Studentenprijs 2008 voor Femke Herregraven
18/06/2008 15:30
Grafische Cultuur Stichting
Femke Herregraven, oud-studente aan ArtEZ, heeft voor haar in 2007 gepresenteerde examenwerk de Studentenprijs Grafische Vormgeving ontvangen. De prijs, bestaande uit een oorkonde, een Adobe Design Premium CS3 pakket en een geldbedrag en toegekend door een jury onder voorzitterschap van Tirso Francés, werd op 18 juni overhandigd in de Beurs van Berlage in Amsterdam.
De inzending van Femke Herregraven bestond uit twee boeken - 'Product Design Diversity' (praktijkopdracht i.s.m. Thomas Alexander Wismeier) en 'Atlas of Interreality' (onderzoeksopdracht) - en een brochure (scriptie) 'Verleid door complexiteit' over de rol van de ontwerper in het informatietijdperk. Volgens de jury wist het werk van Femke Herregraven 'op alle fronten te overtuigen'.
De tweede prijs ging naar Martijn Maas (Sint Joost) die een zoekmachine voor afbeeldingen ontwierp. Vanwege het hoge niveau en de geringe verschillen werden er vier derde prijzen uitgereikt, aan Marieke Brommersma (Koninklijk
e Academie van Beeldende Kunsten Den Haag), Sieger Duinkerken (ArtEZ), Marijke Goeting (ArtEZ) en aan Krijn Palm (ArtEZ).
Het juryrapport van de Studentenprijs werd ontworpen door stagiaires van Dietwee, gedrukt door Ando, op papier van Grafisch Papier, en door Boekbinderij Patist met cahiersteek gebonden. Het is - zolang de voorraad strekt - verkrijgbaar bij de Grafische Cultuurstichting (www.grafischecultuur.nl).
UITREIKING
De uitreiking van de Studentenprijs vindt plaats tijdens Accolade 2008 op woensdag 18 juni om 15.30 uur in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Eveneens uitgereikt tijdens Accolade worden het Gouden Ezelsoor en twee Grafische Cultuurprijzen.
JURYRAPPORT
Een uittreksel uit het juryrapport is onderstaand opgenomen.
Al tijdens de eindexamentijd 2007 werden studenten aan kunstacademies opgeroepen hun eindexamenwerk in te zenden voor de Studentenprijs Grafische Vormgeving 2008 en aldus kans te maken op één van de drie uitgeloofde prijzen: een eerste prijs, bestaande uit een oorkonde, een Adobe Design Premium CS3 pakket en een bedrag van
vijfhonderd euro, en een tweede en een derde prijs, beide bestaande uit een oorkonde. De oproep vond plaats middels het juryrapport van de vorige bekroning en met e-mails verzonden via de academies.
Als uiterste datum voor inzending werd in eerste instantie 1 oktober genoemd. Omdat op een gegeven ogenblik duidelijk werd dat de prijsuitreiking toch pas weer in het voorjaar zou plaatsvinden, werd de deadline voor inzending gewijzigd in 1 maart 2008. Voor vier studenten kwam dit goed van pas. Zij zonden alsnog hun eindexamenwerk in. Daar stond tegenover dat er zes studenten waren die hun werk tussentijds terug wilden hebben, het ook terug ontvingen maar niet opnieuw inzonden. Resultaat van dit alles was dat er 27 inzendingen waren tegenover 38 voor de vorige bekroning.
Het kleinere aantal inzendingen betekende niet dat de jury minder werk had, in tegendeel. Tijdens de jurering op 19 maart bij Lenoirschuring in Amstelveen bleek al snel dat het onmogelijk zou zijn die dag
een eindoordeel te vellen. Oorzaak was het 'digitaal werk', aangeleverd op CD of DVD of als verwijzing naar een website. Boeken en dergelijke behoef je slechts door te bladeren om een eerste indruk te krijgen. Een digitaal werkstuk vraagt geduld. Al begrijp je meteen hoe je het kunt openen en hoe je moet of kunt navigeren, de inhoud openbaart zich slechts geleidelijk of stapsgewijs. Afgesproken werd daarom op 9 april een tweede bijeenkomst te houden en de juryleden tussentijds in de gelegenheid te stellen de inzendingen in eigen tempo te beoordelen. Aldus geschiedde.
Zoals uit het voorgaande blijkt begon de jury haar werkzaamheden met een beoordeling door de juryleden afzonderlijk. Gevolgen had dit nog niet. De bevindingen van de eerste fase werden pas duidelijk op 9 april tijdens de selectie van de inzendingen door de voltallige jury. Eerste conclusie van de jury was dat het (gemiddelde) niveau van de inzendingen hoger was dan in voorgaande jaren.
Ondanks het gemid
deld hoge niveau sprongen er zes inzendingen uit, die volgens de jury alle kans maakten op een bekroning. Het waren de inzendingen van Marieke Brommersma, Sieger Duinkerken, Marijke Goeting, Femke Herregraven, Martijn Maas en Krijn Palm. Al deze - genomineerde - inzendingen zijn opgenomen in dit juryrapport, voorzien van commentaar van de jury. Vastgesteld werd vervolgens dat er binnen de nominaties twee inzendingen waren die heel nadrukkelijk voor de eerste prijs in aanmerking kwamen en dat het niet eenvoudig zou zijn de derde prijs toe te kennen.
De discussie in de jury spitste zich vervolgens toe op de toekenning van de eerste en - derhalve - ook de tweede prijs. Ze duurde een uur, vooral omdat de twee inzendingen - van Femke Herregraven en Martijn Maas - zo verschillend waren. De inzending van Femke Herregraven bestond uit een drietal drukwerken. Die van Martijn Maas omvatte een ontwerp voor een zoekmachine voor afbeeldingen. Besloten werd uiteindelijk de eerste prijs t
oe te kennen aan Femke Herregraven en de tweede prijs aan Martijn Maas. De hierop volgende discussie over de derde prijs kon uiteindelijk alleen worden afgerond door een voorstel van de voorzitter om alle vier overige nominaties met een derde prijs te bekronen. De onderlinge kwaliteitsverschillen waren te klein om een onderscheid te maken.
De jury
Tirso Francés (partner Dietwee), voorzitter
Tiemen Harder (ontwerper 2D3D)
Hans Jansen Manenschijn (bestuurslid Grafische Cultuurstichting; directeur Tevoorschijn)
Arie Lenoir (voorzitter Grafische Cultuurstichting; directeur Lenoirschuring)
Gerard Schilder (partner 2D3D)
Fokko Tamminga (directeur Ando)
Studentenprijs 2008
Femke Herregraven (ArtEZ)
(Boek) Product Design Diversity (praktijkopdracht i.s.m. Thomas Alexander Wismeier)
(Boek) Atlas of Interreality (onderzoeksopdracht)
(Brochure) Verleid door complexiteit - De rol van de ontwerper in het informatietijdperk (scriptie)
Voor wie verder kijkt is (het Nederlandstalige) Product Design Diversity met verhalen over loopbaan, werk en ambitie van tachtig
oud-ArtEZ-studenten en inleidende artikelen en interviews meer dan een boek over de veelvormigheid van de beroepspraktijk 'product design'. Product Design Diversity vertelt ook over nieuw talent in de categorie grafisch ontwerp. Eén van hen is Femke Herregraven. Samen met Thomas Alexander Wismeier laat ze zien hoe je met de juiste redactionele (magazine-achtige) benadering en ordening van de inhoud, fraaie typografie en met de nodige vaardigheid een fantastisch boek kunt maken. Waardering had de jury ook voor de beide andere werkstukken van Femke Herregraven: Atlas of Interreality, een intrigerend en beeldend onderzoeksrapport over de scheidslijn tussen 'fysieke werkelijkheid' en 'virtuele werkelijkheid', en de scriptie Verleid door complexiteit. In beide gevallen betrof die waardering zowel de inhoud en daaruit sprekende inzet en intelligentie als de (typo)grafische uitvoering. Met uitzondering van een eveneens ingezonden digitale versie van de Atlas of Interreality wist de inz
ending van Femke Herregraven op alle fronten te overtuigen.
Tweede prijs
Martijn Maas (Sint Joost)
(Zoekmachine; boekomslagen en affiche) The world according to...
Martijn Maas ontwierp een zoekmachine voor afbeeldingen, om preciezer te zijn, voor afbeeldingen die door anderen werden gezocht en gevonden, en voorzag de zoekmachine van diverse aanvullende functies zoals voor het maken en bewerken van beelden en interactie met andere gebruikers. De jury kon het zich voorstellen (echt werken doet de machine niet) en was onder indruk van de uitwerking, de originele, fraaie en grafische presentatie en het gekozen voorbeeld (de Virginia Tech Shooting). De boekomslagen, die tezamen een affiche vormen, maakten minder indruk.
Derde prijs
Marieke Brommersma (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag)
(Infographics programma) De vergeten kade
(Interactief lettertype) Inter Act
(Toneeldecor) Monozygote (i.s.m. Sarah Eshuijs)
Ook als er aparte pri
jzen waren geweest voor veelzijdigheid, inzet, intelligentie, maatschappelijke relevantie, originaliteit, zorgvuldigheid en grafische uitwerking had Marieke Brommersma goede kansen gemaakt. Haar inzending omvatte volgens eigen zeggen twee onderdelen. Eén daarvan bestond uit een softwareprogramma dat zelf, op basis van Excel sheets, infographics genereert en een bijbehorende demonstratie De vergeten kade, een project over de overlast op de Amsterdamse wallen. Het tweede uit een interactief lettertype Inter Act en een - met dit lettertype en in samenwerking met een studente aan de Amsterdamse Toneel Academie - ontworpen decor. Het feit dat de jury het niet kon nalaten Inter Act op alle mogelijke manieren te testen kan als een extra compliment worden gezien.
Derde prijs
Sieger Duinkerken (ArtEZ)
(Animatiefilm) Fysieke sporen in de tijd
www.myeindexamen.com (praktijkopdracht i.s.m. Krijn Palm)
Fysieke sporen in de tijd verbeeldt, in het platte vlak van de film, de
tweede, derde en vierde dimensie. De jury vond het gegeven intrigerend genoeg voor een nominatie en had veel waardering voor de prachtige grafische beelden en de uitwerking. Mede vanwege zijn aandeel in www.myeindexamen.com, de eindexamencatalogus 2007 van ArtEZ (zie onder Krijn Palm), vond de jury een derde prijs verdiend.
Derde prijs
Marijke Goeting (ArtEZ)
(Videofilm) Prototype for Capturing Individual Perception (onderzoeksopdracht)
(Videofilm) Grafisch Arnhem
(Pdf) Pseudepegrafie (scriptie)
Over de scriptie Pseudepegrafie was de jury niet enthousiast, maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door de aanpak, inhoud en presentatie van het onderzoeksproject Prototype for Capturing Individual Perception, bestaande uit drie korte films, en door de film Grafisch Arnhem over de studie grafisch ontwerpen aan de Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving Arnhem. Beide projecten getuigen volgens de jury van autonomie, betrokkenheid en sensibiliteit.
Derde prijs
Krijn Palm (ArtEZ)
www.myeindexamen.com (praktijkopdracht i.s.m. Sieger Duinkerken)
(Animatiefilm) Perception Is Strong Sight Is Weak (onderzoeksopdracht)
Boeiend en voorbeeldig is volgens de jury de juiste omschrijving voor de website met de eindexamencatalogus 2007 van ArtEZ en zulks nog afgezien van het werk van de studenten. Door de structuur en de wisselende en daardoor aantrekkelijke vormgeving laat de site de bezoeker slechts met moeite los. Het geheim zit in de wijze van navigeren en in het feit dat de vormgeving voor een deel aan het toeval werd overgelaten. Iedere student kon zelf keuzen maken voor het ontwerp van zijn pagina, maar zonder het uiteindelijke resultaat te zien. Ook Perception Is Strong Sight Is Weak weet de aandacht vast te houden, vooral door de kunstige grafische animatie en het in de ogen van de jury meerbelovende thema.
http://www.grafischecultuur.nl