Ict verbetert onderwijskwaliteit
19/06/2008 10:50
Kennisnet
Leraren die ict op de juiste wijze inzetten in de lessen, bereiken een hogere kwaliteit en opbrengst met hun onderwijs. Dit blijkt uit de jaarlijks terugkerende Kennisnet-onderzoeksmonitor Vier-in-Balans die vandaag verschijnt. Uit het gebundelde onderzoek komt ook naar voren dat ict-middelen een bijdrage kunnen leveren aan het verkleinen van onderwijsachterstanden. Zo leren jonge kinderen met digitale prentenboeken tot zes woorden per dag bij. Met gangbare voorleesmethodes blijft dit aantal steken op drie. De directeur van Kennisnet spreekt van een doorbraak.
De inschatting van leraren en management dat ict meerwaarde biedt, wordt steeds meer ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Het aantal harde bewijzen groeit dat ict bijdraagt aan betere prestaties van leerlingen. Overigens is er ook een keerzijde: ict-toepassingen die verkeerd worden ingezet, kunnen de leerprestaties van leerlingen negatief beïnvloeden. Daarmee wordt, volgens stichting Kennisnet, de waarde bevestigd van de Vier-in-Balanstheorie. Die zegt dat onderwijssucces met de juiste mix van visie, deskundigheid, ict-infrastructuur en digitaal leermateriaal binnen handbereik komt.
Uit het gebundelde Kennisnet-onderzoek komen tal van cijfers en ontwikkelingen naar voren. De hoofdpunten:
1. In basis- en voortgezet onderwijs delen zes leerlingen één computer;
2. Het aantal digitale schoolborden is het afgelopen jaar in het basisonderwijs verviervoudigd (van 11 naar 48%). In het voortgezet onderwijs beschikt 60% van de scholen over één of meer borden; leerlingen leren beter en sneller met een digitaal schoolbord (visueel en interactief onderwijs motiveert leerlingen);
3. Digitale prentenboeken stimuleren de taalontwikkeling bij kinderen. In plaats van twee tot drie nieuwe woorden per dag leren ze er zes;
4. Leraren gebruiken de computer 13-18 uur per week voor schooltaken. De helft van de leraren geeft aan dat ict-toepassingen hen extra tijd oplevert;
5. Digitale leermiddelen kunnen een school kosten besparen;
6. Ongeveer 15% van het leermateriaal in het basis- en voortgezet onderwijs is digitaal; in het mbo is dit 35%. Leraren verwachten dat in de komende jaren het gebruik van lesboeken (verder) zal afnemen ten gunste van digitaal leermateriaal.
Overtuigende bewijzen
Kennisnet-directeur Toine Maes vindt dat door de uitkomsten van de monitor een omslag in denken mogelijk wordt: 'Van de zweem van vrijblijvendheid die nog vaak rondom de inzet van ict-middelen in het onderwijs hangt, moeten we zien af te raken. Ik stel die vrijblijvendheid graag ter discussie. Die moet plaatsmaken voor het formuleren van gerichte doelstellingen. Laten we eerlijk zijn: als we wetenschappelijk vaststellen dat ict zijn vruchten afwerpt en onderwijsachterstanden verkleint, dan doet het onderwijs zichzelf en de maatschappij tekort als er niet zwaarder wordt geïnvesteerd in ict-middelen en in de professionalisering van docenten.'
---
Kennisnet