Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
NPCF
Overstap Zorgverzekering lastig
20 juni 2008
Het overstappen van de ene naar de andere zorgverzekering blijkt
steeds lastiger. Vooral bij het afsluiten van een nieuwe aanvullende
verzekering ondervonden verzekerden in 2008 meer belemmeringen dan in
het jaar ervoor. Het aantal zorgverzekeraars dat een
gezondheidsverklaring liet invullen voor hun meest uitgebreide polis
steeg van vier naar acht op een totaal van dertig. Dit blijkt uit een
onderzoek dat de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)
heeft laten uitvoeren naar risicoselectie via de aanvullende en
collectieve verzekeringen.
Mensen die een polis met uitgebreide dekking wilden afsluiten werden -
meer dan in 2007 - geconfronteerd met beperkende voorwaarden zoals
uitsluiting van vergoedingen of het betalen van een hogere premie.
Veel zorgverzekeraars maken het daarnaast onaantrekkelijk, zo niet
onmogelijk, om uitsluitend een aanvullende verzekering af te sluiten.
Zo rekenen negen zorgverzekeraars premietoeslagen van 25 tot 100% bij
het afsluiten van een afzonderlijke aanvullende verzekering. De
verscherpte voorwaarden in combinatie met de koppeling tussen
basispakket en aanvullende verzekering zijn vooral problematisch voor
de mensen die zorg het hardst nodig hebben, zoals chronisch zieken en
gehandicapten. Immers, als overstappen naar een andere aanvullende
verzekering niet mogelijk is, wordt overstappen naar een andere
basisverzekering ook onaantrekkelijk.
Op zich zijn zorgverzekeraars gerechtigd een gezondsheidsverklaring te
vragen voor hun aanvullende zorgverzekeringen. Geen van de
verzekeraars geeft echter bij het opmaken van de offerte aan wat de
mogelijke consequenties zijn. Er is daarom sprake van een onvolledige
offerte. De kans bestaat immers dat de aanvrager geweigerd wordt of
alleen voor het gewenste pakket in aanmerking komt onder zeer
beperkende voorwaarden of een premieopslag. Zorgverzekeraars blijven
dan ook in gebreke waar het gaat om informatieverstrekking over hun
acceptatiebeleid.
Een ander punt van zorg is de opzegtermijn. Negen verzekeraars
hanteren nog een opzegtermijn van twee maanden. Verzekerden die willen
overstappen moeten al voor 1 november opzeggen terwijl de meeste
nieuwe polissen en premies op dat moment nog niet bekend zijn. Daar
komt bij dat de acceptatieprocedure voor een nieuwe aanvullende
verzekering veel tijd in beslag kan nemen. Het onderzoek is in
opdracht van de NPCF uitgevoerd door het Instituut Beleid en
Management Gezondheidszorg (Erasmus MC) van de Erasmus Universiteit
Rotterdam.
De resultaten van het onderzoek "Evaluatie aanvullende en collectieve
verzekeringen 2008' bevestigen het beeld uit de meldactie
`Overstappen' die de NPCF eerder dit jaar heeft gehouden. Een knelpunt
dat nogal eens gemeld wordt door verzekerden is dat ze te maken
krijgen met aanpassingen aan hun aanvullende pakket, maar dat ze niet
geaccepteerd worden voor het duurdere pakket dat meer overeenkomsten
vertoont met het pakket waar ze indertijd voor gekozen hebben. Dit
voelt als een "klem"-situatie. De NPCF pleit voor meer continuïteit in
de aanvullende pakketten.
Heb u een klacht of vraag over de zorg dan kunt u hiervoor terecht
op consumentendezorg.nl. Klik hier om op de site te komen.