Open Huizen Route is goede marktbarometer
19/06/2008 15:53
ERA Nederland NV
"Wat een leuk huis is dit! Dat wordt lastig kiezen, want er staan er nog drie op ons lijstje!" Een bezoeker van de landelijke ERA Open Huizen Route aan het woord. Afgelopen zaterdag was het weer zo ver: zo'n tweeduizend huizen waren vrij te bezoeken door de consument op huizenjacht. En dat werd ook flink gedaan. Het weer was goed met slechts hier en daar een bui, de verkopers hadden hun huis keurig aan kant en de ERA-makelaars liepen de benen uit het lijf om alle verkopers en belangstellenden zo goed mogelijk te helpen.
Directeur Sandra Lopulalan van ERA blikt terug op een mooie dag: "De Open Huizen Route is voor iedereen een goede actie. Verkopers en kopers kennen de actie inmiddels goed: zonder afspraak huizen bekijken. Het is voor de verkoper een goede manier om zijn huis extra onder de aandacht te brengen. De kopers hebben een snelle en makkelijke manier om zich te oriënteren op de woningmarkt. Het levert ons als makelaars extra verkoopopdrachten op, omdat wij een centrale organisatie hebben die de actie voorbereidt.
Het is een hele klus om alle huizen mee te laten doen en dat doe je als particulier of als individueel kantoor niet even na. Het succes van de Open Huizen Route zit hem in het aantal deelnemers. Een van de belangrijkste succesfactoren in de huidige markt is een scherpe prijsstelling. Soortgelijke huizen concurreren tegen elkaar en tijdens zo'n dag vallen de huizen die te hoog geprijsd zijn onverbiddelijk buiten de boot. De kopers selecteren eerst globaal via internet op prijs en woningtype. Omdat men de huizen nog niet heeft gezien, kan men de verschillen ook nog niet naar waarde schatten. Het duurste huis in het rijtje krijgt vrijwel altijd als laatste een bod. Men beoordeelt de keuken en de badkamer bijvoorbeeld altijd anders dan de verkoper, die zelf natuurlijk vindt dat zijn eigen huis het mooist en het meeste waard is.
Een Open Huizen Route is dan ook een goede marktbarometer: heeft je huis een te hoge vraagprijs, dan krijg je geen of minders bezoekers. Of je krijgt wel bezoekers, maar die hadden voor die vraagprijs "meer huis" verwacht in vergelijking tot de andere huizen die ze hebben gezien. In beide gevallen levert deelname dan dus niets op. De markt verandert snel en je moet mee veranderen om aan de behoefte van de kopers te kunnen voldoen." ERA-makelaars geven daarin vanzelfsprekend advies. Veel huizen die hadden willen meedoen worden overigens in de aanloop naar de Open Huizen Route verkocht.
De 180 ERA-makelaars in Nederland organiseren drie keer per jaar een landelijke Open Huizen Route. Alle ERA-makelaars zijn ook aangesloten bij de NVM.