AutoRai

Chevrolet in Transorientale âSint Petersburg-Astana-Pekingâ 2008

(6/19/2008)
Fransman Eric Vigouroux, rijder en tevens teammanager van Pro System Racing, is met zijn Chevrolet Silverado Trophy Truck één van de meest opvallende deelnemers aan de Transorientale rally van St Petersburg naar Peking. Deze opvallende Chevrolet wordt aangedreven door de machtige, aluminium 7 liter motor met 300 pk uit de Corvette die centraal achterin is gebouwd. De imposante krachtbron is geprepareerd door Chevrolet Racing in Amerika. De rally is 10.726 kilometer lang, waarvan 3.713 kilometer aan klassementsproeven.

Vigouroux, die met zijn Chevrolet pick-up regelmatig actief is in de Dakar-rally en andere rally-raids in het Midden Oosten en Afrika, wilde ondanks een gelimiteerd budget niet ontbreken in de âTransorientaleâ. Maar al op de eerste klassementsproef sloeg het noodlot toe toen hij na een enorme sprong op hoge snelheid zijn achterwielophanging beschadigde. Ook liep de Chevrolet-coureur tijdachterstand op toen hij gestrande deelnemers met zijn Chevrolet wilde lostrekken.

âIk heb altijd met veel plezier aan de rallies van René Metge meegedaan en deze rally-raid marathon is een immens avontuur. Na mijn tweede plaats in de Rally van Tunesië waren mijn verwachtingen hooggespannen,â aldus Eric Vigouroux.

Ondanks de problemen is het parcours op het lijf geschreven van de Trophy Truck Chevrolet. Het rallyparcours is zeer afwisselend. Na de proeven in de bossen en de fraaie steppepistes in Kazakstan wachten de gigantische duinen in China. Voor de proeven in het zand is de Chevrolet uitgerust met een systeem om tijdens het rijden lucht uit de banden te kunnen laten lopen.

De belangrijkste tegenstanders van de Chevrolet Trophy Truck zijn de Schlesser buggy, de Nederlandse buggy van Fast & Speed gereden door de Duitser Kahle, en de SMG-buggy, die wordt bestuurd door de voormalige WRC-rallyrijder François Delecour.

Voor de service vertrouwt Vigouroux op zijn eigen assistentietruck, terwijl voor technische assistentie onderweg op de klassementsproeven enkele vitale onderdelen worden meegenomen door de racetruck van het Amerikaanse Team Ronn Bailey Motorsports. Het Pro-System Racing team wordt onder meer gesponsord door Chevrolet en Toyo banden.

In de tweedaagse marathon klassementsproef van Bogatse via Arkalik (met een bivak op de uitgestrekte steppe van Kazakstan) naar Botakara, reden de deelnemers door het domein van de wilde paarden. De Chevrolet Trophy Truck bereikte gisteren het bivak voor de nacht zonder problemen. âWe zijn een tijd lang samen opgereden met een Kamaz truck. Jammer genoeg kwamen we bij een rivierdoorwading waar diverse gestrande deelnemers de weg versperden. We hebben toen een stuk om moeten rijden en verloren daardoor de aansluiting met de koplopers,â aldus Vigouroux. Hij was overigens verbaasd toen hij de stad Astana, de hoofdstad van Kazakstan, doorreed. âDat is een ultramoderne stad die enigszins doet denken aan Dubai.â

Chevrolet Pro-Truck
De Chevrolet Trophy Truck is afkomstig uit Amerika, waar hij is ontwikkeld voor de zware woestijnrallies. De motor heeft een positie centraal achterin en is opgehangen in een buizenchassis. De kracht van de Chevrolet pick-up is de 7 liter Corvette-motor, geprepareerd door GM Racingâs Workshop. Een semi-automatische vierversnellingsbak brengt het motorvermogen over naar de achteras. De transmissie naar de achterwielen gebeurt via een stijve as zonder differentieel. De rijder bedient de versnellingsbak handmatig, maar hoeft daarbij dankzij de converter geen koppeling te gebruiken. Het carter van de achteras heeft een oliereservoir van 7,57 liter. Het polyester koetswerk heeft geen dragende functie en is daarom niet voorzien van een voorruit.

De Chevrolet Trophy Truck is uitgevoerd in dezelfde kleurstelling als de succesvolle WTCC-Nubiraâs waarmee Chevrolet deelneemt aan het World Touring Car Championship.