Chevrolet in Transorientale âSint Petersburg-Astana-Pekingâ 2008
(6/19/2008)
Fransman Eric Vigouroux, rijder en tevens teammanager van Pro System
Racing, is met zijn Chevrolet Silverado Trophy Truck één van de
meest opvallende deelnemers aan de Transorientale rally van St
Petersburg naar Peking. Deze opvallende Chevrolet wordt aangedreven
door de machtige, aluminium 7 liter motor met 300 pk uit de Corvette
die centraal achterin is gebouwd. De imposante krachtbron is
geprepareerd door Chevrolet Racing in Amerika. De rally is 10.726
kilometer lang, waarvan 3.713 kilometer aan klassementsproeven.
Vigouroux, die met zijn Chevrolet pick-up regelmatig actief is in de
Dakar-rally en andere rally-raids in het Midden Oosten en Afrika,
wilde ondanks een gelimiteerd budget niet ontbreken in de
âTransorientaleâ. Maar al op de eerste klassementsproef sloeg het
noodlot toe toen hij na een enorme sprong op hoge snelheid zijn
achterwielophanging beschadigde. Ook liep de Chevrolet-coureur
tijdachterstand op toen hij gestrande deelnemers met zijn Chevrolet
wilde lostrekken.
âIk heb altijd met veel plezier aan de rallies van René Metge
meegedaan en deze rally-raid marathon is een immens avontuur. Na mijn
tweede plaats in de Rally van Tunesië waren mijn verwachtingen
hooggespannen,â aldus Eric Vigouroux.
Ondanks de problemen is het parcours op het lijf geschreven van de
Trophy Truck Chevrolet. Het rallyparcours is zeer afwisselend. Na de
proeven in de bossen en de fraaie steppepistes in Kazakstan wachten de
gigantische duinen in China. Voor de proeven in het zand is de
Chevrolet uitgerust met een systeem om tijdens het rijden lucht uit de
banden te kunnen laten lopen.
De belangrijkste tegenstanders van de Chevrolet Trophy Truck zijn de
Schlesser buggy, de Nederlandse buggy van Fast & Speed gereden door
de Duitser Kahle, en de SMG-buggy, die wordt bestuurd door de
voormalige WRC-rallyrijder François Delecour.
Voor de service vertrouwt Vigouroux op zijn eigen assistentietruck,
terwijl voor technische assistentie onderweg op de klassementsproeven
enkele vitale onderdelen worden meegenomen door de racetruck van het
Amerikaanse Team Ronn Bailey Motorsports. Het Pro-System Racing team
wordt onder meer gesponsord door Chevrolet en Toyo banden.
In de tweedaagse marathon klassementsproef van Bogatse via Arkalik
(met een bivak op de uitgestrekte steppe van Kazakstan) naar Botakara,
reden de deelnemers door het domein van de wilde paarden. De Chevrolet
Trophy Truck bereikte gisteren het bivak voor de nacht zonder
problemen. âWe zijn een tijd lang samen opgereden met een Kamaz truck.
Jammer genoeg kwamen we bij een rivierdoorwading waar diverse
gestrande deelnemers de weg versperden. We hebben toen een stuk om
moeten rijden en verloren daardoor de aansluiting met de koplopers,â
aldus Vigouroux. Hij was overigens verbaasd toen hij de stad Astana,
de hoofdstad van Kazakstan, doorreed. âDat is een ultramoderne stad
die enigszins doet denken aan Dubai.â
Chevrolet Pro-Truck
De Chevrolet Trophy Truck is afkomstig uit Amerika, waar hij is
ontwikkeld voor de zware woestijnrallies. De motor heeft een positie
centraal achterin en is opgehangen in een buizenchassis. De kracht van
de Chevrolet pick-up is de 7 liter Corvette-motor, geprepareerd door
GM Racingâs Workshop. Een semi-automatische vierversnellingsbak brengt
het motorvermogen over naar de achteras. De transmissie naar de
achterwielen gebeurt via een stijve as zonder differentieel. De rijder
bedient de versnellingsbak handmatig, maar hoeft daarbij dankzij de
converter geen koppeling te gebruiken. Het carter van de achteras
heeft een oliereservoir van 7,57 liter. Het polyester koetswerk heeft
geen dragende functie en is daarom niet voorzien van een voorruit.
De Chevrolet Trophy Truck is uitgevoerd in dezelfde kleurstelling als
de succesvolle WTCC-Nubiraâs waarmee Chevrolet deelneemt aan het World
Touring Car Championship.
AutoRai