Ingezonden persbericht
Conceptmarketing nog niet ingeburgerd in bouwkolom
De mate waarin marktpartijen in de bouw gebruikmaken van conceptmarketing is laag. Slechts
gemiddeld 12% geeft aan vooral aan conceptmarketing te doen. Circa 16% doet nog op de ouderwetse
manier aan productmarketing. De meeste partijen (47%) kunnen echter geen antwoord geven op de
vraag welk type marketing zij hanteren. De handelspartijen doen nog het meeste aan conceptmarketing.
Dat blijkt uit onderzoek van BouwKennis, ten behoeve van het BouwKennis Marketingmagazine.
Een product of dienst is meer dan alleen het ding of service zelf. Tenminste, dat is een nieuwe marketingvisie
die de laatste jaren sterk terrein aan het winnen is: het conceptdenken. De verkoop van een concept gaat veel
verder dan het verkopen van het op zichzelf staande product of dienst. In deze nieuwe marketingstrategie staat
de beleving van het product of het idee er omheen centraal. Zo verkoopt een slotenmaker niet zomaar een slot
met bijpassende sleutel. In plaats daarvan biedt hij veiligheid aan.
Vooral handel heeft uitgesproken marketingplan
Om te achterhalen waar de bouwkolom staat op het gebied van conceptdenken is de verschillende sectoren
gevraagd naar hun marketingstrategie. Gebruiken zij vooral conceptmarketing of juist het oude vertrouwde
productmarketing? Een derde mogelijkheid is dat beide strategieën worden ingezet. Veel bouwbedrijven blijken
het niet te weten. Gemiddeld beantwoordt zo'n 47% de vraag `Maakt uw organisatie vooral gebruik van
conceptmarketing, productmarketing of worden beide toegepast?' met weet niet/geen mening. Handelspartijen
geven van alle partijen het vaakst aan deze marketingstrategieën te gebruiken. Een kwart van hen gebruikt
vooral conceptmarketing en nog eens een kwart maakt vooral gebruik van productmarketing. Verreweg de
meeste handelaren gebruiken echter beide strategieën.
Maakt uw organisatie vooral gebruik van conceptmarketing, productmarketing of worden beide toegepast? (in
%)
Weet
Vooral Vooral niet/geen
conceptmarketing productmarketing Beide mening
Handel 25 25 42 8
Architecten 13 9 36 42
Installateurs 8 13 29 50
Aannemers B&U 16 10 22 52
Afbouwers 9 19 18 54
Aannemers GWW 7 20 13 60
Klussenbedrijf 4 13 24 59
Bron: BouwKennis, juni 2008
Architecten zetten in op belevingswereld
Het feit dat veel ondernemingen aangeven niet te weten wat voor type marketing ze gebruiken, betekent
natuurlijk niet per se dat zij niet aan marketing doen. De lage uitkomst op de vraag `Maakt uw organisatie vooral
gebruik van conceptmarketing, productmarketing of worden beide toegepast?' kan bijvoorbeeld komen door
onbekendheid met de terminologie. Om dit te controleren is de partijen gevraagd wat voor soort concepten zij
gebruiken. Vooral handelaren en architecten gaven aan bepaalde concepten vaak te gebruiken. Bij de
handelspartijen wordt vaak een procesmatige benadering en een adviesrol genoemd. Architecten richten zich
vooral op de belevingswereld in hun marketingcommunicatie.
BouwKennis Marketingmagazine
De volledige onderzoeksresultaten worden gepubliceerd in het tweede nummer van het BouwKennis
Marketingmagazine, met als thema `customer experience'. In het artikel wordt onder andere dieper ingegaan op
de concepten die de verschillende marktpartijen gebruiken.
Het veldwerk van het onderzoek is in mei 2008 verricht door BouwKennis in samenwerking met USP Marketing
Consultancy.
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De
producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor
meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op
www.bouwkennis.nl.