Gemeente Hoorn
Gedeputeerde Hooijmaijers naar Hoorn voor overhandiging
onderzoeksrapport stationsgebied
19 juni 2008 - Op donderdag 19 juni kwam gedeputeerde Ton Hooijmaijers
naar Hoorn om de ontwikkelingsstrategie, die in opdracht van de
provinciale Task Force Ruimtewinst voor het stationsgebied van Hoorn
is gemaakt officieel aan B en W aan te bieden.
De Task Force heeft de gemeente Hoorn geadviseerd te kiezen voor een
nieuwe strategie voor het stationsgebied en de voorgestelde strategie
over te nemen. B en W zijn van mening dat de visie van de TFR
oplossingen voor verschillende knelpunten in de stad bevat en dat deze
oplossingen interessant genoeg zijn om verder uit te werken: Wij menen
dat het nu zaak is om met alle betrokken partijen de schouders te
zetten onder de uitwerking van de TFR-visie, teneinde deze
daadwerkelijk tot een succes te maken.
Task Force
De Task Force Ruimtewinst van de provincie Noord-Holland helpt
gemeenten met het vinden van creatieve oplossingen voor intensief en
efficiënt gebruik van bestaand stedelijk gebied. De provincie zet
hiervoor deskundigen op het gebied van ruimtelijke inrichting,
gebiedsontwikkeling, vastgoed en financiën van binnen en buiten haar
organisatie in.
Er werden zes bureaus ingeschakeld die na uitgebreid onderzoek met een
ontwikkelingsstrategie kwamen die in de komende twintig jaar
stapsgewijs kan worden uitgevoerd. Op 19 juni bieden gedeputeerde Ton
Hooijmaijers en de voorzitter van de TFR, de heer Han ter Heegde
(burgemeester van Heerhugowaard),, alle onderzoeksresultaten in
gebundelde vorm aan aan B en W.
De visie op de mogelijkheden om het stationsgebied op een goede en
verantwoorde wijze verder tot ontwikkeling te brengen is al eerder
gepresenteerd tijdens een drukbezochte avond in de Noorderkerk (13
december 2007) en een bijeenkomst voor de algemene raadscommissie (13
mei j.l.).
Nieuwe structuurvisie
Al eerder is de planologische samenhang van de stationsomgeving met de
gebieden daaromheen (Maelsonstraat, Van Aalstweg, Blauwe Berg,
Dampten) onderkend. Zo heeft de gemeenteraad in 2001 de
structuurvisie Buitenstad vastgesteld. Inmiddels is deze
structuurvisie toe aan actualisering en verdere uitwerking. B en W
menen dat bij dit proces de TFR-visie leidend moet zijn. De nieuwe
structuurvisie beslaat een groot gebied dat verschillende functies en
knelpunten
in de infrastructuur kent. Het opstellen en verwezenlijken kost veel
tijd en brengt het risico met zich mee dat de aanpak van bestaande
knelpunten op de lange baan wordt geschoven. Dat mag naar het oordeel
van B en W niet gebeuren: Wij stellen ons op het standpunt dat het
oplossen van knelpunten die nu manifest zijn, weliswaar binnen de
opgave van het opstellen van de nieuwe structuurvisie, maar met
voorrang en voortvarendheid moet worden aangepakt. Daarbij moet vooral
worden gedacht aan de kruising Keern/Provincialeweg, de
voetgangersbrug bij het NS-station en de ondertunneling van het spoor
bij Dampten. Deze zaken moeten in de ogen van B en W procedureel en
financieel worden veilig gesteld: Wij zijn ons ervan bewust dat dit
met zich meebrengt dat geldkostende elementen ter hand worden genomen
alvorens geldgenererende elementen zijn gestart.
Lopende projecten
Het merendeel van de projecten die momenteel binnen het gebied
Buitenstad in ontwikkeling zijn, kan worden gecontinueerd. Ze passen
binnen de TFR-visie. B en W willen met enkele projecten een pas op de
plaats maken: de vernieuwing van de voetgangersbrug en de
fietsenstalling bij het NS-station. De kostenraming van het ontwerp
voor de nieuwe voetgangersbrug geeft een aanzienlijke overschrijding
te zien van het vastgestelde kostenplafond. Daarnaast voorzien B en W
een ingrijpende wijziging van het ontwerp van de nieuwe brug bij
uitwerking van de TFR-visie. Van het ontwerp van de nieuwe
fietsenstalling staat onomstotelijk vast dat die zich niet laat
inpassen in de TFR-visie. Wij overwegen om ProRail en NS-Poort te
verzoeken de vernieuwing van beide objecten stop te zetten en in
plaats daarvan liften te laten plaatsen aan de bestaande
voetgangersbrug en de behoefte aan fietsenstalplaatsen met een
tijdelijke voorziening op te lossen.
Verder voorziet de TFR-visie ook in het afsluiten van Keern-zuid voor
gemotoriseerd verkeer. Daarom vinden B en W het raadzaam om de plannen
voor een ongelijkvloerse kruising Keern/Provincialeweg tijdelijk stop
te zetten.
Investering
Bij de eerder voor het stationsgebied opgestelde visie bleek het niet
mogelijk om deze kostendekkend te maken. In die situatie is geen
verandering gekomen. Om daadwerkelijke uitvoering mogelijk te maken is
het daarom noodzakelijk om gezamenlijk op te trekken met partijen die
belangen hebben in het gebied. Dat laat onverlet dat de eerste
verantwoordelijkheid om in de visie te investeren bij de gemeente
ligt. Willen we dat Hoorn zijn functie als openbaar vervoersknooppunt
en economisch hart van de regio West-Friesland behoudt en versterkt,
dan valt daar niet aan te ontkomen., aldus B en W.