abcdefgh
Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
19 juni 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG/NW2008/719/66710 08-VW-B-110
Onderwerp
Gebruik software verkeerscentrale Velsen
Geachte voorzitter,
Hiermee informeer ik u over het gebruik van geavanceerde software in de verkeerscentrale
Velsen zoals toegezegd in het algemeen overleg Mobiliteits- en Verkeersmanagement d.d.
17 april 2008.
In de verkeerscentrale worden alle beschikbare systemen ingezet om te zorgen dat de
weggebruiker vlot, veilig en goed geïnformeerd van A naar B kan reizen. De inzet gebeurt
op basis van vooraf bepaalde scenario's. Dit is een set van maatregelen bedacht en
doorgesproken met partijen als onder meer de politie, provincie en gemeenten. Zo liggen
er regelscenario's klaar voor reguliere filevorming in de spits, werk in uitvoering en
evenementen. Immers vraagt een reguliere ochtend of avondspits om andere maatregelen
dan een file die veroorzaakt wordt door een ongeval of door grote evenementen.
De verkeerscentrale te Velsen beschikt zowel over de besturingssystemen in de
verkeerscentrale zelf als maatregelen die op de weg ingezet kunnen worden. Deze
maatregelen zijn onder meer grafische route-informatiepanelen, wegsignalering,
toeritdoseerinstallaties, de wisselstrook op de A1/A6 en de spitsstroken op de A4 en A7.
Het bedienen van de systemen gaat voor deel geautomatiseerd.
Ook is in samenwerking met de Provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar een
systeem ontwikkeld dat volkomen automatisch alle verkeersregelinstallaties instelt op
waarden die de beste doorstroming garanderen bij een gegeven verkeersaanbod. Dit
systeem staat bekend onder de naam HARS (Het Alkmaars RegelSysteem) en draait sinds
enige jaren autonoom.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG/NW2008/719/66710
De ontwikkelingen op het gebied van verkeersmanagement staan niet stil. Eind van dit
jaar zal rond de ring A10 van Amsterdam op een nog grotere schaal netwerkmanagement
worden ingezet in het kader van het project Fileproof. In samenwerking met de gemeente
Amsterdam worden op alle toeritten doseerinstallaties gezet die communiceren met de
gemeentelijke verkeersregelinstallaties en zorgen dat de doorstroming op de rijksweg en
de gemeentelijke wegen zo optimaal mogelijk wordt. Tevens worden de weggebruikers
zowel op de rijksweg als op het gemeentelijke wegennet geïnformeerd over de beste route
door middel van grafische route-informatiepanelen. Dit systeem zal qua functioneren sterk
lijken op het nu operationele HARS. In de Praktijkproef Amsterdam wordt hierop
voortgebouwd door het netwerkmanagement op zowel rijkswegennet, gemeentelijk
wegennet en provinciaal wegennet verder uit te breiden.
Ik verwacht de komende jaren in nauwe samenwerking met betrokken partijen dus nog
flinke stappen te kunnen zetten om nog meer uit de weg te halen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat