De Vrije Ruimte goedgekeurd door onderwijsinspectie
Ruim baan voor natuurlijk leren in Den Haag en omgeving
ONDERWIJS, 20080618 -- De Vrije Ruimte, school voor natuurlijk leren aan de Laan van Poot in Den Haag, is op vrijdag 13 juni officieel goedgekeurd door de onderwijsinspectie. De inspecteurs spraken hun bewondering uit voor de openheid en eerlijkheid van leerlingen, ouders en begeleiders van de school. Ook kwamen er complimenten voor het leerlingvolgsysteem dat speciaal voor deze school is ontwikkeld door De Zwerm Groep. De Vrije Ruimte krijgt door de goedkeuring van de onderwijsinspectie de bevestiging, dat de net gestarte school goed toekomstperspectief heeft.
Bezoek onderwijsinspectie
Voorafgaand aan het bezoek van de onderwijsinspectie volgde De Vrije Ruimte een traject, waarin de drie vaste begeleiders onder meer diploma's van `bevoegd docent' en verklaringen van goed gedrag overlegden. Vervolgens kwamen twee inspecteurs langs voor een vier uur durend bezoek, waarbij ze onafhankelijk van elkaar met de leerlingen, ouders, begeleiders en het bestuur praatten. Ook bekeken ze onder meer de portfoliomappen, kregen ze inzicht in de kerndoelmappen en werden ze rondgeleid door de vele verschillende ruimtes van het gebouw. Een van de leerlingen had een verrassingslunch bedacht en voerde die samen met de andere leerlingen uit.
Uitspraak onderwijsinspectie
Met de goedkeuring door de onderwijsinspectie is De Vrije Ruimte opgenomen in de lijst van particuliere scholen. Sinds de start in 2007 zijn inmiddels negen leerlingen bij De Vrije Ruimte aangesloten en Peter Roemeling, bestuursvoorzitter, denkt dat dit aantal zich snel vermenigvuldigt. "Over vijf jaar willen we een school hebben waar we honderd leerlingen de kansen van ondernemend onderwijs kunnen bieden. De uitspraak van de onderwijsinspectie kan hier zeker aan bijdragen, doordat wij nu ook het vertrouwen van de buitenwereld krijgen."
De Vrije Ruimte
De Vrije Ruimte is een school waar kinderen van vier tot achttien jaar op een natuurlijke manier leren.
Ze kiezen zelf wat, hoe, met wie en op welk moment ze iets willen leren, gestimuleerd door hun eigen interesse. Het onderwijsconcept gaat niet uit van groepen naar leeftijd en niveau, maar van interesses en verschillende activiteitenruimtes (zoals een atelier, een keuken, een studieruimte, etc.). Kortom, iedereen volgt zijn eigen ontwikkelingsweg. De inrichting van de school blijft aan verandering onderhevig en wordt aangepast aan de behoefte van de kinderen, zodat de omgeving uitnodigend blijft.
Meer informatie over deze natuurlijke manier van leren is te vinden op www.devrijeruimte.org.
Ingezonden persbericht