Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

LANGSTE PROEF VERREDEN - STACEY FINISHT 4DE

19 juni 2008, De langste proef van de Trans Oriëntale Rally is vandaag verreden. Het 446 km lange traject van Karbushevka naar Madeniet besloeg vooral uitgestrekte kale vlaktes, met paden van modder en stenen. MAN equipe Stacey kwam na Chagin, de Rooy, en Kabirov als 4de over de finish met een tijd van 4 uur 59 minuten en 50 seconden. De top 10 van vandaag:
* Chagin 04:45:53
* De Rooy 04:53:53
* Kabirov 04:56:08
* Stacey 04:59:50
* Duister 05:17:16
* Bekx 05:20:19
* Mardeev 05:20:34
* Vila 05:36:35
* Echter 05:45:26
* Coquelle 05:58:09

Vooral de eerste 200 km van de proef van vandaag verliepen moeizaam voor rijder Hans Stacey, navigator Charly Gotlib en monteur Bernard der Kinderen.

Stacey: "De proef was zwaar, lang en vooral heel snel. We hebben met name in het eerste gedeelte van de proef redelijk wat tijd verloren doordat we - zodra de snelheid boven de 120 km/u kwam - problemen kregen met de wegligging. Dat vereist nog meer kracht bij het sturen en dat maakt het allemaal niet minder zwaar natuurlijk. Ik heb voluit gereden maar dat de KAMAZ van Kabirov op een gegeven moment voorbij kwam, was helaas niet te voorkomen. Als klap op de vuurpijl kregen we 100 meter voor de finish ook nog eens een klapband. Toch mogen we niet ontevreden zijn met een vierde plaats, we hebben alles gegeven en vanwege wat kleine probleempjes was dit gewoon het maximaal haalbare. Gelukkig behouden we wel onze derde plaats in het algemeen klassement."

De leiders van het algemeen klassement zijn nu:
* De Rooy (GINAF) 12h31'44
* Chagin (KAMAZ) 12h43'42
* Stacey (MAN) 13h17'41

9. Echter (MAN) 16h37'15

Equipe Stacey en Echter zijn momenteel in de bivak waar vooral door Bernard der Kinderen, Artur Klein en monteurs van de assistentie trucks weer hard gewerkt wordt om de trucks zo soepel mogelijk te laten lopen. Er wordt voornamelijk gekeken naar de schokbrekers en de wegligging van Stacey's truck.

MAN Rally Teamlid Johan van Gestel is inmiddels weer in Nederland aangekomen na het ongeluk op de zesde dag van de Trans Oriëntale. Hij vertelt: "Het is natuurlijk balen dat het afgelopen is, maar je weet van te voren dat zo'n Rally risico's met zich meebrengt. Om tijd te winnen namen we een draai in de piste wat nauw waardoor we met 120 km per uur via het gras aan de andere kant van een 1,5 m diepe greppel gelanceerd werden. Overigens wel op vier wielen, in tegenstelling tot andere verhalen. Maar niettemin was dat natuurlijk een enorme klap, zowel voor de truck (waarvan o.a. de chassis geknikt is) als voor ons. Gelukkig zijn we alle drie fysiek redelijk in orde, op wat hoofd- en spierpijn na dan. Natuurlijk blijf ik de mannen vanuit thuis trouw elke dag volgen. Als je het mij vraagt gaat het pas écht spannend worden vanaf China."

En dat duurt niet lang meer. Morgen wordt het laatste gedeelte in Kazachstan alweer afgelegd en de proef van morgen bevindt zich vlak voor de Chinese grens. Deelnemers rijden morgen in totaal 528 km waarvan 82 km special, een stuk korter dan vandaag. De route van morgen wordt vanaf China weer bergachtiger met kronkelige paden. En al zullen de deelnemers er weinig oog voor hebben; de omgeving is een lust voor het oog, vooral rondom de voet van de berg Mount Altaï.

Voor actuele informatie over het MAN With a Mission 2 Team en de laatste foto's: www.manrallyteam.com.

Noot voor redacties (

Ingezonden persbericht