Mosaic Belgie: innovatie in consumentensegmentatie van Experian

19/06/2008 11:00

Experian Nederland

Den Haag, 19 juni 2008 - Experian België, onderdeel van een van de grootste marketing informatiebedrijven ter wereld, heeft een nieuw, uniek gedetailleerd consumentensegmentatie ontwikkeld.

Na langdurig, breed en diepgaand consumentenonderzoek, heeft Experian elk Belgisch huishouden in beeld gebracht. De ruim 4,5 miljoen huishoudens zijn gesegmenteerd in acht groepen, die op hun beurt weer zijn onderverdeeld in 33 typen.

Deze database, Mosaic België, maakt het voor elke marketeer mogelijk zijn eigen consumenten te herkennen, deze via zijn eigen kanaal op zijn eigen niveau te benaderen met een gerichte boodschap. Dit is ook een waardevol instrument voor Nederlandse bedrijven die de Belgische markt bedienen.

Gebruikmakend van socio-demografische, economische- en consumptiegegevens (verkregen via openbare bestanden en eigen onderzoek) brengt Mosaic België elk Belgisch huishouden in beeld. Onder andere naar inkomen, werk, leeftijd, media- en merkvoorkeuren, wonen en burgerlijke staat.

Elke marketeer, werkzaam voor of bij postorder-, telecom- of energiebedrijven, financiële instellingen, automotive of detailhandelsketens kan hiervan gebruik maken. Als segmentatie database of met een speciaal hiervoor ontwikkeld softwareprogramma, Micromarketer, gekoppeld aan de eigen klantgegevens.

Mosaic België is daarmee de nieuwste innovatie op het gebied van consumenten segmentatie van Experian. Nieuw en uniek. Want de Skoda of BMW rijder gaat tegenwoordig gemakkelijk van de Lidl of Aldi naar de interieur designshop. Mosaic België kent 'die' consument. In de ons omringende landen hebben de Mosaic Segmentatiedatabases hun succes al bewezen bij meer dan 10.000 klanten.

Over Experian

Experian is een wereldwijde marktleider op het gebied van analyses en informatievoorziening aan organisaties en consumenten. Experian helpt hen bij het beheersen van risico's en bij het nemen van goed afgewogen commerciële en financiële beslissingen.

Experian levert informatie, analyses, besluitvormingsproducten en processing services. Door gebruik te maken van onze uitgebreide kennis van consumenten, markten en economieën, kunnen wij organisaties bijstaan in het vinden, ontwikkelen en beheren van winstgevende klantenrelaties. Daarnaast levert Experian essentiële informatie aan consumenten die hen in staat stelt om beheerst en in vertrouwen beslissingen te nemen op het gebied van financiën en aankopen.

Experian werkt met klanten in uiteenlopende bedrijfstakken, zoals financiële dienstverlening, retail en postorder, telecom, utiliteit, media, verzekeringen, automotive, vrijetijdsbesteding, e-commerce, productie, vastgoed en overheid.

Experian Group Limited staat genoteerd aan de London Stock Exchange (EXPN) en is opgenomen in de FTSE 100 index. Het hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland. De operationele hoofdkantoren bevinden zich in Costa Mesa, Californië en Nottingham, UK.

Experian heeft wereldwijd meer dan 15.500 werknemers in 38 landen en ondersteunt klanten in meer dan 65 landen. De jaarlijkse omzet bedroeg op 31 maart 2008 EUR 2.858 miljard).

Meer informatie vindt u op www.experian.nl en www.experian.com.