Consumentenautoriteit: Garant-O-Matic past mailings aan

19/06/2008 11:05

Consumentenautoriteit

De Consumentenautoriteit heeft van het bedrijf Garant-O-Matic een toezegging gekregen dat het zich in de toekomst zal houden aan de regels voor de informatieverstrekking aan consumenten. In het verleden heeft Garant-O-Matic in haar mailings aan consumenten ten onrechte de indruk gewekt dat de consument een (hoge) geldprijs had gewonnen, terwijl hij in werkelijkheid slechts een kans maakte op een prijs of recht had op een (klein) deel ervan. De Consumentenautoriteit ontving hierover meldingen via ConsuWijzer en een handhavingsverzoek van de Belgische toezichthouder in verband met de activiteiten van het bedrijf gericht op Belgische consumenten. Dit was voor de toezichthouder aanleiding een onderzoek te starten naar de handelwijze van het bedrijf.

Garant-O-Matic is een postorderbedrijf voor gezondheids-, schoonheids- en cadeauartikelen die via catalogi aan consumenten worden verkocht. Voor de bevordering van de verkoop zijn bij deze catalogi zogenaamde promotionele acties gevoegd, waarbij consumenten een geldbedrag ontvangen of kans maken op het winnen van een (hoge) geldprijs. Om hiervoor in aanmerking te komen moeten consumenten producten bestellen en aanvullende kosten betalen.

De Consumentenautoriteit heeft geconstateerd, dat Garant-O-Matic bij deze promotionele acties de schijn heeft gewekt dat consumenten een (hoge) geldprijs hadden gewonnen, terwijl dit niet zo was.

Garant-O-Matic heeft erkend dat zij in het verleden fouten heeft gemaakt. De Reclame Code Commissie heeft het bedrijf hiervoor eerder ook op de vingers getikt. Garant-O-Matic heeft inmiddels verbeteringen doorgevoerd in haar informatieverstrekking aan consumenten over de promotionele acties. Het bedrijf heeft tevens toegezegd zich bij haar toekomstige activiteiten in zowel Nederland als België te houden aan de regels die voor promotionele acties gelden. Deze toezegging, heeft tot gevolg dat consumenten in de toekomst geen onduidelijke mailings en andere informatie van dit bedrijf zullen ontvangen. De Consumentenautoriteit zal dit nauwgezet monitoren en ingeval van niet naleving verdergaande maatregelen treffen.








Consumentenautoriteit