Gemeente Urk

Dienstverlening centraal in burgerjaarverslag 2007

Vanavond zal burgemeester Jaap Kroon het burgerjaarverslag over 2007 aanbieden aan de gemeenteraad. Het burgerjaarverslag is het rapport waarin de burgemeester verantwoording aflegt over de dienstverlening en de burgerparticipatie. In het burgerjaarverslag wordt dan ook veel aandacht besteed aan deze onderwerpen waarbij de burger centraal staat.

In korte tijd heeft de gemeente veel gedaan om efficiënter en klantvriendelijker te zijn. Zo kunnen vanaf 2007 inwoners en bedrijven voor al hun vragen bij één loket, het gemeenteportaal, terecht. Daarnaast is het wijkbeheer ingevoerd om wijkbewoners nog beter van dienst te zijn. Verder staat deregulering bij de gemeente voorop: minder regels dus minder administratieve lasten voor haar inwoners. Internet met het digiportaal helpt het ook eenvoudiger maken: steeds meer producten worden op de gemeentelijke internetsite aangeboden. Wat haar diensten en producten betreffen, heeft de gemeente zogenaamde servicenormen vastgelegd zoals over de wachttijden.

Digitale dienstverlening

Op het gebied van digitale dienstverlening is de gemeente Urk in vergelijking met andere gemeenten innovatief. Zo biedt zij steeds meer producten via de webwinkel aan. Het aantal bezoekers van de digitale balie neemt dan ook toe. Hoewel er in 2007 meer dan zevenduizend bezoekers waren is slechts 25 keer een product digitaal aangevraagd. Daarom wil de gemeente nogmaals wijzen op het gemak van bestellen én betalen via internet. De digitale dienstverlening zal overigens in 2008 aanzienlijk worden uitgebreid. Binnenkort zal de website Mijn Urk worden gepresenteerd met nog meer online mogelijkheden en een pro-actieve digitale benadering vanuit gemeente Urk. In 2007 bezochten bijna 450.000 mensen de gemeentelijke website.

Informatiecentrum

Sinds 1 november 2006 is het telefonisch informatiecentrum binnen de afdeling Publiekszaken operationeel. Door het telefonisch informatiecentrum worden zoveel mogelijk vragen van burgers rechtstreeks afgedaan.

Openingstijden

Als gevolg van een meting naar bezoekersaantallen zijn de openingstijden vanaf 2008 aangepast. Nieuw is dat inwoners op afspraak op zaterdagochtend bij de gemeente terecht kunnen. Hiervan wordt goed gebruik gemaakt en de klanten stellen dit zeer op prijs.

Wijkbeheer

Vorig jaar is de gemeente opgedeeld in vijf overzichtelijke gebieden: elk gebied heeft een eigen wijkteam. Deze teams lossen eventuele gebreken aan bijvoorbeeld bestrating en groen tijdig en adequaat op. In de praktijk zijn problemen binnen twee dagen opgelost. Dankzij deze teams vermindert de verloedering van de leefomgeving aanzienlijk. Inwoners werken hier positief aan mee. Bijvoorbeeld, als het wijkteam iemand aanspreekt op illegale stort van afval, wordt dat meestal snel opgeruimd.

Financiën

In financieel opzicht was 2007 geen gemakkelijk jaar. De gemeente voerde een strak financieel beleid en beheer omdat zij onder preventief financieel toezicht van provincie Flevoland stond. In 2007 verantwoordde het college van Burgemeester en Wethouders zich periodiek over het gevoerde beleid en beheer aan de gemeenteraad. Ondanks deze financiële situatie zorgde de gemeente maakte Urk grote vorderingen op het terrein van klantvriendelijkheid.

Bevolking

In 2007 had de gemeente Urk 17.828 inwoners. Dit zijn bijna 250 meer dan in 2006. De voornaamste oorzaak is een geboorteoverschot. De leeftijd van de meeste inwoners ligt, net als vorige jaren, tussen 0 en 19 jaar.

Raad

In 2007 zijn twee raadsleden gestopt, namelijk de heren L. van der Zwan en Ph. ten Napel. Voor deze twee raadsleden zijn de heer A.P. Hakvoort en mevrouw J. Keuter-Kapitein in de plaats gekomen.