Gemeente Papendrecht

19 juni 2008

Onderhoud watergangen
Maandag 16 juni is in Papendrecht gestart met het schonen van de watergangen van het waterschap om de waterkwaliteit op peil te houden. Allereerst wordt het `doorstroomprofiel' uitgemaaid en worden bladeren opgeruimd. In de zomermaanden wordt waar nodig ook kroos verwijderd. In de tweede fase in oktober worden met behulp van een boot en kraan de watergangen uitgemaaid, het kroos verwijderd, de rietkragen afgemaaid en bladeren verwijderd.
Bij het onderhoud aan de watergangen kan maaisel (waterplanten, kroos en dergelijke) op de kant blijven liggen, voordat het afgevoerd wordt. Uiteraard wordt rekening gehouden met de voorschriften in flora- en faunawetgeving.
Wie vragen heeft, kan contact opnemen met het wijkonderhoud via het algemene telefoonnummer 6418911.

Afsluiting Matenasche Scheidkade
Vanaf 23 juni t/m 30 juli 2008 is de Matenasche Scheidkade uit veiligheidsoverwegingen afgesloten voor verkeer vanwege grondtransporten vanuit de Oostpolder (haaks op de Matenasche Scheidkade) naar het Land van Matena. Fietsverkeer wordt omgeleid met behulp van borden.

Gemeentebelastingen Drechtsteden houdt klanttevredenheidsonderzoek Vanaf 1 juli 2008 gaan de afdelingen Belastingen van vijf Drechtstedengemeenten (Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht) samen als Gemeentebelastingen Drechtsteden. Met dit vooruitzicht wil Gemeentebelastingen Drechtsteden graag weten hoe inwoners van de Drechtsteden aankijken tegen de dienstverlening omtrent gemeentelijke belastingzaken. Daarom laat Gemeentebelastingen Drechtsteden door het Onderzoekcentrum Drechtsteden (OCD) een enquête houden.
Het onderzoek bestaat uit drie onderdelen: een
klanttevredenheidsonderzoek onder burgers die in 2007 een kwijtscheldingsverzoek hebben ingediend, een onderzoek onder burgers die in 2007 een bezwaarschrift hebben ingediend en een onderzoek onder willekeurig gekozen burgers.
Gemeentebelastingen Drechtsteden verzoekt de ontvangers van de enquête deze in te vullen en terug te sturen naar het Onderzoekcentrum Drechtsteden, zodat Gemeentebelastingen Drechtsteden haar dienstverlening in de toekomst (nog) verder kan verbeteren.

Bussen sneller door de Drechtsteden dankzij HOV-D, aanpassingen vooral langs Burgemeester Keijzerweg
In Papendrecht worden aanpassingen om reizen met openbaar vervoer in de Drechtsteden te verbeteren, steeds zichtbaarder. Allemaal bedoeld om bussen sneller en efficiënter te laten rijden en het comfort van reizigers verder te verhogen.

'De Drechtsteden zijn gebaat bij vlotte openbaar vervoerverbindingen binnen en tussen de Drechtsteden en met Rotterdam', legt Papendrechts wethou der André van Leeuwen uit. 'Dat is niet alleen economisch van belang, het komt ook onze leefomgeving ten goede. Daarom worden onder de noemer Hoogwaardig Openbaar Vervoer Drechtsteden (HOV-D) de verschillende vervoermiddelen binnen de regio zo efficiënt mogelijk op elkaar afgestemd. Belangrijkste verbeteringen: nieuwe busbanen, nieuwe haltes, betere aansluitingen en voorkeursbehandelingen bij verkeerslichten. Er komt dus geen nieuwe voorziening als bijvoorbeeld een sneltram in Papendrecht, maar bestaande worden geoptimaliseerd. Wachten op de bus wordt voor reizigers iets aangenamer doordat zij op de nieuwe displays kunnen zien wanneer de bus komt. De busperrons aangepast zodat in- en uitstappen voor iedereen comfortabeler wordt.'

Vooral langs de Burgemeester Keijzerweg zijn en worden de aanpassingen goed merkbaar. De werkzaamheden tot het eind van dit jaar op een rijtje:

Fiets-/voetgangersbrug Middenpolder
Vanaf woensdag 25 juni wordt de plaatsing van een fiets-/voetgangersbrug van de J.R. Thorbeckesingel naar de bushalte langs de Burgemeester Keijzerweg voorbereid en uitgevoerd. Deze brug maakt de halte beter bereikbaar. Na de plaatsing wordt de J.R. Thorbeckesingel enkele dagen afgesloten om het fiets- en voetpad aan te leggen, zodat dit er voor de bouwvakvakantie weer netjes bij ligt.

Busbanen en busperrons
Op de noordelijke rijbaan van de Burgemeester Keijzerweg tussen het kruispunt Platanenlaan/Kennedylaan en de rotonde Veerweg komt een busbaan. Lijnbussen kunnen langs eventuele files rijden op het deel van de loopbrug tot de rotonde Veerweg. De zuidelijke rijbaan heeft hier al een busbaan.
Verder wordt op de noordelijke rijbaan voor het kruispunt Platanenlaan een extra rijbaan aangelegd. Bussen krijgen bij de verkeerlichten voorrang. Bij het kruispunt met de Platanenlaan/Kennedylaan worden opstelstroken voor het afslaande verkeer verlengd. De haltes Kennedylaan, LTS/politiebureau en busstation Molenlaan worden voorzien van elektronische haltedisplays waarop lijnnummers en actuele vertrektijden worden weergegeven.
Tot slot worden noppentegels en ratelaars bij verkeerslichten en verhoogde busperrons aangebracht om in- en uitstappen te vergemakkelijken.

Omleidingen
Tijdens verschillende werkzaamheden wordt het verkeer met behulp van borden omgeleid, onder meer van en naar de N3. Ook moet tijdelijk een doorsteek door de middenberm van de Burgemeester Keijzerweg worden gemaakt om het verkeer naar de noordelijke of zuidelijke rijbaan te geleiden. Bij de rotonde Veerweg wordt zelfs een tijdelijke hulpweg aangelegd zodat het verkeer tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk kan blijven passeren.

Naar verwachting kunnen de bussen voor het eind van dit jaar gebruik maken van de extra voorzieningen. De voordelen zijn straks ook terug te zien in de dienstregeling.

(