoorzittingen nagenoeg
onveranderd. De Franstalige partijen willen terugkeren naar potlood en
papier, de Vlaamse partijen willen verder gaan met het verbeterde
elektronische stemsysteem. Toch waarschuwt Kamerlid Jan Jambon om het
debat niet te communautariseren: De PS , Ecolo en cdH stellen dat het
nieuwe elektronische stemsysteem te fraudegevoelig is, maar dat is
onzin. Stemmen op papier is met moderne technologie zoals minicameras
en GSM pas écht fraudegevoelig. Uiteindelijk is het vooral een
electorale en financiële kwestie. Men wil dit nu afschilderen als een
zoveelste botsing tussen Vlaanderen en Wallonië, wat het voor een stuk
natuurlijk ook wel is. Maar de echte vraag is: wat doet Brussel? En
vooral, willen de Franstalige liberalen wel terugkeren naar potlood en
papier? Ik betwijfel dat. Jan zal tijdens het debat van volgende week
nogmaals pleiten voor het verbeterde elektronische stemsysteem,
waarbij de kiezer een print van zijn stem krijgt, en zijn Franstalige
collegas oproepen de trein naar de toekomst zeker niet te missen.
Flor Van Noppen stelde deze week enkele vragen aan minister van
Landbouw Laruelle (MR) over het feit dat slachthuizen gerecupereerde
slachttaksen weigeren door te storten aan de boeren. Door een
juridische nalatigheid van de overheid zijn alle slachttaksen tussen
1987 en 1998 onwettig geïnd. Verschillende slachthuizen hebben dan ook
via de rechtbank dit geld teruggekregen. Nu weigeren echter vele
slachthuizen dit geld door te storten aan de landbouwers. Voornamelijk
kleine, minder georganiseerde boeren zijn hier het slachtoffer van.
Flor vroeg de minister welke maatregelen zij gaat nemen om te
garanderen dat alle boeren terugkrijgen waar ze recht op hebben. Het
antwoord van Laruelle was zeer teleurstellend. De boeren moeten het
eerst vriendelijk vragen aan de slachthuizen en vervolgens maar naar
de rechter stappen. Van een minister van Landbouw, tevens voormalig
directeur van de Waalse Boerenbond verwacht Flor veel meer, zeker in
tijden van landbouwcrisis.
Koopkracht. Een modewoord waarvan u de betekenis meteen voelt in uw
portefeuille. De N-VA vindt het evenwel zinloos de symptomen van het
koopkrachtprobleem te lijf te gaan door middel van ondoordachte
maatregelen als stookoliefondsen en prijsplafonneringen. Er moeten
structurele oplossingen komen door naar de kern van het probleem te
gaan: de uiterst slechte marktwerking en het gebrek aan mededinging op
de Belgische markt. Daarom heeft Peter Luykx een wetsvoorstel
ingediend dat de economische mededinging in België moet versterken. De
recente hervorming van het Belgische mededingingsrecht was een
belangrijke stap op weg naar een meer concurrentiële markt, maar wat
ontbreekt is een concurrentiewaakhond met klauwen. Daarom wil Peter de
Raad voor Mededinging volledig onafhankelijk maken, door een opname
van de Dienst voor Mededinging binnen de aparte structuur van de Raad.
Peter pleit daarnaast voor een versterking van de knowhow van de leden
van de dienst, door een verhoging van de vereiste kwalificaties.
Daartegenover staan beter loonvoorwaarden, die gespecialiseerde
krachten moeten aantrekken. Peter hoopt op de onvoorwaardelijke steun
van Vincent Van Quickenborne, minister van Ondernemen en
Vereenvoudigen, die eerder al in zijn beleidsnota een pleidooi hield
voor een krachtige mededingingsautoriteit. Betere controle op de markt
maakt immers betere prijzen voor de consument.
Als lid van de commissie naturalisaties krijgt Sarah Smeyers op
geregelde tijdstippen honderden verzoeken tot naturalisatie van
kandidaat-Belgen onder de neus geschoven. Om de parlementsleden toe te
laten hierover een gegronde beslissing te nemen, adviseren tal van
instellingen over deze naturalisatieaanvragen. Door de enorme toevloed
van dossiers uit het Brusselse, krijgt het Brusselse parket de
dossiers echter niet tijdig verwerkt en geven zij geen adviezen of
adviezen onder voorbehoud. Uit het antwoord dat minister Jo Vandeurzen
gaf op een vraag die Sarah hierover formuleerde, blijkt dat een
oplossing voor dit euvel een werk van lange termijn zal worden. Sarah
kondigde daarom aan vanaf nu geen beslissing meer te nemen over
naturalisatiedossiers waarin het advies van het (Brusselse) parket
ontbreekt, een beslissing die prompt werd gevolgd door een aantal van
haar collega-parlementsleden.
In de commissie Justitie ondervroeg Els De Rammelaere minister van
Justitie Jo Vandeurzen over het beloofde meetinstrument voor het meten
van recidivisme bij de strafuitvoeringsrechtbanken. Begin dit jaar,
naar aanleiding van de moord op politieagente Kitty Van Nieuwenhuyzen
waarbij 2 van de 3 daders recidivisten waren die te vroeg werden
vrijgelaten, beloofde de minister de ontwikkeling van een
meetinstrument dat de kans op recidivisme zichtbaar zou maken, zodat
de strafuitvoeringsrechtbanken beter konden bepalen welke voorwaarden
en modaliteiten moeten worden opgelegd. In de huidige situatie steunen
de strafuitvoeringsrechtbanken op een advies van de
gevangenisdirecteurs en de psychosociale dienst, waar de risicotaxatie
een onderdeel van vormt. Uit het antwoord van staatssecretaris Carl
Devlies, die antwoordde voor de afwezige Jo Vandeurzen, maakte Els op
dat er vandaag nog steeds gewerkt wordt met de bestaande, gevalideerde
en internationaal erkende meetinstrumenten, maar dat er nog geen
nieuwe werden ontwikkeld. Deze instrumenten werden onderzocht op hun
voorspellende waarde voor een Belgische populatie. Op het niveau van
de centrale psychosociale dienst van het directoraat-generaal
Strafinrichtingen is er overleg gepland met de faculteiten psychologie
van de Belgische universiteiten omtrent de validatie van de gebruikte
instrumenten en de eventuele noodzaak om een meer veralgemeend
instrument voor de Belgische context te ontwikkelen. Op basis van de
adviezen die naar aanleiding van dit overleg zullen worden verstrekt,
zal beslist worden tot hetzij een volledig nieuw instrument voor
risicotaxatie, hetzij tot een grondigere validering van bestaande
buitenlandse instrumenten die aan de Belgische context zullen worden
aangepast. Els volgt de materie op de voet op.
N-VA-voorzitter Bart De Wever staat niet echt bekend als een fervent
liefhebber van de edele balsport. Toch kan ook hij er nog steeds niet
van over dat de échte Antwerpse derby volgend seizoen weeral niet zal
plaatsvinden. Na een verdiende overwinning van Tubeke op de Bosuil,
ziet de Antwerpse trots zich verplicht om nog een jaartje in Tweede te
blijven. Na de match speelde zich echter een nog minder fraai tafereel
af. Er braken namelijk relletjes uit tussen de Antwerp-aanhang en de
ordediensten. In de Antwerpse gemeenteraad stelde Bart daaromtrent al
een aantal pertinente vragen. Burgemeester Patrick Janssens en
korpschef Eddy Baelemans gaven daarbij toe dat de politie met een
onnodig provocatief optreden in de fout was gegaan. Verschillende
getuigen meldden Bart echter dat er bij het politieoptreden
Franstalige agenten aanwezig waren, en dat de Antwerp-supporters ook
in het Frans werden aangesproken. Ook de Gazet van Antwerpen berichtte
hierover. Bart ondervroeg daarom minister van Binnenlandse Zaken
Patrick Dewael over deze gang van zaken. Deze bevestigde de
aanwezigheid van Franstalige agenten, maar weet dit aan het laattijdig
aanvragen van een sproeiwagen, waardoor deze moest worden ingeschakeld
vanuit het nationaal piket. De bemanning van deze sproeiwagen was
Franstalig, en moest inderdaad de massa aanmanen tot kalmte. Deze
aanmaningen waren echter wel degelijk in een grammaticaal correct
Nederlands, zij het evenwel met een zéér zwaar Frans accent. Dewael
erkende dat het niet gebruikelijk is om Franstalige agenten in te
zetten in het Vlaams Gewest. Bart nam akte van zijn antwoord.
Senaat
Op een vraag van senator Louis Ide naar de terugbetaling van de
schimmelremmer posaconazole, blijft minister Onkelinx halsstarrig de
terugbetaling weigeren. Nochtans beloofde ze, in een antwoord op een
schriftelijke vraag, om bij wetenschappelijke evidentie naar de
Commissie voor Tegemoetkoming van Geneesmiddelen te stappen. Louis gaf
haar zon 100 wetenschappelijke referenties (allen uit gerenommeerde
vakbladen), maar opnieuw schoof ze de hete aardappel door naar de
producent, die eerst zijn indicaties moet aanpassen. De patiënten zijn
hier opnieuw de dupe van de onverzettelijkheid van minister Onkelinx.
Louis laat ook dit niet los en zal de firma contacteren met de vraag
om de indicaties aan te passen.
Auteur:
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be