abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
19 juni 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGP-2008/4881 08-VW-B-099
Onderwerp
vragen commissie V&W
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van de vaste commissie voor
Verkeer en Waterstaat over mijn voornemen tot oprichting van de stichting Bevorde-
ring OV-fiets.
1. Hebt u het voornemen tot oprichting van de stichting Bevordering OV-fiets getoetst
aan het Kader voor stichtingen; beleidskader voor betrokkenheid van de Rijksoverheid
bij het oprichten van stichtingen (25 268, nr. 42)?
1. Ja
2. Kunt u aangeven wat de antwoorden zijn op de specifieke toetsingscriteria die in
het Stichtingenkader worden genoemd (de vier afwegingen in het Stichtingenkader
enerzijds en de vijf uitgangspunten anderzijds)?
2. Hieronder geef ik u per toetsingscriterium de antwoorden op de vijf uitgangspunten
van het Stichtingenkader waarbij ik tevens de antwoorden op de vier afwegingen be-
trek.
Welke taken of activiteiten gaat de stichting uitvoeren en is er sprake van een publiek
belang dat de overheid wenst op te pakken?
De op te richten stichting Bevordering OV-fiets (hierna: de stichting) wordt eigenaar
van het beeldmerk van de OV-fiets en zal aan NS OV-fiets BV het recht verlenen om
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGP-2008/4881
dit beeldmerk te gebruiken bij het exploiteren van de OV-fiets. Daarnaast vormt het
bestuur van de stichting de Raad van Toezicht voor de exploitatie van de OV-fiets
door NS OV-fiets BV. Als zodanig ziet zij erop toe dat NS zich houdt aan de afspraken
die vastgelegd zijn in het convenant `duurzame toekomst formule OV-fiets'.
Ook zal de stichting de Staat adviseren of NS OV-fiets BV na de afgesproken exploitatie-
termijn van drie jaar definitief het exploitatierecht voor de OV-fiets kan krijgen.
De Tweede Kamer heeft de afgelopen jaren meerdere malen aangegeven een groot
maatschappelijk belang te hechten aan de OV-fiets. Vanuit dit maatschappelijk belang
heeft het ministerie een rol gespeeld bij de discussie rond de toekomst van de OV-
fiets. En eveneens vanuit dit belang heb ik de OV-ambassadeur gevraagd te bemidde-
len in het conflict tussen de stichting OV-fiets, Prorail en NS.
De op te richten stichting geeft invulling aan de behoefte aan maatschappelijk toezicht
op de exploitatie van OV-fiets en is daarmee de invulling van een publiek belang. De
exploitatie van OV-fiets zelf kan echter niet worden aangemerkt als publieke taak. Er
is daarom geen aanleiding om een publiekrechtelijke organisatie te belasten met het
toezicht op de exploitatie van OV-fiets.
Welke verhouding tot de verantwoordelijke minister is gewenst? Moeten alle handelin-
gen gecontroleerd kunnen worden, of is een zekere vrijheidsmarge nodig en mogelijk?
De stichting zal na 3 jaar een advies uitbrengen over de gewenste voortzetting van de
exploitatie van OV-fiets. Indien daar onverhoopt aanleiding toe is, zal de stichting na
3 jaar het beeldmerk van OV-fiets overdragen aan de Staat. Voor het overige functio-
neert de stichting als Raad van Toezicht voor de exploitatie van OV-fiets en is controle
op het functioneren van de stichting door de Staat niet aan de orde.
Zijn er andere publiek - of privaatrechtelijke partijen betrokken bij de activiteit en is
hierbij gelijkwaardigheid van alle partijen gewenst?
Ja. Alle partijen die het convenant `duurzame toekomst formule OV-fiets' hebben on-
dertekend, met uitzondering van de Staat, zullen een vertegenwoordiger afvaardigen
als bestuurslid van de stichting. Alle bestuursleden hebben een gelijkwaardige positie.
Hoe vindt de financiering van de stichting plaats?
Er zal geen subsidierelatie zijn tussen de Staat en de stichting. Voor het uitvoeren van haar
taken heeft de stichting geen geld nodig. Het stichtingbestuur zal circa tweemaal per jaar
bijeenkomen in haar rol als Raad van Toezicht. Er is alleen geld nodig voor de wettelijk
verplichte accountantsverklaring en kleine uitgaven als het huren van een vergaderzaal
voor de bestuursvergadering. Deze kosten zullen worden opgebracht door de deelnemen-
de organisaties.
Hoe kan de grootst mogelijke effectiviteit en efficiency in het uitvoeren van de taken
worden bereikt en kunnen de lasten voor particulieren en bedrijven zoveel mogelijk wor-
den beperkt?
In een exploitatieovereenkomst tussen de Staat, de stichting i.o. en NS OV-fiets BV
zijn afspraken gemaakt over een jaarlijks beleidsplan, een begroting en de tarieven die
jaarlijks worden beoordeeld door de stichting. De door NS OV-fiets BV aan te leveren
gegevens zijn nodig voor het door de stichting uit te oefenen toezicht en om de Staat
na 3 jaar te adviseren over de voortgang van de exploitatie van OV-fiets. De lasten
---
VenW/DGP-2008/4881
voor NS OV-fiets BV zijn zoveel mogelijk beperkt. Er is geen sprake van lasten voor
andere bedrijven of voor particulieren.
3. Is het voorliggende voorstel tot oprichting van de stichting Bevordering OV-fiets
voor advies voorgelegd aan de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen, conform de
procedure zoals voorgeschreven in het Stichtingenkader?
4. Heeft de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen advies uitgebracht over de op-
richting van de stichting Bevordering OV-fiets? Zo ja, kunt u de Kamer dit advies, als-
mede uw reactie daar op doen toekomen? Zo neen, waarom heeft dit adviestraject
niet plaatsgevonden?
3 en 4. Het voornemen van VenW is aan ambtelijk Financiën (DG Rijksbegroting)
voorgelegd. Ambtelijk Financiën heeft dit voorstel getoetst aan het stichtingenkader
en akkoord bevonden. Immers, bij de oprichting van deze stichting is dit kader volledig
gevolgd. Deze uitkomst is gemeld aan ambtelijk VenW. Hiermee is invulling gegeven
aan de toetsingsrol van de Toetsingscommissie Verzelfstandigingen. Om interne bu-
reaucratie te voorkomen is verder geen formeel advies opgesteld door de Toetsings-
commissie Verzelfstandigingen.
5. Is het noodzakelijk om een nieuwe stichting op te richten ten einde het intellectueel
eigendom van de OV-fiets te waarborgen? Hoe verhoudt uw uitspraak in uw brief
d.d. 3 april 2008 "Ik acht de Rijksoverheid de meest aangewezen partij om de stich-
ting op te richten aangezien het een landelijk systeem betreft van voor- en natransport
op het collectieve openbaar vervoer." zich tot de reactie op het advies aan de OV-
ambassadeur van 11 april 2007 waarin uiteen wordt gezet dat de OV-fiets een private
dienst is?
5. De oprichting van deze stichting komt voort uit het door u genoemde advies van
de OV-ambassadeur en het op basis daarvan afgesloten convenant. De stichting fun-
geert als de in het advies genoemde Raad van Toezicht. De stichting wordt ook eige-
naar van het beeldmerk. De daadwerkelijke exploitatie van de OV-fiets is inderdaad
een private dienst en vindt vanaf 1 januari plaats door de nieuwe NS OV-fiets BV. De
stichting geeft NS het recht om het beeldmerk van OV-fiets te gebruiken en houdt
toezicht op de in het convenant gemaakte afspraken. Daartoe sluit de stichting een
exploitatieovereenkomst met NS (dit is inmiddels gebeurd met de stichting in oprich-
ting). Zoals aangegeven in het advies van de OV-ambassadeur en het convenant zal
de nieuwe stichting, in haar functie als Raad van Toezicht, mij na 3 jaar adviseren of
de exploitatie van OV-fiets, en daarmee ook het eigendom van het beeldmerk, defini-
tief over kan naar de NS OV-fiets BV. De op te richten stichting geeft, zoals eerder
aangegeven bij de beantwoording van vraag 2, invulling aan de ook door de Tweede
Kamer uitgesproken behoefte aan maatschappelijk toezicht op de private exploitatie
van OV-fiets en is daarmee de invulling van een publiek belang.
6. Waarom is de afgesproken termijn van 1 november 2007, zoals opgenomen in het
convenant, niet gehaald?
---
VenW/DGP-2008/4881
6. Er is bij het opstellen van de convenanttekst geen rekening gehouden met de nood-
zaak tot het doorlopen van de in het Stichtingenkader voorgeschreven voorhangpro-
cedure. De procedure is eind oktober 2007 gestart en zal worden afgerond met de
beantwoording van deze vragen.
7. Wat is de betekenis van het feit dat de BV van de NS wel per 1 januari 2008 is ge-
start met de exploitatie?
7. De continuïteit van de exploitatie van de OV-fiets staat voorop. Daarom heeft de
feitelijke overdracht aan NS per 1 januari 2008 gewoon plaatsgevonden. Er is een tij-
delijke exploitatie-overeenkomst gesloten tussen NS, VenW en de stichting in oprich-
ting. Na de oprichting van de stichting treedt de stichting in de rechten en verplichtin-
gen van de Staat die uit deze exploitatieovereenkomst voortvloeien. Ook zal de stich-
ting eigenaar worden van het beeldmerk.
8. Heeft het due diligence onderzoek, zoals genoemd onder 4 in het Convenant Duur-
zame Toekomst formule OV-fiets, inmiddels plaatsgevonden? Bent u bereid de Kamer
te informeren over de uitkomsten van het onderzoek?
8. Het due diligence onderzoek heeft plaatsgevonden voorafgaand aan de feitelijke
overdracht van OV-fiets aan NS per 1 januari dit jaar. De resultaten van het onderzoek
zijn vertrouwelijk. Het due diligence onderzoek gaat in op de financiële risico's die de
overdracht met zich meebrengt voor de NS. Het is daarom wat mij betreft ook echt
een zaak tussen NS en de oude stichting OV-fiets.
9. Welke kosten zal de stichting maken en door wie worden die gefinancierd? Zal de
stichting ook over vermogen beschikken? Zo ja, in welke mate is eventueel vermogen
afkomstig van de Staat, respectievelijk maakt de Staat aanspraak op vermogen bij li-
quidatie van de stichting? Zo neen, waarom wordt in artikel 3a van de stichting ge-
steld dat het vermogen van de stichting uit subsidies en giften bestaat? Waarom is dit
artikel opgenomen in de statuten als de Staat geen subsidie verstrekt? Is het denkbaar
dat de Staat in de toekomst nog wel subsidie zal verstrekken aan de stichting OV-
fiets?
9. De kosten die de stichting zal maken zijn zeer beperkt. Gedacht moet worden aan
het 2 of 3 keer per jaar huren van een vergaderzaal en de kosten van de verplichte
accountantsverklaring.
De afspraak is dat het resulterende eigen vermogen van de `oude' stichting OV-fiets
overgedragen zal worden aan de (op te richten) stichting. Er is geen vermogen afkom-
stig van de Staat en de Staat maakt ook geen aanspraak op vermogen van de te liqui-
deren `oude' stichting.
Artikel 3a van de statuten is toegevoegd om mogelijk te maken dat de aan de stichting
deelnemende organisaties de stichting kasgeld kunnen geven voor bijvoorbeeld het
huren van een vergaderzaal.
Omdat de stichting nauwelijks kosten maakt, is subsidie van de Staat niet aan de orde.
---
VenW/DGP-2008/4881
10. Was de Staat ook deelnemer in en betrokken bij de 'oude' stichting, die inmiddels
is geliquideerd en waarbij de exploitatie is overgedragen aan de NS? Kunt u inzicht
geven in de financiële overdracht van de 'oude' stichting OV-fiets aan de NS? Welke
vermogensbestanddelen zijn hierbij overgedragen? Is bij de liquidatie van de 'oude'
stichting verrekend met de Staat? Zo ja, hoe en hoeveel? Zo neen, waarom niet?
10. De Staat was geen deelnemer in of betrokken bij de `oude' stichting. De liquidatie
van de `oude' stichting heeft nog niet plaatsgevonden. Bij liquidatie van de `oude'
stichting zal geen verrekening met de Staat plaatsvinden omdat de Staat geen aan-
spraak heeft op het vermogen van de `oude' stichting.
De overdracht aan de NS betreft in de eerste plaats de activa die benodigd zijn voor
de exploitatie: fietsen, kluizen, etc. Daarnaast gaat het om de overige bezittingen en
verplichtingen met betrekking tot de exploitatie, zoals bijvoorbeeld van decentrale
overheden ontvangen gelden voor opdrachten om nieuwe locaties te realiseren. De
Staat heeft geen enkele bemoeienis gehad met deze overdracht.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat