19 juni 2008
Onderhoud watergangen
Maandag 16 juni is in Papendrecht gestart met het schonen van de
watergangen van het waterschap om de waterkwaliteit op peil te houden.
Allereerst wordt het `doorstroomprofiel' uitgemaaid en worden bladeren
opgeruimd. In de zomermaanden wordt waar nodig ook kroos verwijderd.
In de tweede fase in oktober worden met behulp van een boot en kraan
de watergangen uitgemaaid, het kroos verwijderd, de rietkragen
afgemaaid en bladeren verwijderd.
Bij het onderhoud aan de watergangen kan maaisel (waterplanten, kroos
en dergelijke) op de kant blijven liggen, voordat het afgevoerd wordt.
Uiteraard wordt rekening gehouden met de voorschriften in flora- en
faunawetgeving.
Wie vragen heeft, kan contact opnemen met het wijkonderhoud via het
algemene telefoonnummer 6418911.
Afsluiting Matenasche Scheidkade
Vanaf 23 juni t/m 30 juli 2008 is de Matenasche Scheidkade uit
veiligheidsoverwegingen afgesloten voor verkeer vanwege
grondtransporten vanuit de Oostpolder (haaks op de Matenasche
Scheidkade) naar het Land van Matena. Fietsverkeer wordt omgeleid met
behulp van borden.
Gemeentebelastingen Drechtsteden houdt klanttevredenheidsonderzoek
Vanaf 1 juli 2008 gaan de afdelingen Belastingen van vijf
Drechtstedengemeenten (Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht,
Sliedrecht en Zwijndrecht) samen als Gemeentebelastingen Drechtsteden.
Met dit vooruitzicht wil Gemeentebelastingen Drechtsteden graag weten
hoe inwoners van de Drechtsteden aankijken tegen de dienstverlening
omtrent gemeentelijke belastingzaken. Daarom laat Gemeentebelastingen
Drechtsteden door het Onderzoekcentrum Drechtsteden (OCD) een enquête
houden.
Het onderzoek bestaat uit drie onderdelen: een
klanttevredenheidsonderzoek onder burgers die in 2007 een
kwijtscheldingsverzoek hebben ingediend, een onderzoek onder burgers
die in 2007 een bezwaarschrift hebben ingediend en een onderzoek onder
willekeurig gekozen burgers.
Gemeentebelastingen Drechtsteden verzoekt de ontvangers van de enquête
deze in te vullen en terug te sturen naar het Onderzoekcentrum
Drechtsteden, zodat Gemeentebelastingen Drechtsteden haar
dienstverlening in de toekomst (nog) verder kan verbeteren.
Bussen sneller door de Drechtsteden dankzij HOV-D, aanpassingen vooral
langs Burgemeester Keijzerweg
In Papendrecht worden aanpassingen om reizen met openbaar vervoer in
de Drechtsteden te verbeteren, steeds zichtbaarder. Allemaal bedoeld
om bussen sneller en efficiënter te laten rijden en het comfort van
reizigers verder te verhogen.
'De Drechtsteden zijn gebaat bij vlotte openbaar vervoerverbindingen
binnen en tussen de Drechtsteden en met Rotterdam', legt Papendrechts
wethou der André van Leeuwen uit. 'Dat is niet alleen economisch van
belang, het komt ook onze leefomgeving ten goede. Daarom worden onder
de noemer Hoogwaardig Openbaar Vervoer Drechtsteden (HOV-D) de
verschillende vervoermiddelen binnen de regio zo efficiënt mogelijk op
elkaar afgestemd. Belangrijkste verbeteringen: nieuwe busbanen, nieuwe
haltes, betere aansluitingen en voorkeursbehandelingen bij
verkeerslichten. Er komt dus geen nieuwe voorziening als bijvoorbeeld
een sneltram in Papendrecht, maar bestaande worden geoptimaliseerd.
Wachten op de bus wordt voor reizigers iets aangenamer doordat zij op
de nieuwe displays kunnen zien wanneer de bus komt. De busperrons
aangepast zodat in- en uitstappen voor iedereen comfortabeler wordt.'
Vooral langs de Burgemeester Keijzerweg zijn en worden de aanpassingen
goed merkbaar. De werkzaamheden tot het eind van dit jaar op een
rijtje:
Fiets-/voetgangersbrug Middenpolder
Vanaf woensdag 25 juni wordt de plaatsing van een
fiets-/voetgangersbrug van de J.R. Thorbeckesingel naar de bushalte
langs de Burgemeester Keijzerweg voorbereid en uitgevoerd. Deze brug
maakt de halte beter bereikbaar. Na de plaatsing wordt de J.R.
Thorbeckesingel enkele dagen afgesloten om het fiets- en voetpad aan
te leggen, zodat dit er voor de bouwvakvakantie weer netjes bij ligt.
Busbanen en busperrons
Op de noordelijke rijbaan van de Burgemeester Keijzerweg tussen het
kruispunt Platanenlaan/Kennedylaan en de rotonde Veerweg komt een
busbaan. Lijnbussen kunnen langs eventuele files rijden op het deel
van de loopbrug tot de rotonde Veerweg. De zuidelijke rijbaan heeft
hier al een busbaan.
Verder wordt op de noordelijke rijbaan voor het kruispunt Platanenlaan
een extra rijbaan aangelegd. Bussen krijgen bij de verkeerlichten
voorrang. Bij het kruispunt met de Platanenlaan/Kennedylaan worden
opstelstroken voor het afslaande verkeer verlengd. De haltes
Kennedylaan, LTS/politiebureau en busstation Molenlaan worden voorzien
van elektronische haltedisplays waarop lijnnummers en actuele
vertrektijden worden weergegeven.
Tot slot worden noppentegels en ratelaars bij verkeerslichten en
verhoogde busperrons aangebracht om in- en uitstappen te
vergemakkelijken.
Omleidingen
Tijdens verschillende werkzaamheden wordt het verkeer met behulp van
borden omgeleid, onder meer van en naar de N3. Ook moet tijdelijk een
doorsteek door de middenberm van de Burgemeester Keijzerweg worden
gemaakt om het verkeer naar de noordelijke of zuidelijke rijbaan te
geleiden. Bij de rotonde Veerweg wordt zelfs een tijdelijke hulpweg
aangelegd zodat het verkeer tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk
kan blijven passeren.
Naar verwachting kunnen de bussen voor het eind van dit jaar gebruik
maken van de extra voorzieningen. De voordelen zijn straks ook terug
te zien in de dienstregeling.
(
Gemeente Papendrecht