Gemeente Utrecht
Opkomst en ondergang Julianabrug
De Oranjebrug in Hoograven, aan de Jutfaseweg, had een voorganger: de Julianabrug. Van 1932 tot 1957 heeft deze gelegen over de Vaartsche Rijn. De opkomst en de onvermijdelijke ondergang is een boeiend stukje Utrechtse geschiedenis. Om dit verhaal niet verloren te laten gaan herdenkt de gemeente deze brug met een bord en een onthulling. Dinsdag 24 juni onthult wethouder Janssen samen met de voorzitter van de Historische Kring Hoograven het bord en vertelt hij een stuk van dit verhaal aan de aanwezigen.
Bij de bouw van Hoograven, in de jaren twintig, kwam er meer verkeer richting de Rivierenwijk. Dat verkeer moest over de Vaartsche Rijn. De komst van een brug was daarom zeer gewenst. De brug moest komen te liggen op de gemeentegrens van Utrecht en Jutphaas. Dit leidde tot ernstige meningsverschillen tussen beide gemeenten over de financiering. De plaatselijke bedrijven hebben toen het startkapitaal van elfduizend gulden bij elkaar vergaard en daarmee kon de bouw van de brug in 1931 starten.
Broeder Alarm verongelukt
De nieuwe brug werd feestelijk geopend in 1932 door de burgemeester van Jutphaas. Maar al snel bleek de brug veel te smal, wat leidde tot gevaarlijke verkeerssituaties. Vlak na de opening, in 1934, viel het eerste slachtoffer: de plaatselijk zeer bekende protestante broeder Alarm werd aangereden toen hij over de brug liep. Hij overleefde het ongeluk niet. De verslagenheid in de buurt was groot. Sindsdien heet de straat die uitkwam op de Julianabrug de Broeder Alarmstraat.
Julianabrug werd Oranjebrug
De brug bleef te smal en kon uiteindelijk het toenemende verkeer niet meer verwerken. In 1957 is de brug daarom gesloopt en kwam de Oranjebrug daarvoor in de plaats, 125 meter ten noorden van de Julianabrug. De landhoofden van de Julianabrug zijn nog altijd te zien.
Historie zichtbaar op straat
Het bord over de Julianabrug is een initiatief van de gemeentelijke Werkgroep Directe Voorzieningen. Deze werkgroep zet zich in voor het behoud van historische elementen in de stad Utrecht. Eerdere projecten zijn onder andere het herstel van historische muurreclames en de uitgave van het boekje over deze oude muurreclames in Utrecht, het plaatsen van een replica van het middeleeuwse Utrechtse schip, dat is opgegraven in de jaren dertig aan de Van Hoornekade en een brandbel op de Amsterdamsestraatweg die vroeger gebruikt werd om de brandweer te alarmeren.
Noot voor de pers:
U bent van harte uitgenodigd om bij de onthulling aanwezig te zijn om 16.20 uur aan het einde van de Broeder Alarmstraat bij het water.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met gemeente Utrecht, Stadswerken, Communicatie, Carlijn van Campenhout, 030 - 286 47 88.