Promotie A.H. Roozendaal
Titel proefschrift
Contextueel Leiderschap
---
Promotors:
prof.dr.ing. T.W. Hardjono
prof.dr. A.J.J.A. Maas
---
Datum
19 juni 2008 11:00
---
Locatie:
Woudestein, Forumzaal
---
Faculteit
RSM Erasmus University
Innerlijk drijfveer van leidinggevende kan beter worden benut
Leidinggevenden moeten leren omgaan met hun omgeving, en met zichzelf.
Dit stelt Arnold Roozendaal in zijn proefschrift Contextueel
leiderschap. Nog te vaak komen mensen in een leidinggevende positie
terecht, zonder daarvoor bewust een keuze te maken. Roozendaal
ontwikkelde een methode waardoor leidinggevenden bewust stilstaan bij
keuzes in hun loopbaan. Zij kunnen daardoor hun carrière beter
bijsturen. Hij promoveert donderdag 19 juni 2008 aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam.
Goede leidinggevenden hebben een positieve invloed op het inspireren
en beïnvloeden van medewerkers en daarmee op de ontwikkeling van de
organisatie of het organisatieonderdeel, waaraan ze leidinggeven. Veel
mensen worden door omstandigheden leidinggevende, ze leren de
vaardigheden wel aan, maar ze werken niet vanuit hun authenticiteit.
Roozendaal ontwikkelde en toetste de Referentiemethode® voor de
ontwikkeling van leiderschap op individueel en teamniveau. Kern van de
methode is dat samen met betrokkenen naar hun organisatie wordt
gekeken, om op zoek te gaan naar wat hen persoonlijk drijft, motiveert
en inspireert. Van daaruit wordt ontwikkeling van hun leiderschap in
gang gezet, binnen de context van hun organisatie. Zingeving en
betekenis spelen daarbij een belangrijke rol. De methode creëert een
positief ontwikkelingsklimaat in de omgeving van de leidinggevende en
maakt bovendien die ontwikkeling meetbaar.
Belangrijk voor de ontwikkeling van een leidinggevende zijn drie
personen: de externe consultant, de interne programmamanager en de
counselor voor de individuele feedback.
Roozendaal paste de methode toe bij de politie, in de gezondheidszorg
en in de bouw.
Hij toont aan dat leiderschapsontwikkeling op basis van de
Referentiemethode® binnen een specifieke context mogelijk is, wanneer
gebruik wordt gemaakt van de inzichten van contextueel leiderschap.
Daarbij wordt op basis van dialoog een verbinding gelegd tussen de
maatschappij, de organisatie en de persoon van de leider. Ook moet
rekening gehouden worden met de strategische ambities en de waarden
van de organisatie.
Erasmus Universiteit Rotterdam