Port of Rotterdam

Start bouw containerterminal Alphen


19-06-2008

Deze zomer starten de werkzaamheden voor de aanleg van de Overslag Terminal Alphen (OTA). Volgend jaar zomer moet de terminal operationeel zijn. Aanvankelijk bedraagt het potentiële volume ongeveer 70.000 containers per jaar, met een mogelijke doorgroei naar 100.000 over enkele jaren. Al met al kan de OTA jaarlijks circa 90.000 vrachtwagens tussen Rotterdam en Alphen van de weg af halen.

Initiatiefnemer, ontwikkelaar en exploitant is de Van Uden Group. Het Havenbedrijf Rotterdam is betrokken als eigenaar en verhuurder van de in totaal 6,5 hectare terrein voor de terminal. Hiervan wordt de helft een insteekhaven.

Eerste klant is Heineken dat zijn exportbier vanuit het nabijgelegen Zoeterwoude aanvoert en bij OTA op het binnenvaartschip zet. In de buurt van de terminal zijn tevens verladers met aanzienlijke hoeveelheden inkomende lading gevestigd zoals Zeeman (textiel), Intertoys (speelgoed) en Marskramer (drogisterijartikelen).

De terminal zal 24/7 geopend zijn maar het grootste deel van de overslag vindt overdag plaats. Er komen twee brugkranen over een insteekhaven van ongeveer 100 bij 25 meter waarin plaats is voor twee schepen. Gezien de vaarweg kunnen deze 85 meter lang en 9,5 meter breed zijn, met een capaciteit van 80-100 TEU. Voor een breder gebruik van de OTA komen er ook een openbare laad- en loswal en een roro-helling.

De terminal komt aan de Gouwe, direct zuidoostelijk van Alphen aan den Rijn en krijgt aansluiting op de rijksweg N11 en de provincale weg N207, die tijdelijk omgelegd wordt.

Op de locatie raken vele functies elkaar en er zijn veel partijen bij betrokken. Naast de genoemde bedrijven zijn dit de gemeente Alphen aan den Rijn, de provincie Zuid-Holland en het ministerie van V&W, met name Rijkswaterstaat en Prorail. Procedures en onderlinge afstemming bij het ontwikkelen van een haalbaar plan, namen daardoor meer tijd dan verwacht toen in 2004 een intentieovereenkomst werd ondertekend. De aangescherpte milieudoelstellingen, de naderende werkzaamheden aan de A15 en de naderende "deadline' voor een rijkssubsidie, zorgden afgelopen half jaar voor een versnelling. De gecompliceerde locatie vertaalt zich tevens in de kosten van de infrastructurele aanpassingen: ¤ 35 miljoen. De terminal zelf vergt een investering van circa ¤ 15 miljoen.

© Overig