Ingezonden persbericht
Persbericht
Arnhem, 18 juni 2008
Nederlandse partners leveren eerste onderdelen voor F136 JSF-motor
Productie en onderhoud van de F136 kunnen een miljard euro aan werk opleveren
Het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team, dat zich bezighoudt met de ontwikkeling en productie van de F136 motor voor de JSF, heeft de eerste levering van onderdelen voor de F136 van de Nederlandse industriële partners ontvangen. De productie van de eerste componenten voor de F136 vormen het begin van meer dan 1 miljard euro aan werk voor Nederlandse bedrijven gedurende de hele levenscyclus van het F136 programma.
De F136 motor is de meest geavanceerde straalmotor die tot op heden voor een gevechtsvliegtuig ontwikkeld is. De Nederlandse industriële partners DutchAero en Atkins Nedtech Engineering hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerp van de motor en met name DutchAero zal ook een belangrijke rol spelen tijdens de productiefase. De bijdrage van de beide Nederlandse bedrijven heeft vooral betrekking op de 1,4 meter brede 'fancase' vooraan in de motor. Atkins Nedtech heeft met name gewerkt aan het ontwerp van de fancase, terwijl de componenten door DutchAero geproduceerd worden. In het F136 programma heeft het onderdeel dankzij de grote betrokkenheid van de beide bedrijven inmiddels de bijnaam 'Dutch fancase' gekregen. Daarnaast heeft DutchAero de eerste set bladed disks (ofwel 'blisks') voor de F136 motor geleverd, terwijl enkele andere belangrijke onderdelen voor de motor in de komende weken afgeleverd zullen worden.
De Nederlandse componenten zullen in het eerste productie-exemplaar van de F136 motor gemonteerd worden, die later dit jaar als onderdeel van het System Development and Demonstration (SDD)-contract met de Amerikaanse regering geleverd zal worden.
Bijdrage Nederlandse bedrijven
DutchAero uit Eindhoven en het Fighter Engine Team zijn al tien jaar lang partners in het F136 programma, omdat GE en Rolls-Royce de innovatieve technologie van de Nederlandse fabrikant en zijn toegevoegde waarde voor het project al snel onderkenden. DutchAero heeft naast de onderdelen voor de eerste productiemotor ook de fancase en de 1,5 meter brede 'blisks' voor de prototypes van de F136 motoren gemaakt.
Op de expertise in design en engineering bij Atkins Nedtech uit Hoofddorp werd eveneens al in een vroeg stadium een beroep gedaan. De ingenieurs van het bedrijf zijn al vele jaren betrokken bij het ontwerp van de motor en nog steeds werken er ingenieurs van Atkins Nedtech bij het Fighter Engine Team in Groot-Brittannië. Behalve de fancase heeft Atkins Nedtech ook het voorste deel van de behuizing voor de motor ontworpen.
Zowel DutchAero als Atkins Nedtech heeft dankzij de samenwerking met het Fighter Engine Team al kunnen profiteren van spin-off activiteiten en beide bedrijven voeren inmiddels ook werkzaamheden uit voor andere programma's van GE en Rolls-Royce, die niets met de JSF te maken hebben.
Showcase
Jean Lydon-Rodgers, president van het GE Rolls-Royce Fighter Engine Team, is vol lof over de bijdrage van de Nederlandse industriële partners. "DutchAero en Atkins Nedtech zijn vele jaren intensief betrokken geweest bij het ontwerp van de F136. Ook bij de assemblage van het eerste productietoestel spelen de Nederlandse partners een belangrijke rol. Hun bijdrage is in technologisch opzicht zeer hoogwaardig en we zijn hen dankbaar voor de inbreng van hun expertise."
"Het F136 programma voor de Joint Strike Fighter wordt beschouwd als een van de meest geavanceerde technologieprogramma's voor de ontwikkeling van een motor voor een gevechtsvliegtuig", licht Clemente Perscarmona, CEO van DutchAero toe. "Onze bijdrage etaleert de expertise van DutchAero en geeft de rest van de wereld tevens inzicht in Nederlandse technologie. De economische voordelen zullen direct zichtbaar worden naarmate het F136 programma vordert. Wij verwachten ook indirect voordeel door andere samenwerkingsprojecten met GE en Rolls-Royce."
"Onze ingenieurs zijn ook zeer te spreken over hun betrokkenheid bij de ontwikkeling van de fancase, omdat het een zeer opvallend en technische innovatief ontwerp is. De F136 is een prima showcase van onze kennis en expertise op het gebied van vliegtuigmotoren", besluit Wim van Beinum, managing director van Atkins Nedtech.
Het Fighter Engine Team zal begin 2009 met het testen van de eerste productiemotor starten. Dat is de eerste motor die geleverd wordt als onderdeel van het SDD-contract met de Amerikaanse regering. De eerste vlucht van een F-35 Lightning II (ofwel JSF) uitgerust met een F136-motor zal plaatsvinden in 2010.
---