Dienstverlening centraal in burgerjaarverslag 2007
Vanavond zal burgemeester Jaap Kroon het burgerjaarverslag over 2007
aanbieden aan de gemeenteraad. Het burgerjaarverslag is het rapport
waarin de burgemeester verantwoording aflegt over de dienstverlening
en de burgerparticipatie. In het burgerjaarverslag wordt dan ook veel
aandacht besteed aan deze onderwerpen waarbij de burger centraal
staat.
In korte tijd heeft de gemeente veel gedaan om efficiënter en
klantvriendelijker te zijn. Zo kunnen vanaf 2007 inwoners en bedrijven
voor al hun vragen bij één loket, het gemeenteportaal, terecht.
Daarnaast is het wijkbeheer ingevoerd om wijkbewoners nog beter van
dienst te zijn. Verder staat deregulering bij de gemeente voorop:
minder regels dus minder administratieve lasten voor haar inwoners.
Internet met het digiportaal helpt het ook eenvoudiger maken: steeds
meer producten worden op de gemeentelijke internetsite aangeboden. Wat
haar diensten en producten betreffen, heeft de gemeente zogenaamde
servicenormen vastgelegd zoals over de wachttijden.
Digitale dienstverlening
Op het gebied van digitale dienstverlening is de gemeente Urk in
vergelijking met andere gemeenten innovatief. Zo biedt zij steeds meer
producten via de webwinkel aan. Het aantal bezoekers van de digitale
balie neemt dan ook toe. Hoewel er in 2007 meer dan zevenduizend
bezoekers waren is slechts 25 keer een product digitaal aangevraagd.
Daarom wil de gemeente nogmaals wijzen op het gemak van bestellen én
betalen via internet. De digitale dienstverlening zal overigens in
2008 aanzienlijk worden uitgebreid. Binnenkort zal de website Mijn Urk
worden gepresenteerd met nog meer online mogelijkheden en een
pro-actieve digitale benadering vanuit gemeente Urk. In 2007 bezochten
bijna 450.000 mensen de gemeentelijke website.
Informatiecentrum
Sinds 1 november 2006 is het telefonisch informatiecentrum binnen de
afdeling Publiekszaken operationeel. Door het telefonisch
informatiecentrum worden zoveel mogelijk vragen van burgers
rechtstreeks afgedaan.
Openingstijden
Als gevolg van een meting naar bezoekersaantallen zijn de
openingstijden vanaf 2008 aangepast. Nieuw is dat inwoners op afspraak
op zaterdagochtend bij de gemeente terecht kunnen. Hiervan wordt goed
gebruik gemaakt en de klanten stellen dit zeer op prijs.
Wijkbeheer
Vorig jaar is de gemeente opgedeeld in vijf overzichtelijke gebieden:
elk gebied heeft een eigen wijkteam. Deze teams lossen eventuele
gebreken aan bijvoorbeeld bestrating en groen tijdig en adequaat op.
In de praktijk zijn problemen binnen twee dagen opgelost. Dankzij deze
teams vermindert de verloedering van de leefomgeving aanzienlijk.
Inwoners werken hier positief aan mee. Bijvoorbeeld, als het wijkteam
iemand aanspreekt op illegale stort van afval, wordt dat meestal snel
opgeruimd.
Financiën
In financieel opzicht was 2007 geen gemakkelijk jaar. De gemeente
voerde een strak financieel beleid en beheer omdat zij onder
preventief financieel toezicht van provincie Flevoland stond. In 2007
verantwoordde het college van Burgemeester en Wethouders zich
periodiek over het gevoerde beleid en beheer aan de gemeenteraad.
Ondanks deze financiële situatie zorgde de gemeente maakte Urk grote
vorderingen op het terrein van klantvriendelijkheid.
Bevolking
In 2007 had de gemeente Urk 17.828 inwoners. Dit zijn bijna 250 meer
dan in 2006. De voornaamste oorzaak is een geboorteoverschot. De
leeftijd van de meeste inwoners ligt, net als vorige jaren, tussen 0
en 19 jaar.
Raad
In 2007 zijn twee raadsleden gestopt, namelijk de heren L. van der
Zwan en Ph. ten Napel. Voor deze twee raadsleden zijn de heer A.P.
Hakvoort en mevrouw J. Keuter-Kapitein in de plaats gekomen.
Gemeente Urk