SGP
19 - 06 - 08 | SGP wil weer bordeelverbod
Omdat de afschaffing van het bordeelverbod averechts heeft uitgewerkt
moet dit weer worden ingevoerd. Dat vindt de SGP. Kamerlid Van der
Staaij dringt daarop aan in het overleg met de regering over het
prostitutiebeleid. Misbruik en mensenhandel tieren nog welig, nieuwe
vormen van vrouwenmisbruik zijn erbij gekomen en de controle is
versnipperd en onvoldoene.
De SGP zet in op onder meer:
- strafbaarstellen van souteneurschap (aangenomen motie-Van der
Staaij)
- invoeren Zweedse model: bezoekers strafbaar stellen
- verhoging minimumleeftijd van 18 naar 21 jaar
- maximumstraf voor mensenhandel verhogen van 6 naar 8 jaar
- werk maken van uitstappprogramma's (aangenomen motie-Van der Staaij)
________________________________________
AO Prostitutie
19 juni 2008
C.G. van der Staaij
In een vergelijkend Noors rapport over prostitutie werd een
eenvoudige definitie over prostitutie gegeven. âIn Nederland is het
âwerkâ, in Zweden âgeweld van mannen tegen vrouwen en exploitatie van
vrouwenâ. De SGP voelt zich bij die laatste definitie zeer thuis:
prostitutie is geen liefdevol samenleven van man en vrouw, maar
misbruik van vrouwen en een vorm van slavernij. Niemand zou graag zijn
vrouw of dochter zien als prostituee.
De SGP is voorstander van een zoveel mogelijk tegengaan van
prostitutie en de instelling en handhaving van een verbod op betaalde
seksuele diensten. Bijvoorbeeld handel in organen tegen geld verbieden
we, waarom dan niet ook het aanbieden van mensen zelf?
Is het kabinetsbeleid erop gericht om prostitutie tegen te gaan,
zoveel mogelijk te ontmoedigen? Als senator zei deze minister in een
kritische beschouwing over deze wet: ââ¦de prijs daarvoor is een veel
te hoge, namelijk een vergaande, om niet te zeggen naïeve
normalisatie van zogenaamde vrijwillige prostitutie. (â¦) Het meest
fundamentele gebrek in het wetsvoorstel is naar ons oordeel dat het
prostitutie als gewone arbeid wil behandelen, behoudens situaties van
pressie en dwang, en het souteneurschap als gewoon
ondernemerschap.â Ik kom dit standpunt helaas in de stukken niet
tegen. Dit zou wel in lijn liggen met bijvoorbeeld artikel 6 van het
Vrouwenverdrag dat daar uitdrukkelijk om vraagt.
De legalisering van prostitutie is een voorbeeld van mislukt beleid.
In de brief heet dat eufemistisch: âde maatregelen waren nog niet
voldoendeâ. Het heeft niet opgeleverd wat men ervan verwachtte. In
plaats van bestrijding van met prostitutie samenhangende criminaliteit
zien we veel negatieve zaken: mensenhandel blijft volop aanwezig, ook
in de legale branche; de sociale positie van prostituees is niet
verbeterd ; minimaal 8% begon onder dwang; controle is versnipperd
en onvoldoende; nieuwere vormen van prostitutie zoals
internetprostitutie en ârecreatiehuizenâ enzovoort. Kan de minister
eens aangeven wat de legalisering ons eigenlijk wel voor goeds
gebracht heeft?
Is ook overwogen om deze âkanalisatiegedachteâ te verlaten en het over
een fundamenteel andere boeg te gooien?
Het rapport plaatst strengere handhaving wel erg gemakkelijk tegenover
het gedogen vroeger. Alsof de opheffing van het bordeelverbod als
zodanig de wil om te handhaven zou verbeteren. Daar was legalisatie
niet voor nodig. Juist een wettelijk verbod maakt optreden veel
gemakkelijker.
Al met al heb ik gemengde gevoelens bij de voorliggende stukken. De
SGP mist een goede, inhoudelijke reactie op de grote hoeveelheid
aanbevelingen van het rapport mensenhandel. De zogenoemde
kabinetsreactie op de evaluatie van welgeteld driekwart A4 schiet
tekort. Een integrale beleidsvisie en een reactie op het Plan van
Aanpak uit 2004 ontbreekt.
Dat neemt niet weg dat diverse voornemens van het kabinet, zoals tav
het expliciet mogelijk maken van de nuloptie, en de strafbaarstelling
van bepaalde vormen van prostitutie onze steun hebben.
Op een aantal punten wil ik nog nader ingaan.
1. Verplichte regulering (en toetsing)
Het is een goede zaak dat ook prostitutie buiten bordelen niet
ongemoeid blijft, maar er uitdrukkelijk oog is voor alle vormen van
prostitutie. Maar wat betekent dat voor nieuwe vormen? Dit
wetsvoorstel mag beslist niet leiden tot uitbreiding van deze branche.
Uniformiteit mag geen dekmantel zijn voor afgedwongen spreiding over
het land. Vergunnen geen goedkeuren. Impliceert vergunningverlening
ook een verplichte toetsing of iemand legaal in Nederland
verblijft?
2. Ongelimiteerde nuloptie
Bij het prostitutiebeleid worden gemeenten die kiezen voor een
nuloptie vaak op de vingers getikt, omdat zij dat niet mogen op basis
van ruimtelijke argumenten. Hoewel dat onjuist is, moet er volledige
duidelijkheid komen. Betekent de nuloptie voor deze minister dat
gemeenten volledige vrijheid krijgen, en de vrijheid niet wordt
ingeperkt door eisen aan de argumentatie te stellen? Deze discussie
moet nu eindelijk tot een goed einde gebracht worden.
3. Internetprostitutie
De minister kiest voor een lokale aanpak. Begrijpelijk, maar dit maakt
ontduiking van de regels wel veel gemakkelijker. In het bijzonder voor
internetprostitutie. Als handhaving ook vooral lokaal plaatsvindt, hoe
wordt deze internetprostitutie dan concreet aangepakt? Komt hiervoor
een landelijke toezichthouder? Nu is er zelfs geen volledig beeld
beschikbaar!
4. Strafbaar stellen souteneurschap
De minister zegt dat de strafbaarstelling van mensenhandel (273f Sr)
voldoende ruim is om de activiteiten van een souteneur daaronder te
brengen, ziet slechts ruimte voor beperkte aanpassingen in de WED. Dat
is een te beperkte benadering. Het evaluatierapport zegt juist dat een
ruime meerderheid te maken heeft met een pooier. Het rapport
mensenhandel concludeert dat 273f te vaag is en dus onvoldoende
houvast biedt voor de definitie van uitbuiting. .
5. Strafbaar stellen prostitueebezoek
De maatregel om als sluitstuk prostitueebezoek van illegale
prostituees strafbaar te stellen klinkt positief. Waarom wordt er
slechts gesproken over âoverwegenâ? Artikel 19 van het Verdrag inzake
bestrijding van mensenhandel vraagt ook om maatregelen. Graag de
toezegging dat dit nu echt gebeurt. Het zal duidelijk zijn dat onze
wens verdergaand is. Zie het voorbeeld van Zweden, waar elk
prostitueebezoek strafbaar is. Wil de minister ook dat overwegen?
6. Uitvoering motie uitstapprogrammaâs
Het is pijnlijk te constateren dat de SGP-motie van alweer jaren terug
over uitstapprogrammaâs slechts in 6% van de gemeenten tot beleid
heeft geleid. Wat is er eigenlijk de afgelopen jaren gedaan? Graag
zien we de toegezegde format tegemoet, waarbij deze door gemeenten dan
wel verplicht gevoerd moet worden. Ook hulpverlening voor prostituees
is slechts beperkt beschikbaar. Slechts 23% van de gemeenten besteedt
hier aandacht aan.
7. Verhoging minimumleeftijd prostitutie
De SGP wil de minister dringend aanbevelen de leeftijd voor
prostitutie in ieder geval van 18 naar 21 te verhogen. Waar zitten de
aarzelingen van de minister precies op vast?
8. Hogere strafmaat en fax/sms-bombardement
De strafmaat voor mensenhandel zonder strafverzwarende omstandigheden
(6 jaar) wordt vergeleken met andere misdrijven licht genoemd.
Graag verhogen naar 8 jaar.
Er wordt soms succesvol gebruik gemaakt van een faxbombardement om het
werken onmogelijk te maken. Dit kan natuurlijk ook via sms of
andere methoden. Wat vindt de minister van gebruik van deze
mogelijkheid?
9. Toezicht en handhaving: samen!
Op papier wordt prostitutie prioriteit bij de diverse betrokken
instanties. De SGP vindt het verbazingwekkend dat er nog steeds geen
goede samenwerking is tussen Belastingdienst, arbeidsinspectie en
politie. Er is sprake van âieder voor zichâ. De Belastingdienst
wordt zelfs meer gevreesd dan de politie! Nu al heeft eenderde van de
bedrijven ooit een sanctie opgelegd gekregen! Gedwongen prostitutie
wordt echter niet sterk gecontroleerd, veel minder dan bijvoorbeeld
minderjarigheid of ontbreken werkvergunning. De politie moet dan
ook meer menskracht krijgen om zich juist op het opsporen van
gedwongen prostitutie te richten, juist ook in het illegale
circuit en de zogenoemde âthuiswerkersâ.
Het is de SGP nog niet duidelijk geworden wie waarvoor
verantwoordelijk is en wie (extra) toezicht door de politie betaalt.
Die duidelijkheid moet er gewoon voor ieder zijn. Wat gaat de minister
ertegen doen dat er nog steeds gemeenten zijn die misstanden niet
aanpakken en niet reageren op bestuurlijke rapportages door de
politie?
10. Inzichtelijkheid vergroten
Het toezicht is zelfs zo slecht geregeld dat er eigenlijk niet goed
duidelijk is wat er nu precies wordt opgespoord, wie waarmee bezig is
en of er sprake is van âweglopenâ naar een andere regio. Graag zien
wij hiervoor een landelijke registratie.
Ook moeten plaatselijke exploitanten zien dat er door gemeenten
werkelijk wordt gecontroleerd: verplicht publiceren dus van controles.
11. Bibobprocedure toepassen
De Bibob-procedure blijkt in Amsterdam een stevig effect te hebben.
Wordt deze procedure bij de vergunningverlening verplicht gesteld?
12. Breezerseks en loverboys
De rapportage over breezerseks maakte een voorzichtig begin aan het
inzichtelijk krijgen van instrumentele seks. Omdat dit ook gezien kan
worden als een vorm van prostitutie met minderjarigen, vragen wij
hiervoor ook de aandacht van de minister bij de Kaderwet. Welke
maatregelen gaat de minister concreet ondernemen?
De minister moet ook meer aandacht geven aan alternatieven voor
minderjarige meisjes die slachtoffer worden van loverboys.
SGP wil weer bordeelverbod