Gemeente Hulst
Persbericht - 20.06.2008
WMO-ondersteuning Hulst op Zeeuws gemiddelde
Vanaf 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
van kracht. De Wmo regelt dat mensen die hulp nodig hebben in het
dagelijkse leven, ondersteuning krijgen van hun gemeente (hulp in het
huishouden, een rolstoel of woningaanpassing). In de Wmo is ook de
ondersteuning van mensen die zich inzetten voor hun medemens of buurt
(mantelzorgers & vrijwilligers) geregeld. Verder stimuleert de Wmo
activiteiten die de onderlinge betrokkenheid in buurten en wijken
vergroten. En tenslotte biedt de wet ook ondersteuning om te voorkomen
dat mensen later zwaardere vormen van hulp nodig hebben.
Per 1 januari 2007 ligt de verantwoordelijkheid voor ondersteuning
helemaal bij de gemeenten.
Om te weten of dat naar ieders tevredenheid verloopt, wordt dit
jaarlijks getoetst. In Zeeland wordt dat op een uniforme wijze door
Scoop uitgevoerd. Per gemeente zijn 500 vragenlijsten uitgezet. De
response in de gemeente Hulst was hoog, namelijk 52%.
Geconcludeerd mag worden dat de gemeente Hulst over de gehele breedte
van het onderzoek vergelijking met de andere Zeeuwse gemeenten
gemiddeld scoort. Wat betreft WMO-uitgaven, steekt Hulst er met kop en
schouders bovenuit. Is het gemiddelde per hoofd van de bevolking op
jaarbasis in Zeeland 230,--, in Hulst is dat maar liefst 282,--.
Getoetst werd hoe de ontvangen ondersteuning werd gewaardeerd. 75% van
de respondenten in de gemeente Hulst geeft aan het precies is wat ze
nodig hebben (Zeeland 80%). 70% geeft aan dat het huishouden door de
ondersteuning beter loopt (Zeeland 71%). 62% geeft aan dat men
gemakkelijker ergens kan komen (Zeeland 61%). 61% is van mening dat de
ondersteuning de zelfstandigheid vergroot (Zeeland 62%). 45% geeft aan
dat meer activiteiten buitenshuis mogelijk zijn (Zeeland 40%) en 44%
vindt dat er betere contacten mogelijk zijn door de ondersteuning
(45%).
Resultaten per onderdeel
Uit het onderzoek blijkt dat in de gemeente Hulst 85% weet waar zij
moeten aankloppen voor hun aanvraag voor ondersteuning. 56% bleek al
eens contact gehad te hebben met het Wmoloket (Zeeland 42%). De
behulpzaamheid van de loketmedewerkers en de toegankelijkheid werden
daarbij als meest positief beoordeeld. De bereikbaarheid met het
openbaar vervoer werd slechts door 16% als voldoende beoordeeld
(Zeeland 25%).
In de gemeente Hulst heeft 46% van de respondenten als eens gehoord
van de Wmo-adviesraad.
Zeeland breed gezien is dat een hoog percentage. Gemiddeld kent in
Zeeland slechts 34% de Wmo-raad in de gemeente.
De ondersteuning werd bij 49% van de respondenten binnen 4 weken
ontvangen (Zeeland breed is dat 54%). 47% vond dat het hoe dan ook te
lang duurde. De informatieverstrekking over de afhandeling werd door
72% als voldoende ervaren en 76% kreeg uiteindelijk de ondersteuning
die zij wensten (Zeeland resp. 75% en 83%).
---
Gemeente Hulst Team Communicatie
Micaëla Van Bunder.
Tel : 0114-389136
Gsm : 06-51427331
Fax : 0114-314627
Email: communicatie@gemeentehulst.nl