Gemeente Binnenmaas
Inspraakprocedure herziene welstandsnota
Burgemeester en wethouders van de gemeente Binnenmaas maken bekend
dat, op grond van de Inspraakverordening, het concept van de herziene
welstandsnota vanaf 23 juni 2008 gedurende een periode van zes weken
(tot 31 juli 2008), tijdens de openingstijden van het gemeentehuis,
voor een ieder ter inzage ligt. Ook is de conceptnota op deze website
te raadplegen, onder Inwoners/Actueel/Ter inzage/Concept herziene
welstandsnota.
In 2004 hebben de Hoeksche Waardse gemeenten ieder afzonderlijk een
welstandsnota vastgesteld. Deze notas zijn destijds in Hoeksche Waards
verband in onderlinge samenwerking opgesteld. Nu de gemeenten
gedurende vier jaar met de nota hebben gewerkt, heeft een aantal
factoren aanleiding gegeven om de welstandsnota te herzien. De
belangrijkste factoren zijn:
* de starre sneltoetscriteria voor licht-bouwvergunningplichtige
bouwwerken;
* de fusie tussen de voormalige gemeenten Binnenmaas en
s-Gravendeel;
* een gewenste actualisatie van de nota.
De afgelopen periode hebben de Hoeksche Waardse gemeenten gezamenlijk
hun welstandsnota herzien. Dit heeft geresulteerd in een concept
welstandsnota van de gemeente Binnenmaas. Dit concept is de voorloper
op basis waarvan de Hoeksche Waardse gemeenten gezamenlijk de
inspraakprocedure starten. Na de inspraakprocedure wordt de herziening
overgenomen in de welstandsnotas van alle gemeenten in de Hoeksche
Waard.
De belangrijkste wijzigingen omvatten:
* een actualisatie van de gewijzigde wetgeving;
* een concretisering van de excessenregeling;
* een toevoeging van het onderwerp dakopbouwen;
* een verruiming van de criteria voor veel voorkomende kleine
bouwwerken (de sneltoetscriteria).
Tijdens de periode dat het concept van de herziene welstandsnota ter
inzage ligt, kan een ieder schriftelijk of mondeling een zienswijze
kenbaar maken. Een schriftelijke zienswijze kan worden gericht aan het
college van burgemeester en wethouders van Binnenmaas, Postbus 5455,
3299 ZH Maasdam. Voor het geven van een mondelinge reactie of voor een
toelichting kunt u telefonisch een afspraak maken met de heer T. van
Kralingen van de afdeling Ruimtelijke Zaken, telefoonnummer 078 676 44
33.
gemeentehuis
Sportlaan 22
3299 XG Maasdam
postadres
Postbus 5455
3299 ZH Maasdam
telefoon
078 - 676 44 33
fax
078 - 676 19 58
e-mail
gemeente@binnenmaas.nl