Gemeente Leiden

19 juni 2008

Tevredenheid over uitvoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning

De inwoners van Leiden die gebruik maken van voorzieningen van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) zijn tevreden over de uitvoering daarvan. Het landelijk beeld wordt daarmee gevolgd.

De gemeente Leiden heeft in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning in 2007 deelgenomen aan een landelijk, door het bureau SGBO, georganiseerd cliënttevredenheidsonderzoek. De resultaten van het onderzoek zijn vergeleken met 132 andere gemeenten die ook aan dit onderzoek meededen.

De conclusies voor Leiden zijn:

- cliënten in Leiden waarderen de aanvraagprocedure, de individuele voorzieningen die in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning worden verstrekt positief. Men geeft daarvoor gelijk aan het landelijk cijfer een 7,4.
- het rapportcijfer Hulp bij het huishouden is 7,8. De onderzoekers oordelen dat dit ongeveer hetzelfde is als het landelijk gemiddelde (8,1) en daarmee ook vergelijkbaar met het cijfer uit de nulmeting Hulp bij het huishouden 2006 (8,0);
- de tevredenheid over de organisatie die hulp bij het huishouden levert, is zowel ten aanzien van de referentiegroep als ten aanzien van de cijfers over 2006 afgenomen;
- de tevredenheid over de medewerkers hulp bij het huishouden is ten opzichte van 2006 toegenomen;
- de cliënten zijn het minst tevreden over de wachttijden voor het collectief vervoer.

Naar aanleiding van dit onderzoek zal dat de aandacht voor aspecten van dienstverlening van de organisaties de hulp bij het huishouden verlenen bijzondere aandacht krijgen bij de aanbesteding voor hulp bij het huishouden voor 2009. De acties die in gang zijn gezet om wachttijden voor collectief vervoer in te perken blijven van kracht. Naast het regionaal overleg dat regelmatig plaatsvindt, wordt Connexxion, wanneer meer dan 5% van de ritten de marges voor wachttijden overschrijdt, beboet. Ook blijft er aandacht voor de voorlichting aan klanten over de afspraken die met Connexxion zijn gemaakt over de marges waarbinnen een rit uitgevoerd moet worden.

Het 'Rapport tevredenheid cliënten Wmo Leiden' wordt voor een reactie voorgelegd aan de Adviesraad Wmo Leiden. De Gemeenteraad zal door middel van een brief op de hoogte worden gesteld van het rapport en de prestatiegegevens 2007.